וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההסדר יגיע, השאלה מתי

ד"ר דפנה פפר

30.9.2008 / 18:51

אחרי המפולת בוול סטריט, סביר להניח שההסדר הכלכלי שוב יגיע לדיון בקונגרס. נקווה שזה לא מאוחר מדי למערכת הפיננסית העולמית

ערב ראש השנה נכשל ממשל בוש בהעברת תוכנית ההסדר הכלכלית בהיקף 700 מיליארד דולר בקונגרס. הכישלון התבטא מיד בוול סטריט'' שם צללו המדדים המרכזיים ב-7% עד 9%. ירידות כה חדות לא זכורות שנים ומבטאות פחד מכאוס כלכלי עולמי.

הפאניקה בוול סטריט מנפילת עוד בנקים ומוסדות משכנתאות הפילה גם מניות של חברות יציבות ורווחיות בענפי הכימיה והרפואה, בחזקת הבהלה אינה מבחינה בין סאבפריים בעייתי לחברת דשנים משגשגת. גם מניית "גוגל" המוכרת צנחה בגלל החשש שמיתון בארה"ב יפגע בכל תחום כלכלי. אפילו הנפט ירד בעוצמה ונדמה שהבלבול הכללי בעיצומו.

התגובה בעולם היום מתונה יחסית

בשוך הסערה אתמול בארה"ב נשמעו פרשנים רבים שציפו לקריסה דרמטית היום בשווקים במזרח ובאירופה. דווקא שם הירידות היו נסבלות יחסית - רק 4%-5% - בהמתנה להתבהרות המצב בארה"ב בתוך ימים.

ראש השנה בישראל מנע מפגש בורסאי סוער בתל אביב עד חידוש המסחר ביום חמישי השבוע. המניות הישראליות שנסחרות בארה"ב ספגו ירידות חדות. המניות הדואליות (נסחרות במקביל בת"א ובוולסטריט) ירדו בשיעור גדול ללא הבחנה. לכך עלולה להיות השפעה על המסחר בת"א עם חידושו, אם הירידות יוחרפו או אף יישארו בפער השלילי מאתמול.

בוש מסיים נשיאותו באובדן אמון

כישלון העברת ההסדר אתמול הוא עוד אקורד של חולשת ממשל בוש. שר האוצר פולסן ובכירי הממשל לא הצליחו להיערך כיאות להצבעה בקונגרס. חוסר ההערכות מבטא שוב את חוסר הרצינות בהכנות הממשל להעברת ההסדר בקונגרס. הממשל לא הצליח להציג תוכנית מקיפה מסודרת מההתחלה וגם לא הציג באופן מלא את מכלול הבעיות ותוכניות החילוץ המקיפות.

בתחילה רצו פולסן והממשל שלטון מוחלט בהחלטות איך לנהוג בטרליוני הדולרים. הקונגרס דרש מעורבות ופיקוח וקיבל אותה. הציבור התקשה להשלים עם העברת כספים של משלמי המיסים לחילוץ מוסדות פיננסיים שניהולם היה מפוקפק בעיניו. הציבור לחץ על חברי הקונגרס ואלה בחלקם נסוגו מפחד הבוחרים והתנגדו להסדר. לציבור ולשלוחיו בקונגרס לא הייתה, וייתכן שעדיין אין תובנה כלכלית מספקת של משמעות השפעת אי אישור ההסדר על: המיתון, האבטלה, הצריכה ועל אזרחי ארה"ב עצמם - נזק שעלותו עצומה ונזקו אדיר.

ברור גם שבמסגרת ההסדר חלק מסוים מכספי משלמי המיסים יוחזרו לקופת המדינה. יש כמובן גם מספר מתנגדים אידיאולוגית שמתקשים להבין כיצד הקפיטליזם האמריקאי מתמוסס לנגד עיניהם.

אין ברירה ולכן האישור יגיע

למשק האמריקאי אין ברירה אלא לאשר את ההסדר עם שינויים כאלה ואחרים שיעלו לדיון בימים אלה. עם נשיא מקרטע בסוף כהונתו, שר אוצר שיורד על ברכיו ומתחנן, בנקים מתמוטטים השכם והערב ומשקיעים מבוהלים ברחבי העולם סביר שההסכם יאושר. אולי לא 700 מיליארד, ייתכן שיותר פיקוח מצד הקונגרס, ייתכן שצעדים נגד בעלי השכר הגבוה עם "מצנחי הזהב" ישככו את זעם ההמון.

גם גילוי מלא ומפורט של הרכב החובות הבעייתיים,כולל האשראי הצרכני ותעשיית הרכב, באים בחשבון בניקיון הכללי. בהצבעה הבאה,לאחר ריכוך נוסף והסבר המשמעויות האמיתיות של המשבר לכלכלה בארה"ב,ייתכן שההסדר יעבור. פתרון אחר אינו נראה באופק. כל שיהוי בטיפול בהסדר עלול להיות מאוחר וקשה לכלכלה העולמית. רצוי שהפעם בוש לא יצהיר שעתיים לפני ההצבעה הבאה שהוא בטוח שההסדר יעבור ויושלם... מחשש לעין הרע.

*ד"ר דפנה פפר היא כלכלנית ומרצה במרכז ללימודים אקדמיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully