וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבייב הצניח את הבורסה: אפריקה נפלה ב-25%

עומר רבין

30.8.2009 / 16:40

הפרסומים על חוסר היכולת של החברה לעמוד בהתחייבויותיה והפסד רבעוני עצום של 1.3 מיליארד ש"ח גררו היום בריחה המונית מהמניה אשר איבדה כרבע מערכה.

יום אדום עבר היום על המשקיעים בתל אביב על רקע הקשיים אליהם נקלעה "אפריקה ישראל" בבעלות איש העסקים לב לבייב. המשקיעים בתל אביב בחרו היום להגיב בחריפות לבשורה על כוונת איש העסקים לפתוח השבוע במו"מ להסדר פריסת חובותיו הנאמדים כעת בכ-1.47 מיליארד שקלים, ונטשו את המניה בהמוניהם. "אפריקה ישראל" שבבעלותו פירסמה הלילה את תוצאותיה הכספיות אשר מצביעות על הפסד עצום של 1.3 מיליארד שקלים בתוך 3 חודשים ברבעון השני של שנת 2009 - מדובר בתוצאות חמורות אף יותר מהערכות רוב האנליסטים, הנובעות בעיקר מהוצאות מימון גבוהות ומהפחתה בסעיף הנדל"ן להשקעה.

כבר עם פתיחת המסחר בבורסה לניירות ערך בת"א איבדה מניית "אפריקה ישראל" קרוב ל-30% מערכה. עם הימשכות המסחר התמתנה מעט המגמה השלילית - עד כי בסופו של סיום נחתם המסחר במניה כשהיא נסחרת בשער המשקף אובדן של רבע משוויה בבורסה ביום מסחר אחד. יש לציין כי השנה עד כה דווקא סיפקה מניית "אפריקה" תשואה נאה במיוחד למשקיעיה כשעלתה בלא פחות מ-130% מאז תחילת שנת 2009.

גם בתחום אגרות החוב, כצפוי, ריכזה אפריקה את מרבית העניין כאשר ערכן צנח בעד 33% ותשואתן ל-2011 האמירה. הצניחה החדה באגרות החוב של החברה גררה היום את שוק האג"ח כולו לירידה.

לבייב עצמו כינס במהלך המסחר מסיבת עיתונאים בה התחייב "לעשות הכל כדי להחזיר את החברה לימי הזוהר שלה". הוא פירט את שורת הצעדים שננקטו עד כה ובהם מכירת נכסים מרכזיים של החברה וכן הזרמת כספים מהונו הפרטי והתחייב להמשיך ולנסות לחלץ החברה מהמשבר אליו נקלעה לאור המיתון. לדבריו, אין כל סכנה לעמידה בהתחייבויות החברה השנה ובשנה הבאה - אך החל מהשנה 2011 ישנה אי-ודאות באשר ליכולתה של אפריקה לעמוד בהתחייבויותיה.

מנגד פרסם גם המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, הודעה לפיה אין חשש ליציבות של המערכת הבנקאית בשל קריסה של לווה גדול כמו אפריקה ישראל והמערכת מצויה במצב בו יש ביכולתה להתמודד עם נזקים של צעד כזה. הודעתו מצטרפת להצהרות שיצאו מוקדם יותר מלשכת ראש הממשלה לפיהן אין בכוונת המדינה לשנות את המדיניות ולסייע ללבייב בהתמודדותו עם נזקי המשבר - וזאת לאור ההנחה שלא מדובר באירוע עם השלכות מקרו-כלכליות חמורות.

התרסקות "אפריקה ישראל" גוררת מהבוקר גם את המדדים המובילים בבורסה לירידות שערים חדות: מדד ת"א 25 ירד היום ב-2.3% ומדד ת"א 100 איבד 2.2%. בין המניות הבולטות שנצבעו אדום ניתן למצוא את לאור ההלוואות הגבוהות שהעמידו לרשות אפריקה ישראהבנקים - פועלים ולאומי אשר איבדו 3.6% כל אחת בין היתרל וחברות הבת שלה ועל רקע אי הוודאות באשר ליכולת החברות להחזיר את ההלוואות והריבית עליהן. ירידה משמעותית רשמה גם החברה לישראל שאיבדה 3%.

עדכון ראשון: 9:56

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully