וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

100 המשפיעים על הכלכלה: העשירייה הראשונה

9.9.2009 / 10:11

נתניהו, שלא במפתיע בראש, פישר שני ונוחי דנקנר חוגג עם קרדיט סוויס כל הדרך לשלישי. שר האוצר מסתפק במקום הרביעי והגברת הראשונה, גליה מאור - במקום החמישי. מי משפיע על הכלכלה שלנו?

1. ראש הממשלה - בנימין נתניהו

ראש הממשלה בנימין נתניהו מיעט להתבטא בנושאים כלכליים מאז העביר את תקציב המדינה הדו-שנתי ל-2009 ול-2010. לנתניהו יש דברים בוערים יותר לעסוק בהם, כמו היחסים עם ארה"ב והשריפות שמבעיר שר החוץ שלו. ובכלל, נתניהו כנראה החליט שהתדמית של "ראש ממשלה כלכלי" לא מתאימה לו, הוא מעדיף להיות מזוהה כרגע עם סוגיות לאומיות רחבות יותר.

אבל בשבועות הקרובים, כאשר נתניהו ואנשיו יתחילו לפעול, עשויים אנשי המשק והכלכלנים לגלות כי לראש הממשלה יש אג'נדה כלכלית חדשה, שונה מהותית מזו ששמענו ממנו כשהיה שר אוצר, ראש האופוזיציה והמועמד לראשות הממשלה.

מי שיחפש בשנה הקרובה את נתניהו הלוחם במונופולים, מוריד המסים ושובר הוועדים - ימצא שכל אלה הם היסטוריה. יש נתניהו חדש עם סיסמאות חדשות. השינוי בנתניהו אינו לרעה בהכרח; אפשר למצוא היגיון כלכלי בתפנית שעשה, בדגשים, בכיוונים ובתוכניות.

אבל השאלה שתנסר בחלל המשק בשנה הקרובה היא אם השינוי בנתניהו משקף את השינוי במצב המשק, באתגרים, באיומים ובהזדמנויות - או שהסיפור הרבה יותר פשוט: נתניהו החליט שאין לו יכולת או רצון להיכנס לעימותים ולהוביל מהפכות גדולות, והוא מעדיף להיות ראש ממשלה שכולם אוהבים.

2. נגיד בנק ישראל - פרופ' סטנלי פישר

בשעת ערב מאוחרת, באחד מסופי השבוע של תקופת הדחתו של יו"ר בנק הפועלים דני דנקנר, קיבל סטנלי פישר כמה שיחות טלפון לביתו. על הקו היו עורכי דין ואישים בעלי השפעה, שניסו לשכנע אותו לסגת מדרישתו להדיח את דנקנר.

פישר נדהם. הוא ראה בחייו משברים ומאבקים רבים, אבל בשום מקום בעולם לא מתקשרים אנשי עסקים ועושי דבריהם לביתו של נגיד הבנק המרכזי, ומנסים לשכנעו - אולי אפילו לוחצים - לשנות את החלטותיו. "לפתע", אומר מקורב לנגיד, "הבין פישר איך עובדת מערכת הלחצים של האליטה העסקית הישראלית. איך העניינים מתנהלים באמת, איך מתקבלות ההחלטות הכלכליות החשובות במדינת ישראל".

סיכום ביניים של 18 חודשי המשבר הכלכלי החמור ביותר זה 70 שנה מחמיא לישראל. נכנסנו למשבר אחרי כולם, אף בנק או חברה גדולה לא קרסו, ועכשיו נראה שאנחנו יוצאים ממנו בין הראשונים. למי מגיעות התודות? לא לראשי הממשלה אולמרט או נתניהו: שניהם היו עסוקים בהישרדות פוליטית. שרי האוצר הירשזון ובר און? הראשון המתין לשוטרים שיבואו לעצור אותו. השני היה חדש מדי בתפקיד . מי נותר? הדמות הכלכלית היחידה שלקחה פיקוד על ההגה הכלכלי - נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר.

3. בעל השליטה ויו"ר אי.די.בי - נוחי דנקנר

בסוף ינואר השנה נקלע נוחי דנקנר למקום שבו הוא לא רגיל להיות. בראשונה מאז עלה לליגה של אנשי העסקים הגדולים במשק, הוא מצא עצמו במשבר. המניות של בנק ההשקעות קרדיט סוויס, שדנקנר קנה באמצעות קונצרן כור בהיקף של מיליארדי שקלים, נפלו ולכור נוצר הפסד "על הנייר" של קרוב ל-1.6 מיליארד שקל.

אבל לבסוף המכה לא ניחתה. בסוף הרבעון הראשון החלו מניות קרדיט סוויס לזנק. הפסד של כ-1.6 מיליארד שקל נהפך לרווח של יותר מ-3 מיליארד שקל, ודנקנר החל לממש אותו למזומנים. ההשקעה בקרדיט סוויס היא בשלב זה המהלך הפיננסי המצליח ביותר שביצע משקיע ישראלי אי פעם.

דנקנר כיום חזק מתמיד. הוא נותר שולט בכמה חברות ענק ישראליות הנהנות מרווחיות גבוהה בענפים עם תחרות נמוכה. ואולם רבים במגזר העסקי ובשלטון סבורים כי העוצמה שצבר דנקנר, באמצעות החברות שבבעלותו, היא רבה מדי.

4. שר האוצר - יובל שטייניץ

כשיובל שטייניץ התיישב בכורסת שר האוצר, ב–31 במארס, נשבו בעולם רוחות רעות - המשבר העולמי והמקומי הגיע לשיאו, ושטייניץ לא נתפש כבחירה המתבקשת לתפקיד זה. הדוקטור לפילוסופיה, שספרו "הזמנה לפילוסופיה" הוא הנמכר בתחומו בישראל, גם לא עסק מעולם בתחומי משק, כלכלה וחברה, ואף לא התיימר להבין בהם.

ההצהרות של בנימין נתניהו שהוא יכהן כשר על כלכלי, והעובדה שקיבל כמה החלטות מאחורי גבו של שטייניץ ובניגוד לעמדת האוצר, פגעו באוצר ובעומד בראשו. נקודת השפל היתה במאי, עת התפטר רם בלינקוב, ראש אגף התקציבים.

אבל אחרי השפל באה התתייצבות. כאשר נתניהו זיגזג בסוגיית המע"מ על ירקות ופירות, שטייניץ כבר עמד על דעתו והבהיר לציבור באופן ברור: נתניהו הוא זה ששינה את דעתו, לא אני. מאז לקח לידיו שטייניץ את המושכות וקיבל יותר ויותר החלטות נכונות. ההישגים החשובים שלו עד כה הם עמידה מאחורי התקציב הדו-שנתי והתוכנית הכלכלית השמרנית של האוצר, כולל קביעת גירעון חריג (6% ל-2009 ו-5.5% ל-2010) אבל לא פורץ מסגרות. הוא גם עמד מאחורי ההחלטה לא להעניק אשראי לטייקונים - החלטה שבשעתה חייבה הרבה כוחות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

5. יו"ר ההסתדרות - עופר עיני

במשך רוב תקופת כהונתו של עופר עיני כיו"ר ההסתדרות, שהחלה בראשית 2006, התגלה עיני כחיה פוליטית - אבל במהופך. כמעט כל קודמיו סימנו לעצמם מטרות פוליטיות מרחיקות לכת בעת כהונתם בראשות הארגון (למעט חיים הברפלד, שהעדיף עסקנות בתחום הכדורגל). חלקם עזבו את ההסתדרות כדי לכהן כשרים בממשלה, אחרים הסתפקו בחברות בכנסת. אבל אצל עיני זה פעל אחרת, לפחות עד באחרונה: במקום לשאוף למשרה פוליטית רמה, הוא רתם את הפולטיקה לשירות ההסתדרות והמגזר שהיא מייצגת - העובדים.

עיני קירב אליו את המעסיקים והממשלה. הוא נהפך לחבר וקרוב לרבים מהם, בראשם שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים. האמצעי להגיע ללבותיהם של המעסיקים והדרג הכלכלי באוצר היה הורדה דרסטית של מספר השביתות הכלליות. כך העמיק עיני את יכולתו לשנות חקיקה, וכך הוא הגיע גם להישג הגדול שהוא יכול לזקוף לזכותו: שינוי המדיניות הכלכלית של בנימין נתניהו. עיני הוא זה שרקח את כניסתו של אהוד ברק ומפלגת העבודה לממשלה - מהלך שהבטיח לנתניהו שלטון יציב ויצר את הבסיס לעסקת החבילה במשק.

6. מנכ"לית בנק לאומי - גליה מאור

גליה מאור ואיתן רף, מנכ"לית בנק לאומי והיו"ר שלו בהתאמה, הם זוג הבנקאים הוותיקים ביותר במערכת בנקאות הישראלית: הם מכהנים בתפקידם מאצמע שנות ה–90. לאומי הוא הבנק הממשלתי האחרון, ולאחר שנים רבות שבהן עמדה על הפרק סוגיית הבעלות על הבנק - ממשלתית או פרטית - התברר פתאום שהשמרנות של הבנק הממשלתי והיעדר התמריצים המופרזים למנהלים היו יתרון שאיפשר ללאומי לחזק את מעמדו.

לעזרתו של לאומי באה ההסתבכות של בנק הפועלים - הן בהשקעות בעלות סיכון גבוה בשוק האמריקאי, שגרמו לו הפסדים, והן בקרב עם הרגולטור. ואולם גם כבנק ממשלתי גדול היו ללאומי בשנה האחרונה כמה רגעים קשים. הטלטלה בבנקאות העולמית לא פסחה עליו, וגם הוא ספג הפסדים מהשקעות שביצע ומהחשיפה שלו לנעשה בעולם הפיננסי, ולו משום ששליש מנכסיו הם במט"ח.

בסיטואציה השברירית הזאת הובילו רף ומאור את בנק לאומי, בעזרת צוות ההנהלה הבכיר. מאור ורף יכולו להתברך השנה בתפישתם השמרנית והפחות אגרסיבית להשגת תשואה, ומעמדו של בנק לאומי כבנק בעל השווי הגבוה ביותר התחדד.

7. הרמטכ"ל - גבי אשכנזי

קשה להפריז בעוצמת המשימה של ניווט תקציב הביטחון. המשימה הזאת רבת כוח, משום שתקציב הביטחון הוא בהיקף עצום: 50.9 מיליארד שקל ב–2009 - 15% מכלל תקציב המדינה. המשימה הזאת בעלת עוצמה גבוהה עוד יותר משום שבניגוד לתקציביהם של כל משרדי הממשלה, תקציב הביטחון מנוהל אך ורק על ידי אנשי מערכת הביטחון. בתקציב הזה אף אחד אינו נוגע. לא ראש הממשלה, לא הממשלה ולא שר האוצר וצמרת משרדו.

אהוד ברק, שכיהן בעבר כרמט"ל מכיר היטב את תחום הביטחון מכמה זוויות, אך הראייה שלו ממוקדמת מאוד - הוא דואג אך ורק לתקציב הביטחון, ומתעלם מצורכי המשק בתחומים אחרים.

הרמטכ"ל גבי אשכנזי מכיר גם הוא את ההתנהות מול משרד האוצר, ואף החל לתאם עמדות עם יו"ר ההסתדרות עופר עיני. הוא גם נפגש בארבע עיניים עם בנימין נתניהו לפני אישור התקציב. את אשכנזי עניינו בכל השיחות צורכי צה"ל, ורק צה"ל.

למנכ"ל משרד הביטחון, פנחס בוכריס, יש עבר צבאי מפואר ביחידות מובחרות. הוא גם הספיק להשתלב במגזר העסקי, בין השאר בקרן ההשקעות איפקס. מאז מינויו, לפני כשנתיים, הוא הצליח להביא לפרישה של מאות מעובדי המשרד. גולת הכותרת של פעילותו היא הפקדתה של תוכנית ההתייעלות של צה"ל - בהיקף של 30 מיליארד שקל - בידי חברת מקינזי העולמית, כדי להבטיח שתבוצע בהיקף ובזמן הדרוש.

8. ראש אגף התקציבים באוצר - אודי ניסן

שני הפקידים הבכירים במשרד אוצר הם ראש אגף התקציבים והמנכ"ל. שני המינויים הבכירים הראשונים של שר האוצר החדש, יובל שטייניץ, היו של ד"ר אודי ניסן לראש אגף התקציבים, ושל חיים שני למנכ"ל האוצר. שניהם אנשי מקצוע מוערכים, ושניהם בורחים מחשיפה תקשורתית.

ניסן, כיהן עד עתה כמנהל רשות החברות הממשלתיות. בתפקידו החדש הוא יהיה אורח קבוע בלשכת ראש הממשלה, ושרים וח"כים יעלו אליו לרגל. לכל אלה יהיה עליו ללמוד לומר "לא" - גם לראש הממשלה. ונראה שהוא יגיד. ניסן יודע כי ייחשב לא פעם לאיש הרע, והוא לא מתכוון לוותר. הוא יקפיד על משמעת תקציבית, וימנע כל ניסיון לפרוץ את התקציב. אבל ניסן סבור כי תפקידו החדש בעיקר לדאוג לרפורמות, לשינויים מבניים, לטיפוח השווקים ולרמה גבוהה של השירותים לאזרח.

לעומת ניסן, חיים שני הגיע מבחוץ. שני הוא נשיא ומנכ"ל נייס. התפקיד שאליו הוא נכנס שונה לא רק ממה שהכיר עד כה, אלא גם מתפקידי המנכ"ל במשרדי ממשלה אחרים. בכל המשרדים האלה המנכ"ל הוא הפקיד הבכיר. באוצר יש לכל אגף מנהל משלו, בדרגה ובשכר של מנכ"ל, עם אוטונומיה ניהולית מלאה. התפקיד של שני יהיה לתאם בין האגפים.

9. היועץ הכלכלי של ראש הממשלה - אורי יוגב

פחות משנתיים כיהן אורי יוגב כראש אגף התקציבים באוצר - כהונה קצרה לכל הדעות. עם זאת, בשנתיים האלה הצליח יוגב לקנות לעצמו מוניטין של אחד השמרניים והקיצוניים מבין ראשי האגף לדורותיהם. קיצוצי התקציב הגדולים של 2003, ובראשם הקיצוץ הדרמטי בקצבאות הביטוח הלאומי, היו מבית מדרשו. הקול אמנם היה קולו של שר האוצר דאז, בנימין נתניהו, אבל הידיים ידי יוגב.

והנה, אותו יוגב הוא האיש שניהל השנה את המשא ומתן על עסקת החבילה במשק עם יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, והגיע עמו להסכמות מלאות. "הסכמות" זו הגדרה שנויה במחלוקת. יש שיאמרו "כניעות מביכות". ראש אגף התקציבים הפורש, רמי בלינקוב, אפילו קבע כי מדובר בכניעה שעל גבול השוחד. מאז נשארו יוגב ונתניהו קרובים מאוד, וכיום יוגב הוא היועץ הכלכלי העיקרי של ראש הממשלה. בין מהלכי המדיניות הבולטים שמוביל נתניהו אין כמעט אחד שלא עבר את אישורו של יוגב. זה לא אומר אמנם שיוגב אוהב את כל מה שנתניהו עושה כראש הממשלה, אבל הוא נשאר נאמן לנתניהו, ובעיקר לתפישה שלעתים המטרה מקדשת את האמצעים - המטרה להגיע לתוכנית חירום כלכלית, יעילה ומהירה, קידשה למשל ויתורים שונים להסתדרות במסגרת עסקת החבילה.

10. בעל השליטה בקבוצת דלק - יצחק תשובה

יצחק תשובה לא היה יכול לדמיין סיום שחור כזה לשנת העסקים שלו. ב–31 בדצמבר 2008 הוא הביט לאחור וראה שאיבד בתוך חודשים כ–6 מיליארד שקל מאחזקותיו (על הנייר), שמניית דלק צנחה ב–87.5%, שאג"ח הקבוצה נסחרות בתשואות זבל, שדלק נדל"ן מאיימת להתרסק, ושפרת המזומנים דלק רכב - להצטמק.

שבועיים בלבד חלפו מאז הרגע ההוא, והמציאות זימנה לתשובה שמץ של תקווה. שלושה שבועות נוספים לאחר מכן כבר הוחלפה הקדרות בתחושה של אופוריה.

קידוחי הגז תמר ודלית, שהופיעו עד אז בסעיף ההוצאות השוטפות של דו"חות החברות הבנות, התגלו כמטמון תת קרקעי בשווי 45 מיליארד דולר. המניות זינקו במאות אחוזים, תשואת האג"ח צנחה והבנקים הרפו את הלחץ - "מגע הקסם" של תשובה חזר.

אבל גם העבר הקרוב וטרדותיו עדיין כאן. למשל, חובותיה של חברת דלק נדל"ן, בהיקף של מיליארדי שקלים לבעלי האג"ח, לבנקים לקבוצת דלק ולהפניקס.

התהפוכות שידעה דלק נדל"ן הביאו גם לסיום הקדנציה של איליק רוז'נסקי, מנכ"ל דלק נדל"ן בשמונה השנים האחרונות. המשבר פגע גם בחברת הביטוח והפיננסים הפניקס שבשליטת דלק - שנאלצה גם להתמודד עם התחייבותה לרכוש את בית ההשקעות אסקלנס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully