וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וול סטריט: ירידות של כ-2%

עומרי כהן

8.9.2007 / 1:15

התכווצות מפתיעה בשוק התעסוקה בארה"ב גרמה לירידות שערים חדות בבורסה בניו יורק. נאסד"ק והדאו ג'ונס ירדו ב-1.9%

אם בתחילת השבוע עוד החלו להיערך בוול סטריט לגל חדש של עליות שערים בשוק המניות האמריקאי, הרי שבסיומו שוב נהרו המשקיעים למוצרי ההשקעה הסולידיים ומכרו במקומם מניות. התכווצות מפתיעה בשוק התעסוקה בארה"ב, הראשונה מזה ארבע שנים, הגבירה היום את החשש מפני השפעת משבר האשראי על המשך צמיחתה של הכלכלה האמריקאית וגררה את הבורסות בארה"ב לירידות שערים חדות.

מדד נאסד"ק ירד ב-1.9% ל-2,565 נקודות, מדד דאו ג'ונס איבד 1.9% ל-13,113 נקודות, ומדד S&P 500 נחלש ב-1.7% ל-1,453 נקודות. בשבוע כולו, איבדו שלושת המדדים מערכם 1.2%, 1.8% ו-1.4%, בהתאמה.

בשוק הסולידי נרשמו עליות מחירים חדות בתגובה להערכות כי החולשה בשוק התעסוקה תביא להורדת ריבית מהירה יותר בארה"ב. עקב כך, צנחה התשואה על האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים ב-0.13% ל-4.37% - שפל של 20 חודשים.

על פי סקר כלכלנים שפורסם באתר בארונ'ס, ציפו בוול סטריט בממוצע לתוספת של 100 אלף משרות חדשות למשק האמריקאי הלא-חקלאי באוגוסט. אולם בפועל דווקא נרשמה ירידה של 4,000 משרות, לראשונה מאז אוגוסט 2003. חולשה נרשמה בעיקר במגזרי הייצור והבנייה, שם התכווצו מספר המשרות ב-46 אלף וב-22 אלף, בהתאמה.

במקביל, עודכנו כלפי מטה נתוני יולי ויוני. ביולי הופחתה תוספת המשרות שנרשמה ל-68 אלף לעומת תחזית קודמת לתוספת של 92 אלף משרות חדשות. זאת בעוד שביוני הונמכה התוספת במספר המשרות ל-69 אלף מ-126 אלף, כך שפועל התכווצו הנתונים ב-81 אלף משרות.

בשל גידול האוכלוסין בארה"ב, נדרש שוק התעסוקה האמריקאי לייצר מדי חודש כ-150 אלף משרות חדשות כדי לשמור על יציבות ברמת האבטלה במדינה. ביולי עלה שיעור הבלתי מועסקים ב-0.1% ל-4.6%, ואילו באוגוסט נשמרה רמה זו ללא שינוי.

בתגובה לנתונים אמר שר האוצר האמריקאי, הנרי פולסון, כי הקיצוץ במשרות אינו מפתיע לחלוטין, אך הביע את בטחונו בהמשך הצמיחה הכלכלית בארה"ב. "לא מדובר בהפתעה מוחלטת, והכלכלה האמריקאית תמשיך לצמוח במחצית השנייה של השנה", הדגיש פולסון.

הנתונים החלשים מגבירים את החששות מפני מיתון בארה"ב ומחזקים את ההערכות כי הבנק הפדרלי המרכזי יחל כבר החודש ברצף של הפחתות ריבית, אשר יביא את ריבית הבסיס קצרת הטווח בארה"ב מ-5.25% היום ל-4.5% בסוף 2007. הבנקים המרכזיים של אירופה, בריטניה וקנדה הותירו השבוע ללא שינוי את גובה הריבית במדינות אלו, ואותתו כי תשומת ליבם להשפעת משבר המשכנתאות בארה"ב על מחנק האשראי בשוק העולמי וצמיחת הכלכלות הולך ומתחזקת.

יו"ר הבנק הפדרלי המרכזי לשעבר, אלן גרינספאן, הישווה אמש בכנס כלכלנים בוושינגטון את הטלטלות העולמיות בימים אלה לטלטלות קודמות: "התנהגות השוק שבה אנו חוזים במהלך שבעת השבועות האחרונים היא זהה ברמות רבות למה שראינו ב-1998 ולמה שראינו בנפילת שוקי המניות ב-1987" אמר גרינספאן. הוא הסביר כי האופוריה משתלטת כאשר כלכלה צומחת ומתרחבת ומביאה ליצירתן של בועות.

מניית אפל (סימול: AAPL) ירדה ב-2.4% ל-131.8 דולר לאחר שמנכ"ל יצרנית המחשבים ונגני המוסיקה התחייב להעניק זיכוי של 100 דולר לכל אחד ממאות אלפי הלקוחות, שקנו את מכשירי הטלפון החדישים של החברה בחודשיים הראשונים להשקתם. שלשום הוזילה אפל את מחירי ה-iPhone ב-200 דולר ליחידה ועוררה את זעמם של הלקוחות.

יצרנית האופנועים, הארלי דייווידסון (סימול: HOG), חתכה את תחזית המשלוחים לרבעון השלישי והפחיתה את תחזית הרווח לשנה כולה. מנייתה איבדה בתגובה 9.2% ל-49.1 דולר.

מניית בנק ההשקעות בר סטרנס (סימול: BSC) נפלה ב-2.1% ל-105.4 דולר לאחר שבנק אוף אמריקה חתך את דירוג ההשקעה למניה מ"קנייה" ל"נייטרלי" בשל החולשה בשוק האשראי.

וריפון (סימול: PAY) עקפה את התחזיות המוקדמות עם גידול של 57% בהכנסות ברבעון שהסתיים בסוף יולי ל-231.9 מיליון דולר ועם רווח של 42 סנט למניה. החברה גם העלתה את תחזיותיה לרבעון הנוכחי והמניה הגיבה בעלייה של 5.9% ל-39.2 דולר.

טבע נגררה אחר המגמה השלילית בשוק וירדה ב-0.3% ל-43.4 דולר למרות שזכתה בניצחון משפטי נוסף. בית משפט פדרלי מחוזי בניו ג'רזי דחה אמש את בקשת חברת התרופות וויית' להעניק לה צו מניעה זמני, אשר ימנע מטבע שיווק גירסה גנרית לטבליות מסוג פרוטוניקס בשחרור מושהה בעלות מכירות שנתיות של 2.5 מיליארד דולר בארה"ב. מניית ויית' (סימול: WYE) נפלה בתגובה ב-3.8% ל-45.7 דולר.

עם זאת, ההליך המשפטי בין החברות בנוגע לתוקפו של הפטנט על התרופה המקורית טרם הסתיים, וטבע נדרשת כעת להחליט האם להמתין לפסיקת בית המשפט או להסתכן בהשקה מוקדמת, אשר עלולה לעלות לה בתשלום פיצויים, אם תפסיד לבסוף בתיק. בנוסף, דיווחה טבע כי החלה לשווק גירסה גנרית לטבליות Famvir של נוברטיס עם מכירות שנתיות של 200 מיליון דולר במונחי מקור.

סרגון (סימול: CRNT) התממשה בירידה של 4.7% ל-16.5 דולר לאחר זינוק של 216% מתחילת השנה. מנגד, בלטה רדוויז'ן (סימול: RVSN) בזינוק של 7.7% ל-18.3 דולר לאחר שבית ההשקעות פריס בייקר ווטס העלה את המלצת ההשקעה למניה מ"החזק" ל"קנייה", וצירף לה מחיר יעד של 22 דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully