וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוט לארנק: האלכוהול התייקר ב-7.1%

מירב ארלוזורוב

18.2.2010 / 8:16

לא, אתם לא שיכורים: בתוך חודש אחד הצליחה שיטת המיסוי החדשה להרים את מחירי האלכוהול בשיעור חד. הסיבה: עלייה של כ-20% במחירי המשקאות הזולים

מחירי המשקאות האלכוהוליים בישראל התייקרו בשיעור חד של 7.1% בינואר. ההערכה היא כי ההתייקרות נבעה משינוי שיטת המס על האלכוהול, שנכנסה לתוקפה ב-1 בינואר - על אף שוועדת הכספים של הכנסת דורשת כי ייערך שינוי נוסף בשיטה. המשקאות הזולים, שמחירם עד 50 שקל לבקבוק, התייקרו בכ-20%, ואילו המשקאות היקרים, שמחירם מעל 100 שקל לבקבוק, הוזלו בכ-10%.

בוויכוח בין רשות המסים לבין ועדת הכספים של הכנסת, מחזקים את טענת הרשות נתוני הלשכה המרכזית לססטיסטיקה, המוכיחים כי מחירו הממוצע של בקבוק אלכוהול התייקר ולא הוזל, כפי שחששו בוועדת הכספים.

הוויכוח נבע מכך ששינוי שיטת המיסוי על האלכוהול פעל בשני הכיוונים: ייקור של אלכוהול זול והוזלה של אלכוהול יקר. רשות המסים טענה כי הרוב הגדול של האלכוהול הנצרך בישראל הוא זול, ולכן גם ייקור קטן של המס המוטל על האלכוהול הזול יביא להתייקרות ממוצעת של האלכוהול בישראל. לעומת זאת, בוועדת הכספים חששו - בין השאר משום שכך נטען בידי יבואן האלכוהול הבולט בישראל, חנות הדיוטי פרי בנתב"ג - כי מאחר שהמיסוי המוטל על אלכוהול יקר מוזל בשיעור משמעותי, ואילו המיסוי המוטל על אלכוהול זול מתייקר בשיעור קל, התוצאה הכללית תהיה הוזלת האלכוהול בישראל - דבר שיעודד את צריכת האלכוהול.

התייקרות האלכוהול צפויה להימשך, מאחר שבעקבות הדיון בוועדת הכספים התחייבה רשות המסים להציע חלופות לשינוי שיטת המס על האלכוהול. כל החלופות שיוצגו על ידי הרשות, בהתאם לדרישת חברי הכנסת, צפויות להיות של ייקור נוסף במס הממוצע שיוטל על האלכוהול.

עד כה היתה נהוגה בישראל שיטת מס על בקבוקי אלכוהול שהיתה קשורה בעיקר למחירו הבסיסי של הבקבוק: מיסוי יקר על אלכוהול יקר, מיסוי נמוך על אלכוהול זול. שיטה זו יצרה אפליה בין סוגי אלכוהול שונים ובין יצרנים שונים, ובין השאר העניקה הגנה ליצרנים הישראליים, המייצרים בעיקר אלכוהול זול. בעקבות לחץ בינלאומי נאלצה ישראל לשנות את שיטת המס, כאמור החל מינואר 2010, ולעבור למס אחיד לכל סוגי האלכוהול - שייקבע רק לפי שיעור הכוהל בבקבוק.

השינוי נעשה בשלבים, כאשר בשלב ראשון השינוי הוא חלקי בלבד, והוא משלב בין מס קבוע לבין מס המושפע ממחיר הבקבוק. רק ב-2014 יגיע השינוי המלא, כאשר המס יהיה קבוע לחלוטין בהתאם לאחוז הכוהל בבקבוק. השינוי אמור להוזיל במידה ניכרת את המס המוטל על בקבוקי אלכוהול יקרים (ויסקי או ברנדי) ולייקר מעט את המס המוטל על בקבוקי אלכוהול זול (בעיקר וודקה זולה).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully