וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לזה האמריקאים קוראים יציאה מהמיתון?

עומר רבין

19.12.2009 / 11:58

שבעה בנקים נוספים קרסו בארה"ב בסוף השבוע כשברקע נמשכים הקולות הקוראים להחלפת שר האוצר וכלכלנים בכירים טוענים כי הגירעון התקציבי של ארה"ב יהווה מכשול לצמיחה

את הקולות הצוהלים בוול סטריט המלווים את ראלי המניות שכובש בסערה את ניו יורק ומשפיע גם על שווקי העולם מצננות בימים האחרונים תחזיות מדאיגות מכיוונם של כלכלנים רבים בשוק האמריקאי לצד נתוני מאקרו המצביעים על חשש מפני המשך התנודתיות בשוק ואף גל נוסף של ירידות שערים.

במהלך סוף השבוע נסגרו בארה"ב 7 בנקים נוספים ע"י הרשות לביטוח פקדונות הציבור האמריקאי - שם גם מעריכים כי טרם נאמרה המילה האחרונה וכי בנקים רבים נוספים בצפון אמריקה מצויים בסכנת סגירה. בסה"כ מתחילת שנת 2009 נסגרו במדינה לא פחות מ-140 בנקים. בין הבנקים שנסגרו אמש ניתן למצוא את ה"פדרל בנק" בקליפורניה אשר היקף הנכסים והפיקדונות שבו מגיע ללמעלה מ-10 מיליארד דולר - סכום גבוה משמעותית מזה של רוב הבנקים שנסגרו בחודשים האחרונים ע"י הרשויות. עם זאת, במקרים רבים (בהם גם במקרה של הפדרל בנק בקליפורניה), משתלטות קבוצות בנקאות גדולות יותר על הכנסים והפקדונות של הציבור וכך חוסכים מהקרן את הצורך בהעמדת תקציב נוסף לחילוץ החסכונות האמורים.

התבטאויות נוספות שעשויות להדאיג את המשקיעים האמריקאיים הגיעו בסוף השבוע מכיוונם של שני כלכלנים בכירים. הראשון, נוריאל רוביני, פרופסור לכלכלה מאוניברסיטת NYU היוקרתית, נחשב לכלכלן היחיד שהצליח לחזוק במדוייק את המשבר הכלכלי, עיתויו ותוצאותיו. בדברים שנשא ביום חמישי בערב בכנס כלכלי משותף לארה"ב ולמדינות מרכז ודרום אמריקה אמר רוביני כי להערכתו גל העליות בשוק האמריקאי ובשוקי העולם בעקבותיו הוא "חד מדי, מהיר מדי ומוקדם מדי". לטענתו של רוביני, הפסקת מתן התמריצים מצד הממשל לשוק ההון עשוייה להביא לירידות שערים שאחריהן תבוא צמיחה איטית והדרגתית. עם זאת, הסכים רוביני עם מרבית הנואמים האחרים בכנס שטענו כי שיאו של המשבר מאחורינו וכי ההתפתחות בשווקים המתעוררים (ובראשם ברזיל) עשוייה להביא לצמיחה משמעותית בכלכלה העולמית בטווח הקרוב.

גורם נוסף שהתבטא בסוף השבוע הוא נגיד הבנק הפדרלי של ארה"ב לשעבר, אלן גרינספן, שטען כי הראלי בשוקי המניות בכל העולם מקטין את הצורך בהתערבות ממשלתית. לדבריו, המשך ההתערבות של הממשל האמריקאי בכלכלה עשוי להביא לגירעון תקציבי עמוק בוושינגטון שיהווה מכשול לצמיחה בשוק האמריקאי ולסכן את מעמדה של ארה"ב בכלכלה העולמית. גרינספן טען עוד בראיון לסוכנות הידיעות בלומברג כי "הגידול בהון הפרטי המושקע הוכיח את עצמו כיעיל הרבה יותר מחבילת הסיוע של הממשל".

גם שר האוצר בדרך הביתה?

על רקע הדברים הללו נמשכות גם קריאות רבות בשוק האמריקאי להחליף את שר האוצר טימותי גייתנר. לדברי פעילים רבים בשוק ההון וראשי חברות, מדיניותו של גייטנר היתה יעילה למשך תקופה מסויימת אך היא אינה עומדת בציפיות שהציב לעצמו הממשל ועל מנת להתמודד עם האתגרים הניצבים למולה של הכלכלה האמריקאית, יש לשיטתם לגייס שר אוצר בעל "ראייה חדשה ושונה". חילופי שרים עשויים גם הם, מטבע הדברים, לחזק את התנודתיות הרבה בשווקים ולתרום לאווירת אי היציבות בוול סטריט.

עם זאת ולמרות כל האינדיקציות בשווקים - עושה רושם שהמשקיעים בארה"ב מתעקשים לשמור על אופטימיות: בניו יורק ננעל שבוע המסחר למרות הכל באווירה חיובית עם עליה של למעלה מאחוז בחלק מהמדדים - אופטימיות שעשויה להשפיע גם על השווקים במזרח ובאירופה ולשלוח את בורסות העולם לגל נוסף של עליות עם תחילת השבוע. "התחושה היא שאף אחד לא באמת יודע מה יהיה וכל ההתבטאויות נובעות מאינטרסים או מרצון של כלכלנים להצטייר אחר כך כמי שיכולים לומר 'אמרנו לכם'" התבטא בסוף השבוע משקיע בניו יורק בראיון לרשת הטלוויזיה CNN, "אם יש דבר אחד שהמשבר הזה באמת לימד אותנו - זה שאף אחד לא יודע מה יקרה ומתי, הכל ספקולציות שלא שוות גם את הנייר שהן כתובות עליו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully