וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על מה מוחים ברשויות המקומיות?

חן הלפרן

5.10.2010 / 10:45

מדוע יצאו הרשויות המקומיות לשביתת אזהרה? האם שר האוצר הפר הבטחות שהעניק בעל פה לראשי הרשויות? הסבר קצר על המחלוקת שבגללה מירב השירותים הציבוריים נשארו היום סגורים

השביתה ברשויות המקומיות של מרכז השלטון המקומי היום (שלישי) היא אולי רק שביתת אזהרה שתארך יום אחד, אך ממה מזהירים אנשי הרשויות ומהי המחלוקת בגללה אנו צופים בערמות האשפה הנערמת ברחובות?

ברשויות המקומיות דורשים להעלות את תקציבי האיזון הממשלתיים ב-600 מיליון שקל ולהשיב חצי מיליארד שקל שקוצצו, לטענתם, מתקציבי החינוך, אולם בבסיס המחלוקת בין משרד האוצר למרכז השלטון המקומי עומדת טענת ראשי הרשויות כי האוצר לא עמד בהתחייבותיו. לפי ההסכם בין הצדדים יועברו לרשויות כ-8.4 מיליארד שקלים לאורך שלוש שנים, כאשר 2.6 מיליארד כבר הועברו בשנת 2010. כעת טוענים ברשויות כי הוסכם על מתווה לפיו היקף התקציב יגדל משנה לשנה בכ-200 מיליון שקלים – זאת למרות שפרט זה לא צוין בהסכם הכתוב.

במרכז השלטון המקומי נטען כי שר האוצר יובל שטייניץ התחייב בעל פה על המתווה והסביר כי אינו יכול להתחייב על כך בכתב אך יפעל לממש זאת. בפועל, אישר שר האוצר בממשלה תקציב לשנתיים הבאות בהיקף של 2.4 מיליארד שקל לשנה.

"לצערי, זו התרבות הציבורית במדינת ישראל", הסביר גורם במרכז השלטון המקומי, "אבל כששר האוצר, שהוא הדמות השנייה בחשיבותה בממשלה, מתחייב בלחיצת יד אתה מאמין לו ומקבל את זה". באוצר טוענים מנגד כי מדובר בטענות מגוחכות. בתגובה רשמית שהעביר המשרד נמסר כי "המשרד עמד בכל ההתחייבויות שסוכמו עם משרד השלטון המקומי במרץ השנה וכי אין כל עילה לשביתה. חבל לפגוע לחינם במרקם החיים של הציבור".

לטענת ראש מרכז השלטון המקומי, שלמה בוחבוט, אנשי האוצר מנהלים את המשא ומתן על גובה המענקים בצורה כושלת ומכעיסה, אולם ישנם בכירים, שותפים למשא ומתן מול האוצר שחולקים על דבריו. ממסמך שהגיע לידי וואלה! חדשות עולה, כי שמוליק ריפמן, ראש המועצה האזורית רמת נגב ויו"ר המועצות האזוריות, כתב לראשי המועצות לפני שבועיים עדכון מיוחד על ההתקדמות המוצלחת במשא ומתן מול האוצר.

שלמה בוחבוט הגיב הבוקר למסמך של ריפמן ואמר: "שמוליק ריפמן לא יודע על מה הוא מדבר. כנראה במועצה אזורית קטנה של 2000 תושבים, לא מרגישים כ"כ את הקיצוץ המתמשך במענקי האיזון. ריפמן היה שותף להצבעה על השביתה בשלטון המקומי, והצביע בעד".

"עד כאן"

שלמה בוחבוט, יו"ר מרכז השלטון המקומי מסר כי עשרות רשויות מצויות על סף קריסה כלכלית ואין להן מאיפה לממן את השירותים לתושבים, בגלל שהממשלה קיצצה את תקציבי החובה הממשלתיים. "הממשלה מנסה להעביר את נטל המימון אל כיסם של האזרחים וההורים, ואנחנו אומרים: עד כאן".

נחום חופרי, ראש העיר רעננה ויו"ר ועדת החינוך בשלטון המקומי טוען כי לאורך השנים היתה פגיעה מתמשכת בתקציבים כאשר הפגיעה האנושה מתגלה דווקא בתקציבי החינוך. "עם השנים חלה התייקרות בעלויות החינוך והנושא אינו מפוצה על ידי הממשלה", מסר חופרי. "הדבר יוצר פגיעה באיכות החינוך וגורם לרשות להכניס את היד לכיסי התושבים במקום שמדינה תסייע. השלטון המקומי החליט על שביתת אזהרה אולם כבר בזמן הקרוב תיתכן הרחבה של השביתה למערכת החינוך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully