וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אכזבה קשה" בארה"ב בגלל האצת הבנייה בגדה

טל שלו, כתבתנו המדינית

2.11.2011 / 16:00

לדברי בכיר בממשל, הודעה ברוח זו צפויה להתפרסם. גם באירופה מבקרים בחריפות את ההחלטה שהתקבלה בירושלים בתגובה לקבלת הפלסטינים לאונסק"ו: "פרובוקציה, ומכה רצינית למאמצי הקוורטט"

ארצות הברית צפויה להביע "אכזבה עמוקה" מהחלטת ישראל להאיץ את בנייתן של 2,000 יחידות דיור בגדה המערבית ובמזרח ירושלים, בתגובה לקבלת הרשות הפלסטינית לאונסק"ו. כך אמר אחר הצהריים (רביעי) בכיר בממשל לרויטרס. "אנחנו מאוכזבים עמוקות מההחלטה", אמר הבכיר בעילום שם, והוסיף כי ממשל אובמה עומד בהתנגדותו למהלכים מהסוג הזה.

באיחוד האירופי הגיבו על ההחלטה אף בחריפות גדולה יותר. בהודעה שפרסם היום שר החוץ הבריטי, וויליאם הייג, קראה בריטניה לישראל לחזור בה מההחלטה. "החלטת ישראל היא מכה רצינית למאמצי הקוורטט להניע מחדש את המזרח התיכון", אמר הייג. "תכנית הבנייה בהתנחלויות מנוגדת לחוק הבינלאומי, ומהווה צעד נוסף בשורת החלטות והודעות פרובוקטיביות ולא מסייעות". בדבריו רומז הייג ככל הנראה לשתי תכניות בנייה נוספות שישראל קידמה באחרונה בשכונת גילה ובגבעת המטוס.

עוד בנושא קבלת הפלסטינים לאונסק"ו והאצת הבנייה:
הרשות התקבלה לאונסק”ו, ליברמן: לנתק הקשר עמה
תגובת ישראל לקבלת הרשות לאונסק”ו: האצת הבנייה
האצת הבנייה: הפלסטינים זועמים, ביש”ע מברכים

שר החוץ הבריטי גם הביע דאגה מהחלטת ישראל להקפיא את העברת כספי המסים לרשות. "צעד זה מנוגד לאינטרסים של כולם, ובטח לאינטרסים של ישראל, שכן הוא משליך ישירות על יכולתה של הרשות לשמור על הסדר והביטחון בשטחי הגדה המערבית", אמר השר. לדבריו, "מה שנדרש עכשיו הם צעדים בוני אמון, ולא צעדים שמפלגים ומבודדים את הצדדים עוד יותר, ומסכלים את האפשרות לחזור למשא ומתן". הוא סיכם ואמר כי "שני הצדדים נדרשים כעת להפגין אומץ ומנהיגות שיאפשרו חזרה למסלול של משא ומתן".

גרמניה: "צעדים חד צדדיים מעכבים את תהליך השלום"

גם גרמניה מתחה ביקורת חריפה על החלטת ממשלת ישראל לקדם את הבנייה בהתנחלויות, אך גם על קבלתה של הרשות הפלסטינית לאונסק"ו, אליה התנגדה. שר החוץ הגרמני, גידו ווסטרוולה, פרסם היום הודעה בה הביע את דאגתו מ"הקשחת העמדות במזרח התיכון". ממשרדו נמסר כי "הדאגה מתעוררת לנוכח העובדה ששני הצדדים מטרפדים את מתווה הרביעייה הבינלאומית, עוד בטרם הצליחו להיכנס לשיחות הישירות כפי שנקבעו במתווה".

"גרמניה תומכת בהקמת מדינה פלסטינית עצמאית, במסגרת הפתרון הצודק של שתי מדינות לשני עמים", הבהיר ווסטרוולה, "ניתן להשיג את המטרה הזו אך ורק דרך משא ומתן. אין קיצורי דרך, כגון בקשות לחברות בארגונים בינלאומיים, דרכן אי אפשר לשנות את המציאות בשטח והן מהוות מכשול להתקדמות המשא ומתן. ברור גם שמדיניות ההתנחלויות המתמשכת מקשה על חידוש השיחות. ממשלת גרמניה קוראת בדחיפות לשני הצדדים להימנע מצעדים חד-צדדיים נוספים, המעכבים את תהליך השלום".

גם שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, גינתה את החלטת הממשלה הישראלית. "הבנייה בהתנחלויות ובמזרח ירושלים אינה חוקית, נוגדת את החוק הבינלאומי ומהווה מכשול לשלום. הבהרנו זאת פעמים רבות בעבר", אמרה אשטון, "אנו קוראים לישראל לחזור בה מהחלטתה וקוראים לשני הצדדים להמשיך במחויבותם לרביעייה הבינלאומית בקידום תהליך השלום".

כאמור, אתמול הנחה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להאיץ בניית דירות בירושלים, בגוש עציון, ובמעלה אדומים. בתום ישיבת השמינייה שהתכנסה היום לדיון בתגובת ישראל לקבלת הרשות הפלסטינית כחברה מלאה באונסק"ו, החליטו השרים על האצת בנייה של כ-2,000 יחידות דיור, באזורים שבכל הסדר עתידי יישארו בידי ישראל. השרים החליטו להמשיך ולדון בנושא בכינוסים נוספים.

כמו כן, החליטו שרי השמינייה להשהות למשך חודש את העברת כספי המסים לרשות הפלסטינית, עד לדיון הבא בפורום השרים המצומצם. שר הביטחון, אהוד ברק, הסתייג בעבר לצעד זה, וטען כי הוא מנוגד לאינטרס הישראלי ועלול לפגוע בשיתוף הפעולה הביטחוני עם הרשות הפלסטינית ובתפקודה של הרשות.

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully