וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לפסגות הדבר הכי חשוב זה הלקוחות"

נועם בר

19.3.2010 / 13:00

מנכ"ל בית ההשקעות פסגות רועי ורמוס אמר בפאנל כלכלי כי כספי המשקיעים אינם בסכנה והוסיף: "מדובר בכספי הנוסטרו של החברה"

"אני חייב להקפיד על הכללים שראוי להקפיד עליהם ולכן הסטטוס של החקירה לא מאפשר לי להתייחס לנושא" - כך אמר הבוקר רועי ורמוס, מנכ"ל בית ההשקעות פסגות, בהתבטאות ראשונה מאז שנחקר השבוע תחת אזהרה לגבי פרשת הרצת הניירות. ורמוס הגיע הבוקר למוזיאון ארץ ישראל בתל אביב להשתתף בפאנל כלכלי שנערך על ידי הקתדרה.

הפרשן הכלכלי של עיתון "הארץ", נחמיה שטרסלר, שהינחה את הפאנל, סיפר כי בכניסה לאולם עצרה אותו אישה ששאלה בחשש מה יהיה עם הכספים שלה שנמצאים בפסגות, שטרסלר השיב לה כי יהיה אפשר לשאול על כך את רועי בפאנל. "מדובר בכספי הנוסטרו של החברה וזה לא קשור לכספי הנוסטרו. לפסגות הדבר הכי חשוב זה הלקוחות", אמר ורמוס.

קודם לכן, ניכרה דריכות בין באי הכנס וחלקם התלחשו ביניהם לגבי השאלה האם ורמוס יבטל את השתתפותו בפאנל עקב הפרסומים בעניין חקירתו. ורמוס הגיע כשבידו כוס קפה וישב בחוץ במנותק ממשתתפי הפאנל האחרים - גלעד אלטשולר, איציק שנידובסקי ועמי גינזבורג.

הפאנל עסק בנושאים שונים בשוק ההון ובניהול ההשקעות, כאשר הכותרת שלו הייתה סימני בועה בשוק ההון הישראלי.

"רמת המחירים בישראל לא זולה"

"רמת המחירים כיום בישראל לחלוטין לא זולה אך עם זאת היא סבירה ועדיין לא בועתית",אמר ורמוס. "לפי החישובים שלנו ת"א 100 נסחר במכפיל של כ-17 שזה סביר, אם מתחשבים בעובדה שהמכפיל מוטה מעלה ממניות חלומות כמו גז וביומד, ככה שהמכפילים של המניות המסורתיות אף נמוכים מזה משמעותית. בכל מקרה ישנם שווקים בחו"ל שנראים יותר אטרקטיביים מזה הישראלי".

ורמוס הסביר שהקרבה של המדדים לשיא שלהם לא בהכרח מלמדת על בועתיות. "לא כל שוק יחזור להיות ברמות שהוא היה בהם, כך היה לדוגמא עם המדד היפני - הניקיי - שלמרות שחלפו 22 שנה הוא עדיין לא חזר לרמות שהיה בהן בשלהי שנות ה-80 ונמוך כיום ב-755 ממה שהיה אז".

לדבריו יכולת החיזוי של מנהלי ההשקעות היא מוגבלת ולכן אחת הטעויות הגדולות שיכולים לעשות משקיעים זה לנסות לתזמן את השוק. "מה שכן צריך לעשות זה לדעת לשלב מניות יחד עם מרכיבים אחרים כמו אג"ח מדינה ואג"ח קונצרני, כך שלא רק שיתווסף לתשואה פוטנציאל, אלא גם התנודתיות שלהתיק כולו תקטן".

גילעד אלטשולר מנכ"ל בית ההשקעות אלטשולר-שחם שהשתתף בפאנל טען שמספרים בפני עצמם לא אומרים דבר. "יש חברות שמכפיל 8 זה יקר להם ויש כאלה שמכפיל 17 זה זול. הכל תלוי בסוג החברה ויכולת הצמיחה שלה".

גם אלטשולר חושב שמחירי המניות כיום בתל-אביב סבירים ורחוקים מלהיות בועה. "עם זאת דווקא באפיק האג"ח ארוך הטווח ניתן להבחין שמתפתחת בועה מסוימת. הכניסה הבלתי פוסקת של כסף לשוק לא השאירה הרבה בשר באג"חים האלה. והרי ברור לכולם שבעתיד הריבית תצטרך לעלות. ככה ששם אנחנו ממליצים לצמצם את ההשקעות". לדבריו נכון להוציא חלק מהחסכונות גם לשווקים בחו"ל.מ "קורים בישראל אירועים לא סימפטיים. זו טעות שרוב החסכונות בישראל מושקעים בישראל".

"המטרה של הלקוח הישראלי אינה להכות מדדים"

איציק שנידובסקי, מנכ"ל אנליסט הסביר שהסיבה שמכפילי המניות גבוהים כיום היא היות שהתוצאות העסקיות עדיין לא מגלמים את השיפור שחל ואילו מחירי המניות כן מגלמים אותו. "בעתיד כשנראה את השיפור גם בתוצאות העסקיות, אז המכפילים לא יישארו איפה שהם היום וירדו". עם זאת גם שנידובסקי מסכים כי נכון להעביר חלק מהכסף לחו"ל "השוק בארץ עשה תיקון חזק מאוד, בעוד השווקים בחו"ל עוד לא תיקנו מספיק".

משתתפי הפאנל התייחסו לעובדה שמרבית המשקיעים בשוק לא מצליחים להכות בטווח הארוך את השוק. ורמוס: "לא חושב שהמטרה של לקוח בישראל זה להכות את המדדים. המטרה שצריכה להיות היא להשיג את תשואת השוק. מה שקורה בפועל זה שללקוחות אין יכולת התמדה. הרבה פעמים נוצרות נקודות כניסה ויציאה לא נכונות לשוק".

לטענתו לאחר פגישות רבות שעשה עם לקוחות הוא הבחין כי הדבר היותר חשוב ללקוחות זו התנודתיות של התיק שלהם. "אחד התפקידים המרכזיים שלנו הוא לייצר כלי השקעה שמתאימים לסיכון שהלקוח מוכן לקחת. בשביל להפחית את התנודתיות צריך לשלב לו בתיק מוצרים עם קורלציה הפוכה אבל שבטווח הארוך בסך הכל יתנו תשואה חיובית. יציאה לחו"ל לא מבטיחה את זה, היא יכולה לשפר את התשואה. ויכולה גם לפגוע בה. הפיזור מוריד סיכון בתיק לא דווקא משפר את הביצועים שלו".

לדבריו אין דרך להימלט מלקחת סיכונים. "זו הפעם הראשונה שאנחנו נמצאים במצב שהריבית הריאלית שלילית ומי שרוצה לצאת לפנסיה עם תשואה ריאלית סבירה חייב לקחת סיכונים. ברגע שאנחנו מקטינים את התנודתיות בתיקים זה מאפשר ללקוחות להתמיד", סיכם ורמוס.

בנושא התמדת הלקוחות שהעלה ורמוס הייתה תמימות דעים בין משתתפי הפאנל. "זה המפתח להצלחה",הוסיף אלטשולר. "בעבר ראינו מצבים שהציבור פעל מהבטן ובשביל שזה לא יקרה צריך את מנהלי ההשקעות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

"אפשר לוותר על היועץ הפנסיוני"

הפאנל עסק גם בנושא דמי הניהול שעלה לסדר היום הציבורי בעקבות תחקיר TheMarker לפיו חוסך בשנות עבודתו משלם דמי ניהול הנעים בטווח של מאות אלפי שקלים ועד מיליוני שקלים.

"אפשר לוותר על הסוכן והיועץ הפנסיוני ולעבוד ישירות מול בית ההשקעות. זה יכול לחסוך עמלות. אפשר לעבוד בצורה ישירה. כל אחד צריך להחליט מה הערך המוסף שנותנים לו השירותים האלו", אמר ורמוס.

לדבריו "אי אפשר להתעלם מזה שאחרי וועדת בכר דמי הניהול בקרנות הנאמנות ירדו ובקופות הגמל קרה תהליך שונה כך שבקופות שהיו בעבר אצל הבנקים דמי הניהול עלו".

שנידובסקי ציין כי לא בכל קופות הגמל דמי הניהול עלו. "בקופות שהיו לפני וועדת בכר מחוץ לבנקים, דווקא דמי הניהול ירדו. הייתי שמח אם המחוקק היה מאפשר לחברות לגבות דמי ניהול בהתאם לביצועים". לדבריו להתערבות של המחוקק בדמי הניהול יכולות להיות השלכות שליליות על המוצרים. "חשוב לבדוק מה העמיתים מקבלים תמורת מה שהם משלמים".

אלטשולר ציין כי למרות התופעה שאחרי וועדת בכר דמי הניהול עלו, התחרות בשוק היא הוגנת. "אנחנו לא מתאמים מחירים, ומי שחושב שדמי הניהול יקרים יכול לעבור מוצר או בית השקעות. מה שהיה בעבר בבנקים ומה שיש היום זה שמיים וארץ. היום יש הרבה יותר עלויות בניהול ההשקעות ומתבטאות גם באיכות המוצרים". כשנשאל על ניגוד העניינים האפשרי בבנקים כשהם מצד אחד מייעצים ללקוחות על קופות גמל ומצד שני מתפעלים חלק מהקופות, התוודה אלטשולר: "בעבר חששתי מכך וחשבתי שזה מה שבאמת יהיה. לכן פתחנו קופות בכל הבנקים כך שכל בנק יוכל להמליץ על הקופה שלנו. אולם התבדיתי וזה סתם סירבל לנו את התפעול וגרר הוצאות מיותרות".

(עדכון אחרון: 14:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully