וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת דנה בלגליזציה של סמים: "לבחון המדיניות"

בדיון שהתקיים היום בוועדה למאבק בסמים נשמעו, לצד הדעות המסורתיות, גם קולות שקראו לשנות את הגישה לסמים. במהלך הדיון עזב אלמוני את האולם בזעם וקרא: "משרד הבריאות רוצח"

ערוץ הכנסת

(באדיבות ערוץ הכנסת)

ועדה מיוחדת למאבק בנגע הסמים התכנסה בצהריים (שני) לדון בכשלון מדיניות המלחמה בסמים בעולם – בהמשך לממצאי דו"ח הוועדה הבינלאומית מטעם האו"ם. יו"ר הוועדה, טלב א- סאנע (רע"מ-תע"ל) שהנחה את הדיון, פתח ואמר כי מטרת ההתכנסות הינה לבחון את מדיניות הסמים הנוכחית בישראל והאם הצליחה לצמצם את השימוש בסמים.

יו"ר הרשות למלחמה בסמים, צבי הנדל, טען כי כמעט כל ההמלצות שנמצאות בדו"ח מתקיימות כבר בישראל. "יש מניעה מצד אחד, ואת הטיפול באלו שכבר משתמשים. משתמשים בודדים לא נמצאים בכלא". מנכ"ל הרשות הלאומית למלחמה בסמים, יאיר גלר, ציין בדיון כי "אנו זקוקים להרבה יותר תקציבים. שינוי של תרבות מחוייב בהשקעה מאסיבית של משאבים. בפועל מבחינת אי הפללה – נער ונערה שנתפסים היום לראשונה אינם מובאים למשפט. עוד הדגיש גלר כי "מדובר בחומר קשה, בחומר מזיק. יש מחקר בארה"ב שמראה כי 37% מהמתאבדים התאבדו בגלל שימוש בסמים".

מנכ"ל הרשות למלחמה בסמים ציין גם כי בוועדה הבינלאומית נכחו שלושה נשיאים מדרום אמריקה, ממדינות בהם המלחמות בין קרטלי הסמים גובות אלפי הרוגים, וחיים תחת אמונה שבמידה ונושא הסמים יהפוך חוקי, ברוני הסמים יהפכו ל"ל"ו צדיקים".

הוא סיפר עוד כי בחלק מהמדינות בהן בוצע תהליך של לגליזציה או דה-קרימניליזציה הייתה עלייה בשימוש בסמים, ובשאר המדינות לא הייתה ירידה בתוצאות. "בהולנד למעלה מ-50% מהקופי שופס נסגרו. ערים בהולנד שללו את העובדות הללו שלילה מוחלטת, לא מצאתי הצלחה אחת לעומת עשרות כישלונות".

במהלך הדיון עזב את האולם אלמוני שככל הנראה זעם על המגבלות שמטילים על חיילים פצועים בקבלת מריחואנה רפואית וקרא: "אתה לא מבין שום דבר. אני מטפל בכל המקרים שקנאביס רפואי יכול לגמור אותם. משרד הבריאות רוצח את כל האוכלוסיה. בגלל פיגועים, בגלל מלחמות, אנשים רוצים שיכוך אישי".

"אף אחד לא חושב שסמים זה טוב"

"אסור לטאטא את הכל מתחת לשטיח" אמר ח"כ אילן גילאון (מרצ), שכבר הודה בעבר כי "לקח שאחטה פה וג'וינט שם". גילאון חזר על האמירה וסיפר גם על "הריאקציה שהייתה נגד הדבר הזה". "יש חוסר מידתיות בעיסוק הזה", אמר גילאון בדיון. "אנחנו נמצאים הרבה מאוד זמן במצב סטיגמטי". הוא הוסיף כי אחת הסיבות שבחלק מהמיונים ליחידות מובחרות כבר לא שואלים את המתמודדים האם השתמשו בסמים, היא מכיוון ש"ככל שהזמן העובר מבינים שמדובר בגזירה שהציבור לא יכול לעמוד בה".

אתמול קראה עינת עינת וילף (עצמאות), להקמת ועדה ציבורית והיום חידדה את דבריה באמרה כי "כולנו מאוחדים, אף אחד לא חושב שסמים זה טוב. השאלה היא מה המדיניות הנכונה להתייחס לנושא הסמים".

וילף הוסיפה כי דו"ח האו"ם נותן סוף סוף גיבוי לבחינה מחדש של מדיניות סמים ברחבי העולם. "אני מצרפת את קולי לכך שתקום וועדה מחודשת שתבחן את המדיניות על כל היבטיה". בהיבטים שהזכירה וילף היא מנתה את נושא ההכנסות עליהן ישראל מוותרת כתוצאה מהיבטים תדמיתיים של סמים, את המקורות שמשמשים את הפשע המאורגן, והדגישה כי על הוועדה להתייחס לנתונים המדעיים ביחס לסולם המסוכנות. "לפי מה שנאמר כאן, האלכוהול נמצא ברמת מסוכנות דומה להרואין וקוקאין. גת פחות מסוכן מהריטלין שאנו מסממים חופשי את ילדינו בבית הספר", אמרה.

דב חנין (חד"ש) הוסיף בדיון כי כדאי לבחון את "הטענה הרצינית שאומרת שדווקא הקרימנילזיציה של הקנאביס הופכת אותו לאמצעי כניסה קל לעולם הפשע. אם נבנה מערכת הפללה אחרת אולי הקנאביס יפסיק לתפקד כך".

מייסד תנועת "עלה ירוק", בועז וכטל, אמר בוועדה כי הנזק של חוקי הסמים ואיסורם המוחלט בחוק "מביא אותם לשוק השחור שנשלט ומממן את הטרוריסטים, ומימן את החיזבאללה שקונה טילים נגדנו". הוא הוסיף כי הרשות למלחמה בסמים טוענת שקנאביס פותח את השער לסמים הקשים, אולם עובדה זו לא נכונה. "זה שלא מפרידים את הקנאביס מהסמים האחרים גורם נזק גדול. האיסור הזה דוחף את בני הנוער להשתמש באלוכוהול", אמר וכטל.

עוד באותו נושא:
"גישת משרד הבריאות למכורים לסמים מיושנת"
דו"ח עולמי ממליץ: עישון גראס - לא עבירה פלילית
בממשלת הולנד כבר לא סמים על תיירים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully