וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וול סטריט: המסחר נסגר בעליות שערים

עומרי כהן

16.11.2007 / 23:53

לאחר יום מסחר תנודתי, הסתיים יום המסחר והשבוע כולו בעליות. נאסד"ק עלה ב-0.7% והדאו ג'ונס הוסיף 0.5%

בעזרת ראלי של חצי השעה האחרונה, אותו הובילו מניות הטכנולוגיה הבכירות, חתמו הערב בורסות וול סטריט את יום המסחר ואת השבוע כולו בעליות שערים. כמו בכל התקופה האחרונה, גם היום לווה המסחר בעצבנות והתאפיין בתנודתיות חדה במדדים במסחר התוך יומי, כאשר המדדים עברו חליפות מעליות לירידות.

בסיום המסחר עלה מדד נאסד"ק ב-0.7% ל-2,637 נקודות ורשם עלייה שבועית של 0.4%. מדד דאו ג'ונס הוסיף 0.5% ל-13,176 נקודות והשלים עלייה של 1% בשבוע כולו. מדד S&P התחזק ב-0.5% ל-1,458 נקודות ובשבוע כולו עלה ב-0.3%. בשוק הסולידי ירדה התשואה על האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים ב-0.009% ל-4.15%.

העלאות המלצה ל-HP ושברון, לצד הרחבת תוכנית הרכישה החוזרת של סיסקו תרמו מעט אופטימיות לאווירה בשוקי המניות של וול סטריט. אבל במקביל ממשיך משבר האשראי להעיב על מצב רוחם של הסוחרים, וזאת בנוסף לאכזבה מירידה מפתיעה בייצור התעשייתי ומתחזיות לחולשה במכירות רשתות השיווק בתקופת החגים.

חודש וחצי לפני סיום 2007 נראה כי השנה הנוכחית כבר לא תיזכר כאחת הטובות שידע שוק המניות האמריקאי. שיעורי צמיחת הרווחים מאיטים בהדרגה ומשבר הסאבפריים (משכנתאות ללווים גרועים), אשר הולך וטופח מיום ליום, פוגע במגזר הפיננסי ובפעילותו בתחום מתן האשראי לחברות העסקיות ולמשקיעי הבית.

בנוסף, החלו רשתות השיווק הגדולות להנמיך את הציפיות בימים האחרונים באשר למכירותיהן בעונת החגים הנוצריים, שתחל רשמית בסוף השבוע הבא, למחרת חג ההודיה. אם תושבי ארה"ב אינם מתכוונים להסתער על מדפי החנויות כפי שעשו בשנה שעבר, קשה לראות גם את מדדי המניות מסיימים את השנה במרוץ.

המדד הפופולרי לבחינת ביצועי שוק המניות האמריקאי, S&P 500, עלה מתחילת השנה ב-2.8% בלבד, וקצת קשה לראותו משלים טיפוס של עוד 10% בשנה הקרובה, כפי שחזתה לפני מספר חודשים האופטימיסטית התמידית אבי ג'וזף כהן. כהן, האסטרטגית הראשית לתחום שוקי המניות בבנק ההשקעות הגדול בארה"ב - גולדמן סאקס (סימול: GS), צפתה שהמדד יחתום את השנה ברמה של 1,600 נקודות, אליה טרם הגיע מעולם.

גולדמן סאקס מצפה למחיקות ענק במגזר הפיננסי[

כדי שכך יהיה, מדד השוק האמריקאי צריך לטפס בעוד 142 נקודות מרמתו הנוכחית, וזאת כאשר הסנטימנט בשווקים נמצא בשפל. אבל מהכיוון של גולדמן סאקס נשמעה היום אזהרה חדשה, לפיה עלות משבר האשראי שנבע מקריסת שוק משכנתאות הסאבפריים, עלולה להיות גבוהה בהרבה ממה שהוערך עד כה.

ז'אן הציוס, הכלכלן הראשי של גולדמן סאקס, העריך כי ההפסדים שקשורים למספר עיקולי הבתים בארה"ב עלולים להגיע ל-400 מיליארד דולר. להערכתו, אם המשקיעים שרכו מוצרי השקעה המגובים במשכנתאות יממשו מחצית מההפסד הפוטנציאלי שלהם, הם עלולים לגרור את המגזר הפיננסי למחיקות ערך נכסים בהיקף של 2 טריליון דולר.

הציוס הוסיף, כי ההשלכות של המשבר על הכלכלה עלולות להחמיר, משום שהבנקים וקרנות הגידור לוו כספים רבים למימון השקעותיהם. הערכה זו מצטרפת לדברים שאמר אתמול ג'ון סתאמפף, מנכ"ל הבנק החמישי בגודלו בארה"ב והשני בגודלו בתחום המשכנתאות - וולס פארגו (סימול: WFC), כי המיתון הנוכחי בשוק הדיור האמריקאי הוא החמור ביותר מאז השפל הכלכלי הגדול.

מאידך, אמר היום רנדל קרוזנר, בכיר בבנק הפדרלי, כי קובעי מדיניות הריבית אינם צריכים להוריד את שיעור הריבית כדי לסייע לכלכלה לצלוח את התקופה הקשה בשנה הבאה. מדובר במסר הברור ביותר שהעביר אחד מבכירי הבנק בנוגע לדעתו על המדיניות המוניטרית בארה"ב, מאז הופחתה הריבית בפעם השניה ברציפות בסוף אוקטובר. עם זאת, בשוק עדיין מצפים משקיעים רבים להפחתה נוספת בדצמבר. בגיזרה המקרו כלכלית פורסמו רק נתוני הייצור התעשייתי וניצול התפוקה, שהפתיעו לרעה. הייצור התעשייתי ירד בחודש שעבר ב-0.5% בעוד בשוק צפו בממוצע עלייה של 0.1%. ניצול כושר הייצור ירד גם הוא ב-0.4% ל-81.7%, לעומת תחזית ממוצעת לירידה קלילה של 0.1%.

העלאות המלצה ל-HP ושברון

מניית סיסקו סיסטמס (סימול: CSCO) עלתה ב-2.2% ל-29.9 דולר, לאחר שדירקטוריון החברה אישר להנהלתה להגדיל את תוכנית רכישת המניות החוזרת שלה ב-10 מיליארד דולר לסך של 62 מיליארד דולר. סיסקו היא היצרנית הגדולה בעולם של ציוד לרשתות תקשורת.

בנק ההשקעות מורגן סטנלי העלה את ההמלצה למניית היולט פאקרד (סימול: HPQ) ל"משקל יתר", מ"משקל שווה", בשל הביקוש החזק למחשבים אישיים. מורגן סטנלי גם צירף למניית יצרנית המחשבים הגדולה בעולם מחיר יעד של 60 דולר והיא הוסיפה בתגובה 3.8% ל-50.8 דולר.

גם חברת הנפט השניה בגודלה בארה"ב, שברון (סימול: CVX), זכתה להעלאת המלצה ומנייתה התחזקה בתגובה ב-2.2% ל-86 דולר. בדויטשה בנק העלו את תחזיותיהם למחירי הנפט הגולמי בשנה הבאה, ועקב כך גם העלו את ההמלצה לשברון ל"החזק", מ"מכירה". אתמול איבדו מדדי המניות המובילים בין 0.9% ל-1.3% בשל האזהרה של סתאמפף ועקב התחזית של רשת חנויות הכל בו השלישית בגודלה בארה"ב, ג'יי.סי פני (סימול: JCP) לחצי שנה "מאתגרת". לאחר סיום המסחר אמש, דיווחה רשת חנויות הכל-בו קוהל'ס (סימול: KSS) על ירידה של 14% ל-194 מיליון ברווחים ברבעון השלישי עקב מכירות נמוכות מהצפוי וחתכה את תחזית הרווחים לרבעון הרביעי, הכולל את עונת החגים. קוהל'ס הוסיפה 1.6% ל-49.7 דולר.

רשת בגדי הנשים אן טיילור (סימול: ANN), אמנם עקפה ברבעון השלישי את ציפיות השוק עם גידול של 4% ברווח הנקי ברבעון השלישי ל-40.8 מיליון דולר, הודות לעלייה של 5.6% במכירות. אולם גם היא הפחיתה היום את תחזית הרווח ל-2007 כולה. החדשות משתי הרשתות מהוות עדות נוספת לחולשה הנוכחית במגזר הקמעוני. אן טיילור עלתה ב-2% ל-32 דולר.

מניית פדקס (סימול: FDX) איבדה 4.5% ל-96.8 דולר, לאחר שחברת השילוח השניה בגדולה בארה"ב, חתכה את התחזית הרבעונית שלה בשל מחירי הדלק הגבוהים והירידה בביקוש למשלוחים.

ישראליות: המשבר פגע גם בצ'ק פוינט ואמדוקס

גם המניות הישראליות סובלות מאוד מהחולשה הנוכחית בשוק. צ'ק פוינט (סימול: CHKP) איבדה 19% מערכה בחודש האחרון לשפל של 8 חודשים, אחרי שטיפסה באמצע אוקטובר לשיא חמש שנים וחצי. היום היא עלתה ב-0.3% ל-21.7 דולר.

אמדוקס (סימול: DOX) איבדה עוד 0.3% ל-32.3 דולר והשלימה נפילה של 15% בתוך כחמישה שבועות לשפל של 21 חודשים, וזאת לאחר שתוצאותיה הרבעוניות והתחזיות להמשך לא הרשימו את השוק.

את המפלט מוצאים לפי שעה המשקיעים במניות דפנסיוויות יותר, המושפעות פחות מהאטה כלכלית בשל אופי פעילותן. טבע (סימול: TEVA), אשר צריכת התרופות שלה אינה צפויה להיחלש משמעותית בתקופה של האטה, שומרת כבר כמה חודשים על יציבות. טבע עלתה ב-0.7% ל-44.6 דולר.

גם אלביט מערכות (סימול: ESLT), אשר מוכרת מוצרים בעלי אופי ביטחוני לממשלות וצבאות ברחבי העולם, נחשבת למניה דפנסיווית ובחודש האחרון היא אף טיפסה ב-17%. אתמול העלה בית ההשקעות CIBC את מחיר היעד לאלביט מערכות ל-62 דולר, מ-52 דולר, אך הותיר לה המלצה פושרת של "תשואה ענפית". היום היא הוסיפה 0.2% ל-55.4 דולר.

מניית אלווריון (סימול: ALVR) נבלמה בתחילת אוקטובר ברמה של 15 דולר ומאז הספיקה לאבד 34% מערכה, לאחר שהחברה פירסמה דו"ח כספי לרבעון השלישי ותחזית עתידית שהיו בהתאם לציפיות השוק. המגמה התחזקה בעקבות ביטול ההסכם בין ספרינט נקסטל (סימול: S) לקלירווייר (סימול: CLWR). היום הוסיפה אלווריון 0.3% ל-9.8 דולר, לאחר שבנק ההשקות קולינס סטיוארט חזק על המלצת "קנייה" עם מחיר יעד של 15 דולר, והעריך כי הנפילה האחרונה במניה מהווה הזדמנות קנייה למשקיעים.

מניית יצרנית השבבים האמריקאית ספאנשן (סימול: SPSN) נפלה ב-5.4% ל-5.4 דולר וגררה את סייפן (סימול: SFUN) הישראלית לירידה של 2.4% ל-9 דולר. בחודש שעבר סיכמה ספאנשן על רכישת סייפן תמורת 5.05 דולרים במזומן ועוד 0.7429 מניות ספאנשן, עבור כל מניית סייפן.

ביום ההכרזה שיקפה העסקה שווי של 368 מיליון דולר לסייפן, אבל מאז איבדה מניית ספאנשן 33% מערכה ושווי העסקה הצטמק ב-84 מיליון דולר "על הנייר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully