וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האורקל מאומהה ממשיך לספק את הסחורה

נמרוד הלפרן

27.2.2010 / 19:00

חברת ההחזקות ברקשייר התאוויי, שבשליטת המשקיע המיליארדר וורן באפט, דיווחה היום על זינוק של כ-2,600% ברווחיה ברבעון הרביעי של 2009

חברת ההחזקות ברקשייר התאוויי, שבשליטת המשקיע המיליארדר וורן באפט, דיווחה היום על זינוק של כ-2,600% ברווחיה ברבעון הרביעי של 2009 הודות לגידול בשווי השקעותיה והתאוששות שווי השקעותיה בשוק הנגזרים. זה הרבעון השלישי ברציפות בו נרשם שיפור ברווחי החברה, לאחר שברבעון הראשון של 2009 רשמה את ההפסד הרבעוני הראשון מאז שנת 2001.

ברקשייר, שרכשה את השליטה בחברת ישקר הישראלית ממשפחת ורטהיימר לפני כשלוש שנים, רשמה ברבעון רווח נקי של 3.06 מיליארד דולר, או רווח של 1,969 דולר למניה, לעומת רווח של 117 מיליון דולר, או רווח של 76 דולר למניה, בתקופה המקבילה בשנה הקודמת. התוצאות עלו באופן ניכר על תחזית האנליסטים לרווח של 1,208 דולר למניה.

השווי המאזני של ברקשייר, המדד החביב על באפט עצמו להערכת הצלחת החברה, זינק בשנת 2009 ב-21.8 מיליארד דולר - הקפיצה השנתית החדה מעולם. השיא הקודם נרשם בשנת 2006, אז גדל השווי המאזני של ברקשייר ב-16.9 מיליארד דולר. עם זאת, הזינוק בשווי המאזני ב-2009 בא לאחר הנפילה שנתית החדה מעולם: השווי המאזני של ברקשייר נפל ב-11.5 מיליארד דולר בשנת 2008 - הירידה השנתית השנייה בלבד במהלך 45 השנים שבהן באפט מנהל את ברקשייר.

במונחי שווי מאזני למניה, עלה השווי המאזני בשנת 2009 ב-19.8% ל-84,487 דולר למניה, לעומת 70,530 דולר בסוף שנת 2008 - פחות מעלייה של 26.5% שרשם מדד המניות S&P 500 בשנה שעברה. זו השנה השביעית בלבד מאז השתלט באפט על ברקשייר בשנת 1965, שהצמיחה בשווי המאזני של החברה נמוכה מעלייתו של מדד S&P 500. מאז 1962, עלתה ברקשייר בממוצע ב-20.3% מדי שנה לעומת תשואה שנתית ממוצעת של 9.3% של מדד S&P 500.

האנליסטים ציינו כי הפער בין השווי המאזני למניה בדו"חות ברקשייר, שהוא כאמור 84,487 דולר, לבין שווי מניית ברקשייר בסוף 2009, שהיה 99,200 דולר, משקף פרמיה גדולה הנובעת בין השאר מעסקת רכישת חברת הרכבות ברלינגטון נורתרן סנטה פה (BNSF) עליה הודיעה באחרונה ברקשייר.

הדו"חות הכספיים שפירסמה ברקשייר היום אינם משקפים את רכישתBNSF בעסקת מזומן ומניות בהיקף של 44 מיליארד דולר - ההשתלטות הגדולה בתולדות ברקשייר - שנסגרה לפני כשבועיים. לפי ההערכות העסקה צפויה לתרום עד 16 מיליארד דולר להכנסות ברקשייר בשנת 2010, והקפיצה את מספר עובדי החברות הבנות של ברקשייר ליותר מרבע מיליון.

הכנסות ברקשייר בשנת 2009 כולה הסתכמו ב-61.67 מיליארד דולר לעומת הכנסות של 66.1 מיליארד דולר בשנה הקודמת. בשורת הרווח הנקי רשמה ברקשייר בשנת 2009 רווח של 8.01 מיליארד דולר, או רווח של 5,193 דולר למניית קלאס A, זינוק של 61% לעומת רווח של 4.99 מיליארד דולר, או רווח 3,224 דולר למניה בשנת 2008. החברה ייחסה את השיפור לרווחים בסך 787 מיליון דולר שרשמה מהשקעות והשקעות בנגזרים ב-2009, לעומת הפסד של 7.5 מיליארד דולר שרשמה מהשקעות אלו ב-2008.

השקעותיה של ברקשייר בשוק הנגזרים עוררה חששות בקרב המשקיעים במהלך המשבר הכלכלי. הפסדים של 1.52 מיליארד דולר על השקעות בנגזרים ברבעון הראשון של 2009 גררו את ברקשייר כולה להפסד רבעוני ראשון מאז שנת 2001. עם זאת, במכתב השנתי למשקיעים של המנכ"ל באפט, שפורסם היום, ציין המשקיע הנודע כי החברה רשמה מאז שלושה רבעוניים רווחיים על השקעותיה בנגזרים. רווח של 2.35 מיליארד דולר ברבעון השני, רווח של 1.73 מיליארד דולר ברבעון השלישי, ורווח של 1.05 מיליארד דולר ברבעון הרביעי של 2009.

במסגרת הדו"חות הכספיים דיווחה ברקשייר גם על הגדלת החזקותיה ביצרנית התרופות סנופי-אוונטיס ובענקית הקמעונאות הבריטית טקסו. ברקשייר הגדילה את החזקותיה בסנופי-אוונטיס ב-14% ל-1.9% ממניות החברה, ואת החזקותיה בטסקו ב-3.1% ל-3% ממניות החברה.

באפט פחות פאסימי

באפט הקדיש את מרבית המכתב השנתי למשקיעים להצגת פעילות החברה בפני המשקיעים החדשים הרבים שנוספו באחרונה בעקבות פיצול מניות החברה ורכישת BNSF. פרשנים ציינו כי הנימה שעולה מהמכתב הרבה פחות עגומה ופסימית מזו של המכתב של שנה שעברה, וכי באפט ביקש לנצל את המכתב כדי להסביר לבעלי המניות החדשים את העקרונות שעל פיהם הוא מנהל את ברקשייר זה כמעט מחצית מאה שנים. "ברקשייר דבקה בעקרונות הללו זה עשרות שנים, ותמשיך לעשות זאת גם זמן רב אחרי שאסתלק".

בקטע מעניין אחר מהמכתב למשקיעים כתב באפט כי "החיסרון הגדול שלנו הוא שהיתרון שהיה לנו בביצועים התכווץ באופן דרמטי ככל שהפכנו לגדולים יותר, ומגמה בלתי נעימה זו עתידה בוודאי להימשך". באפט גם התייחס לרכישות עתידיות שעשויה ברקשייר לבצע. "צ'רלי (מאנגר) ואני נמנעים מעסקים שאיננו מסוגלים להעריך את עתידם, לא משנה כמה המוצרים שלהם מלהיבים. בברקשייר אנחנו דבקים לעסקים שניתן לצפות ברמת ודאות סבירה את רווחיהם עשרות שנים קדימה. וגם אז, אנחנו מבצעים הרבה שגיאות", כתב באפט.

באפט התייחס במכתב גם לביצוע השקעות במהלך תקופת המשבר הכלכלי. "לעולם לא נהיה תלויים בנדיבות של זרים. ברקשייר לעולם לא בונה על כך שהיא תהיה גדולה מכדי ליפול", כתב באפט. "כאשר המערכת הפיננסית חטפה דום לב בספטמבר 2008, ברקשייר היתה בצד שסיפק נזילות והון למערכת, לא בצד שהתחנן להם. בשיאו של המשבר, הזרמנו 15.5 מיליארד דולר לעולם העסקים אשר אחרת היה יכול לפנות רק לממשל הפדרלי לעזרה".

באפט גם ביקר בחריפות במכתב את הנזקים שהסב המגזר הבנקאי לכלכלה במשבר. "התנהגותם של המנכ"לים והדירקטורים הללו היא שמחייבת שינוי", כתב באפט. "מזה זמן הם נהנים מגזרים פיננסים גדולים מדי; הגיע הזמן להפעיל גם מקלות משמעותיים כלפיהם", הוסיף. באפט, שמשכורתו מסתכמת ב-100 אלף דולר בשנה זה עשרות שנים, גם תקף את המשכורות המנופחות של בכירי המגזר הפיננסי.

ברקשייר, המעסיקה 257 אלף עובדים באמצעות קרוב ל-80 חברות בנות, ביצעה בחודש שעבר את פיצול המניה הגדול תולדותיה במטרה לסייע במימון רכישת BNSF. הפיצול הביא לזינוק במספר המשקיעים במניות החברה, שכן בעקבותיו הפך מחיר מניית קלאס B של החברה לפחות מ-70 דולרים לעומת קרוב ל-3,400 דולר עד הפיצול. לדברי באפט, נוספו בשנה החולפת לפחות 650 אלף בעלי מניות חדשים בנוסף לכ-500 אלף בעלי מניות קיימים.

יתר על כן, בעקבות הפיצול אף צורפה מניית ברקשייר למדד המניות S&P 500 - מהלך שהגדיל אף יותר את מספר המשקיעים הפוטנציאלים במניה באופן ישיר ובאמצעות השקעות במדדים. ביום שבו צורפה מניית ברקשייר למדד S&P 500 הסתכם מחזור המסחר היומי במנייה ביותר מ-24 מיליארד דולר - המחזור היומי השני בגובהו של מנייה בארה"ב בעשור החולף.

ברקשייר הודיעה בנובמבר על רכישת BNSF, שב-22.6% ממניותיה כבר החזיקה, תמורת 34 מיליארד דולר, או 100 דולר למניה, בנוסף לחובות בסך 10 מיליארד דולר. השווי הכולל של העסקה, 44 מיליארד דולר, הפך אותה לרכישה הגדולה ביותר בתולדות ברקשייר. העסקה, אותה הגדיר באפט כ"הימור על עתידה הכלכלי של ארה"ב", בוצעה במזומן ובמניות, ביחס של 60% מזומן ו-40% מניות.

באפט הסכים לפצל את מניית ברקשייר כדי לאפשר לבעלי המניות הקטנים יותר ב-BNSF, המעוניינים להמשיך להיות מושקעים בחברה, לקבל מניות של ברקשייר במקום מזומן. ההחלטה לפצל את המניה הפתיעה רבים, מאחר שבאפט היה ידוע בהתנגדותו לפיצול מניות.

בתחילת פברואר איבדה ברקשייר את דירוג האשראי המושלם שלה - AAA - שהעניקה לה חברת דירוג האשראי סטנדרד אנד פור'ס (S&P) במשך למעלה מעשרים שנה. S&P הורידה את דירוג ברקשייר לרמה של AA פלוס בעקבות רכישת BNSF, אולם ציינה כי תחזית דירוג האשראי יציבה, כלומר לא צפויה הורדה נוספת של הדירוג בזמן הקרוב.

S&P היתה האחרונה מבין שלוש חברות דירוג האשראי הגדולות שעדיין העניקה לברקשייר דירוג מושלם. פיץ' הורידה את דירוג החברה מדרגת AAA לדרגת AA פלוס במארס 2009, וכעבור חודש הצטרפה אליה גם מודי'ס, שהורידה את דירוג ברקשייר מ-AAA ל-AA2.

הורדות הדירוג מצד פיץ' ומודי'ס בשנה שעברה בוצעו לאחר שברקשייר רשמה ברבעון הראשון של 2009 הפסד רבעוני ראשון מאז שנת 2001. עם זאת, החברה חזרה מאז לרווחיות בכל הרבעונים, למרות ירידה ברווחים של חלק מחטיבותיה.

ברקשייר לא נפגעה מהמשבר הכלכלי בארה"ב באופן קשה כמו חלק מהחברות הגדולות האחרות בשוק האמריקאי, בין היתר, הודות לקופת מזומנים שמנה, שאיפשרה לחברה לנצל את הזדמנויות ההשקעה שנוצרו בעקבות הנפילות בשוקי המניות.

באפט בן ה-79, המשמש כמנכ"ל ברקשייר, העריך כבר בסתיו שכלכלת ארה"ב הגיעה לתחתית כי לא צפוי מיתון חוזר, וכי שיאו של המשבר בשוק הדיור כבר חלף. שנה קודם לכן הכתיר באפט - הידוע בכינויו "האורקל מאומהה" - את המשבר הפיננסי בתור "פרל הרבור כלכלי".

ברקשייר רכשה נתח של 80% ממניות ישקר ממשפחת ורטהיימר תמורת ארבעה מיליארד דולר בשנת 2006. בראיון לספקית המידע הפיננסי בלומברג בשנה שעברה, הגדיר את עצמו יו"ר ישקר, איתן ורטהיימר, בתור "סוכן הנסיעות" של באפט לחיפוש הזדמנויות השקעה עבור ברקשייר מחוץ לארה"ב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully