וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיתון? הבורסה מעלה משכורות

שרון שפורר

19.10.2008 / 8:19

למרות המשבר והפיטורים הצפויים במשק, שכרם של דירקטורים חיצוניים בבורסה לני"ע יגדל ב-170%. בבורסה לא מבינים מה הבעיה

בעוד במשק הישראלי ובשוק ההון בפרט נערכים לגלי פיטורים אחרי החגים - בבורסה לני"ע כנראה שלא ממש מרגישים משבר, ואפילו משפרים את תנאי הדירקטורים החיצוניים.

ל-TheMarker נודע כי דירקטוריון הבורסה אישר העלאת שכר לדח"צים - דירקטורים חיצוניים - כך שעלות השכר השנתית שלהם תגיע לכ-59 אלף שקל - יותר מפי 2.5 מעלות השכר הנוכחית, שהיא כ-22 אלף שקל בלבד. במקביל יועלה הגמול שיקבלו הדח"צים בעבור כל ישיבה מ-1,200 שקל ל-2,200 שקל. כדי שההעלאה תתבצע דרושים עדיין אישורים שונים, ובהם אישור האסיפה הכללית של הבורסה.

ברקע להחלטה נמצאת העלייה בהון העצמי של הבורסה מ-200 מיליון שקל בסוף 2006 ל-274 מיליון שקל בסוף 2007, בעקבות רווח של 74 מיליון שקל בשנה שעברה. בנוסף, מוגדרים כעת הדירקטורים החיצוניים בבורסה כמומחים, ולכן הם זכאים על פי תקנות החברות לגמול גבוה יותר.

בבורסה מכהנים 16 דירקטורים, שבעה מהם מקרב חברי הבורסה, חמישה מטעם הבנקים, שניים מטעם הברוקרים ועוד שמונה דירקטורים חיצוניים. הדח"צים כוללים שני נציגים מטעם משרד האוצר ובנק ישראל וחמישה מטעם הציבור, שלגביהם נוגע שיפור התנאים. הדח"צים הם: גיל ביאנקו, לשעבר מנכ"ל אגיס; יורם אלסטר, לשעבר יו"ר בזק; פרופ' שמעון בנינגה מאוניברסיטת תל אביב; גיתית גוברמן, כלכלנית ועורכת דין ולשעבר בכירה ברשות ני"ע; ואבנר הלוי; לשעבר חבר הנהלת בנק ישראל.

השיפור בתנאי הדח"צים ייכנס לתוקף מיולי 2008 (רטרואקטיווית), כך שעלות השכר של חמשת הדירקטורים הרלוונטיים תהיה כ-100 אלף שקל במקום 110 אלף שקל עד כה, ו-11 אלף שקל לכל ישיבה במקום 6,000 עד כה.

"שכר הדירקטורים אינו מוגזם"

השיפור המתוכנן בתנאי הדח"צים מצטרף לשיפור בתנאי העובדים, כשלאחר סכסוך ממושך של כשנה נחתם בספטמבר הסכם עבודה חדש עמם. על פי ההסכם, העובדים יקבלו תוספת שכר שנתית של 4.6% למשך שלוש שנים, כך שהתוספת בתום התקופה תגיע ל-15%, הרבה מעבר לתוספת השכר שהובטחה לעובדי המגזר הציבורי. חלק מהתוספת יהיה בשיעור אחיד וחלק אחר יהיה משתנה, בהתאם לתרומת העובד.

בנוסף, העובדים יזכו מדי שנה גם לבונוסים משתנים. הסכום הממוצע של הבונוסים יהיה בגובה של שלושה-ארבעה משכורות חודשיות לעובד (כ-100 אלף שקל), כשהסכום המדויק של הבונוס ייקבע בהתאם לביצועים האישיים של העובד.

על פי דו"חות הבורסה ל-2007, עלות השכר באותה השנה, עוד לפני החתימה על הסכם העובדים, היתה 89 מיליון שקל, כשההכנסות הסתכמו בכ-200 מיליון שקל. ב-2006 הגיעה עלות שכר ל-82 מיליון שקל וב-2005 ל-72 מיליון שקל. נכון לסוף 2007 הועסקו בבורסה 188 עובדים, לעומת 173 עובדים בסוף 2006. המשכורות והתוספות הנלוות של יו"ר הבורסה, סם ברונפלד, ומנכ"לית הבורסה, אסתר לבנון, הסתכמו בכ-2 מיליון שקל לכל אחד ב-2007.

ברונפלד אמר ל-TheMarker כי "אחרי משבר ויסות המניות בשנות ה-80 רצו לדאוג לדירקטוריון ציבורי חזק והבטיחו זאת בשתי דרכים: דרישה לשמונה דח"צים; ומינוי ועדה ציבורית למינויים, כך שיהיו מועמדים רצינים, מקצועים וא-פוליטים, וכן שיהיו הרוב ולא מיעוט".

ברונפלד הוסיף כי אין חוק שחל על הבורסה לעניין שכר דח"צים, שכן החוק חל רק על חברות ציבוריות, ובכל זאת דירקטוריון הבורסה החליט לעמוד בדרישות באופן וולונטרי. לדבריו, הדירקטוריון החליט להעלות את שכר הדירקטורים מיולי 2008 משלוש סיבות: חלף זמן מאז האישור של התקנות האחרונות לפני כמה שנים; היתה קפיצת מדרגה בהון העצמי בשל הפעילות בבורסה; כל הדירקטורים עונים על הדרישה של דירקטורים מקצועים או מומחים.

"אני חושב שהדירקטורים לדורותיהם הם אנשים מצוינים והתגמול שנקבע בעבור דירקטורים בחברות ציבוריות לא מוגזם, אלא להפך", הוסיף ברונפלד. "האחריות שלהם גדולה יותר מבחברות ציבוריות ואני רק מצטער שאי אפשר לתגמל אותם יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully