וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בניגוד לצפוי המעו"ף ירד רק ב-3.8%

בסיום יום מסחר סוער במיוחד, ירד מדד ת"א 100 ב-4.6%, התל-טק צנח ב-11.8%, הנדל"ן נחלש ב-8.9%, מניית טבע נפלה ב-8%, כי"ל עלתה ב-1%

(צילום: רויטרס ואלכס זגוניקוב, עריכת וידאו: ענת ברק)

לאחר הפתיחה השלילית בבוקר - הבורסה נסגרה בירדות חדות, אולם בשעות האחרונות הופיעו קונים שמיתנו את הירידות. המעו"ף ירד ב-3.8%, ת"א 100 איבד 4.6%. התל-טק רשם ירידות חדות במיוחד וצנח ב-11.8%.

ירידות שערים חדות נרשמו עם פתיחת המסחר, אולם כשעתיים לפני תום המסחר חלה התמתנות משמעותית והקונים החלו לפעול ביתר עוצמה. במחצית השעה האחרונה השתנה כיוון המסחר והירידות התגברו.

פתיחת המסחר נדחתה ב-45 דקות בשל ירידות שערים חדות בשלב טרום המסחר. לפי כללי המסחר, אם בשלב הפתיחה יורד מדד המעו"ף (או עולה) ביותר מ-5%, מפסיקה הבורסה את המסחר למשך 45 דקות ולאחר מכן נפתח המסחר הרציף.

לפי הכללים, כשהתנודתיות גוברת, מפעילה הבורסה "מנתקי זרם" - כלומר, מפסיקה את המסחר כדי למנוע גלישה למצבים קיצוניים הנובעים מפאניקה ולא משיקולים כלכליים.

החל בשעה 8:30 מפעילה הבורסה את המסחר הטרומי, בו כל המשקיעים מזרימים את פקודות הקנייה והמכירה שלהם בלא שהפקודות יבוצעו בפועל. ברגע בו נפתח המסחר, בסביבות 9:45, מצמידה הבורסה את כל פקודות הקנייה לכל פקודות המכירה וכך נוצר שער הפתיחה. אם בשניית הפתיחה עולה מדד המעו"ף (או יורד) ביותר מ-2.5%, נדחה המסחר ב-5-3 דקות.

בשלב המסחר הרציף יכולה הבורסה להפעיל שני מנתקי זרם: בשלב הראשון, מופסק המסחר למשך 45 דקות במידה שמדד המעו"ף עלה (או ירד) ב-8% או יותר, ולאחר מכן מחודש. אם המעו"ף יורד (או עולה) ביותר מ-12%, מפסיקה הבורסה את המסחר לחלוטין לאותו יום. מצב כזה עדיין לא התרחש.

יו"ר הבורסה שאול ברונפלד אמר לגלי צה"ל, כי לא קיבל כל פניה מבנק ישראל או ממשרד האוצר לבטל את יום המסחר: "כשהצגתי בפני חברינו הירושלמים את הכוונה שלנו לקיים היום מסחר כרגיל, כולם חשבו שזה הדבר הנכון לעשות. צריך לנסות לשדר שהעסקים הם כרגיל".

"הריסון התקציבי מיתן את המשבר"

בתוך כך, ראש הממשלה אהוד אולמרט התייחס הבוקר בישיבת הממשלה למשבר הכלכלי ואמר כי "צריך להודות שהצעדים הנדרשים ליציבות המשק ננקטו כבר לפני זמן רב, כאשר הכלכלה הישראלית נוהלה בצורה שקולה". לדבריו, "בדיעבד מתברר שהשמרנות היא יתרון ולא חיסרון. לא השתוללנו עם התקציב, העברנו תקציבים בזמן, סייענו בייצוא והורדנו את האבטלה. העברת התקציב בממשלה במסגרות ממושמעות גרמו לתחושת החוסן של המשק הישראלי".

אולמרט הדגיש כי "לא ניתן היה למזער את השפעת המשבר העולמי על הכלכלה הישראלית, לולא הממשלה גילתה מדיניות אחראית בשלוש השנים האחרונות. יש לנו אמון רב במערכת הבנקאית ואין סימן לחרדה אם ננהג באחריות. המשק יוכל להתגבר על ההשפעות השליליות של המשבר העולמי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully