וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוגשה תביעת ענק ייצוגית נגד הבנקים

הילה רז

27.4.2009 / 11:37

התביעה, המוערכת במיליארד ש"ח, הוגשה הבוקר ע"י לקוחות 5 הבנקים הגדולים בעקבות הצהרת הממונה מאמש על תיאום העמלות

בהתאם להנחיית הממונה: היום בבוקר הוגשה התביעה הייצוגית הראשונה לאחר פרסום קביעתה מאתמול בנוגע להסדר הכובל שערכו חמשת הבנקים הגדולים ביניהם בתיאום עמלות. לבית המשפט המחוזי בתל אביב הוגשה הבוקר בקשה לאישור תביעה ייצוגית בסך מיליארד שקל כנגד חמשת הבנקים הנכללים בקביעת הממונה: הפועלים, לאומי, דיסקונט, המזרחי והבינלאומי.

התובעים, לקוחות הבנקים, טוענים כי מדובר בהסדר כובל רחב היקף שהתקיים בין הבנקים הנתבעים, שעניינו תעריפי העמלות של הבנקים. עקב מדיניות מתואמת, אשר התאפיינה בשיתוף פעולה אסור ביניהם, ובחילופי מידע מכוונים ושיטתיים, נפגמה התחרותיות בשוק ונתאפשר לבנקים לשמר רמה אחידה (וגבוהה) של עמלות.

התובעים המיוצגים על ידי עו"ד רם גורודיסקי, מציינים כי הפרטים ביחס לתיאום נתגלו לציבור לאחר שהתפרסמה קביעת הממונה, רונית קן.

בהתבסס על הקביעה, התובעים טוענים שההסדרים הכובלים שבין הבנקים פגעו בתחרות. הסדרים אלה גרמו לתיאום מחירי העמלות ששילמו התובעים במשך השנים, באופן שהם שילמו מחירים מופרזים ומופקעים עבור שירותים שקיבלו.

התובעים מעריכים שהנזק המצרפי לחברי הקבוצה הינו בסכום עצום ורב וכותבים כי הערכה מדויקת של התובענה הייצוגית אינה אפשרית. רק לצרכי העמדת התביעה בגדר סמכותו העניינית של בית המשפט המחוזי, מעריכים התובעים את התביעה בסך של מיליארד שקל.

הבנקים מכחישים: "לא היה כל תיאום"

תביעה זו מצטרפת לבקשה לתביעה ייצוגית נוספת בסך 3 מיליארד שקל, בנוגע לתיאום העמלות, שהוגשה לפני כ-9 חודשים על ידי עו"ד רם דקל, ועדיין לא אושרה כתביעה ייצוגית.

בתביעה הייצוגית שהגיש דקל במשך כ-10 שנים תיאמו הבנקים מחירי עמלות ופעלו בהתאם להסדרים כובלים. לדבריהם, "מדובר באחת הפרשיות החמורות שהיו בישראל; שלושת התאגידים הבנקאיים הגדולים בישראל חברו יחד וניצלו באופן ציני את כוחם המונופוליסטי על ידי תיאום שיעורי עמלות ומועדי ייקור והוזלת העמלות, וכך התעשרו שלא כדין על חשבון לקוחותיהם".

תביעתו של דקל עוסקת בעמלות תפעוליות הנגבות על ידי הבנקים בגין שירותי בנקאות ללקוחות פרטיים. בתביעה מובאות מסקנות דו"ח ועדת החקירה הפרלמנטרית, לפיו העמלות הבסיסיות של הבנקים למשקי הבית גבוהות במידה ניכרת מהממוצע במדינות המערב במונחי הכנסה לנפש. בנק הפועלים השיב לתביעה לפני כחודש וחצי וטען כי הוא קבע וקובע את שיעורי העמלות שהוא גובה באופן עצמאי, ומשקיע משאבים בגיוס לקוחות חדשים, ושמירת לקוחות קיימים".

לדברי הפועלים "הצורך להיכנס לקרביים של חשבונות, תוך בירור הנתונים הפרטניים הרלוונטיים. יצור תוהו ובוהו עצום מימדים, שעלול לטלטל את הבנקים הנתבעים". הבנק ציין כי למנהלי סניפי הבנק נתנו סמכויות לתת הנחות מעמלות והדבר מעיד שלא היה כל תאום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully