וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

13% מהישראלים דחו רכישות גדולות עקב המשבר

בר חיון

20.10.2008 / 9:26

ההאטה כבר כאן: 36% מהציבור מעידים כי הם חוששים מאוד מהמשבר. 5% מהישראלים שהתכוונו לקנות דירה דחו את הרכישה

בעוד הבורסות בישראל ובעולם ממשיכות לסעור, נראה כי ההאטה הריאלית כבר יוצאת לדרך: יותר משליש מהציבור בישראל חושש מהמצב הכלכלי הצפוי ו-13% כבר דחו רכישות גדולות כתוצאה מכך, בעיקר בענף הנדל"ן - כך עולה מסקר גיאוקרטוגרפיה מהשבוע האחרון.

זמן קצר לאחר הנפילות הגדולות של הבורסות בעולם, כבר מרגיש הציבור הישראלי את תחושת הסכנה. 36% מהנשאלים בסקר אמרו כי הם חוששים במידה רבה מהמשבר הכלכלי ו-30% נוספים - במידה בינונית. בעלי השכלה נמוכה ובעלי הכנסה נמוכה חוששים יותר מאחרים, לא רק ממשבר כלכלי, אלא גם מפיטורים. 27% דיווחו כי הם חוששים מפיטורים במידה בינונית עד רבה מאוד.

ד"ר רינה דגני, מנכ"לית קבוצת גיאוקרטוגרפיה, מסבירה כי החשש נובע מהאופי ההכנסה של מעמד זה, שהוא יציב פחות: "מדובר בעיקר בעובדי המקצועות השירותיים הפשוטים, כגון עובדי ניקיון, מורים פרטיים ובעלי חנויות קטנות.

"החשש הוא שהציבור יהדק את החגורה ואוכלוסייה זו תיוותר ללא פרנסה. האוכלוסייה הדתית-חרדית יוצאת דופן בעניין זה ולמרות מעמדה הסוציו-אקונומי הנמוך, על פי רוב מדובר באוכלוסייה אופטימית יותר מזו החילונית. 'דלת אחת נסגרת, ודלת אחת נפתחת', זו כנראה המנטרה בעיתות משבר".

דגני הוסיפה כי בינתיים לא מסתמנים פיטורים, בין השאר, בשל תקופת החגים. ואולם מסקרים איכותניים שביצעה קבוצת גיאוקרטוגרפיה, הכוללים ראיונות עומק, נראה כי חלה האטה בגיוס עובדים חדשים.

עצירה משמעותית בענף הנדל"ן

מעבר לכך, נראה גם כי חששות אלה כבר מתרגמים את עצמן להאטה בשווקים, מאחר ש-13% מהציבור דוחה רכישות גדולות - בעיקר רכישת דירות. לפי הסקר, 5% מהציבור שהתכוון לרכוש דירה, דחה את הרכישה, ומכיוון שכ-5% מהציבור רוכשים דירות בשנה, מדובר בעצירה משמעותית בענף הנדל"ן.

"עד תחילת אוקטובר המצב עוד היה נורמלי", אומרת דגני. "זו למעשה הפעם הראשונה שאנחנו רואים כזאת האטה, וקבלנים רבים מעידים שלא מכרו דירה כבר שלושה שבועות".

לדברי דגני, הסיבות להאטה בשוק זה מגוונות: בני המעמד הסוציו-אקונומי הנמוך חוששים להיכנס לחובות ארוכי טווח כשקיים חשש לביטחון הכלכלי שלהם, ואילו בני המעמד הגבוה ממתינים לירידת מחירי השוק. "גם למי שיש כסף, כדאי להמתין כעת. אין סיבה לרכוש כעת דירות כי המחירים בשוק, לפי החטיבה הכלכלית של גיאוקרטוגרפיה, עדיין לא ירדו.

ההאטה ברכישות הגדולות ניכרת גם במוצרי חשמל (4%) ובחופשות לחו"ל (3%). נראה כי הנשים, המודאגות באופן כללי מהמשבר יותר מהגברים, הן אלה שדוחות בינתיים את רכישות המכוניות, הדירות והחופשות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully