וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראייר מחייבת את דייליה ב-1,750 ש' עבור הכשרתם

שלומי שפר

13.2.2007 / 15:01

החברה משלמת שכר מינימום בתקופת הקורס אך מנכה את הסכום במשכורת השנייה

חברת [[ישראייר]] גובה מדייליה 1,750 שקל עבור השתתפות בעלות ההכשרה שלהם, לכאורה בניגוד לחוק - כך נודע ל-TheMarker. צעירים וצעירות רבים חולמים להיות דיילי אוויר ומוכנים לעשות הרבה כדי לזכות בתפקיד הנחשק. עובדה זו אינה נעלמת מעיניהן של חברות התעופה, שמרשות לעצמן לפעמים להציע תנאי העסקה בעייתיים מתוך ביטחון מלא כי תמיד יהיו קופצים על המציאה.

במיונים שערכה שלשום (א') חברת התעופה ישראייר בתל אביב הופתעו המועמדים לגלות כי עליהם לממן מכיסם חלק מעלות ההכשרה שלהם. סיון (27), שנענתה למודעת הדרושים שפורסמה בסוף השבוע האחרון בעיתון והגיעה למיונים, מספרת: "הגעתי יחד עם עוד המוני מועמדים למיונים, ונציג החברה הודיע לנו שרק 20 יתקבלו והסביר לנו על תנאי ההעסקה. הוא אמר שהשכר בשנה הראשונה יהיה נמוך מאוד, שצריך להתחייב לחברה לשנה ושאנחנו צריכים לתת שני צ'קים עירבון כדי שאם נפרוש לפני תום השנה, נצטרך לפצות את החברה".

אבל מה שהצליח להקפיץ את סיון ומועמדים נוספים היה התנאי הבא שמסר הנציג: "הוא הסביר שיש קורס הכשרה של חודש שנקבל עליו משכורת, אבל במשכורת השנייה יורידו לנו 1,750 שקל מהשכר לכיסוי עלות הקורס". לדברי סיון, "אנשים יצאו מאוכזבים. אני אישית מוותרת על העבודה אם אלה התנאים שמציעים".

מה שהרגיז כל כך את סיון ומועמדים אחרים הוא גם, כפי הנראה, בלתי חוקי. לדברי עו"ד גדעון רובין, מומחה לדיני עבודה ממשרד רובין שמואלביץ', "על פי הפסיקה, עובד שעובר הכשרה זכאי לקבל לפחות שכר מינימום בגין תקופת ההכשרה. עם זאת, הפסיקה גם קובעת שזה לגיטימי שמעביד יתנה השתתפות של עובד בקורס בכך שהעובד ימשיך לעבוד פרק זמן מסוים אחרי השלמת הקורס. במקרה שלפנינו, יוצא שהחברה עוקפת את החובה לשלם לדיילים בקורס שכר מינימום כי מפחיתים משכרם בשלב מאוחר יותר. זאת, למרות שהעובד כבר נותן את התמורה להכשרה בכך שהוא מתחייב לעבוד שנה".

לפני כשנתיים זכתה ההסתדרות בתביעה שניהלה נגד חברת אל על לאחר שזו לא שילמה שכר לדיילים בזמן תקופת הכשרתם. בית הדין לעבודה קבע כי אל על חייבת לשלם לדיילים לפחות שכר מינימום, שעות נוספות וזכויות סוציאליות בסיסיות בתקופת ההכשרה כיוון שבין הצדדים מתקיימים יחסי עובד-מעביד.

מישראייר נמסר בתגובה: "ישראייר משלמת לתלמידים בקורס הדיילים שנמשך חודש ימים, שכר מינימום ונסיעות. בקורס הדיילים בו ישראייר משקיעה משאבים רבים, התלמידים לומדים מקצוע ומקבלים הכשרה מקצועית איתה הם יכולים לעבוד כדיילים גם בחברות תעופה אחרות בהמשך דרכם. במשכורת השנייה, גובים מהדיילים שעברו את הקורס בהצלחה והתקבלו לעבודה 1,750 שקל - השתתפות חלקית מעלות הקורס. חוות הדעת של עו"ד גדעון רובין, הועברה לעיון יועציה המשפטיים של ישראייר ובמידה שיידרש תיקון, הוא ייעשה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully