וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שטראוס מודה: "חלק מהמוצרים נמכרו לחו"ל בהנחה"

עדי דברת-מזריץ

22.2.2012 / 17:35

מנכ"ל שטראוס ציון בלס מודה לראשונה שהחטיפים של החברה נמכרים בזול בארה"ב אולם טוען כי המחאה יצאה מפרופורציה. "צדק חברתי הוא גם דאגה לעובדים ולרווחתם"

שטראוס שוברת את השתיקה: כמעט שבוע מפרוץ סערת 'פסק הזמן', שהראתה כי מחיר החטיפים של שטראוס נמוך לעיתים יותר בארה"ב מאשר בישראל, מנכ"ל שטראוס ישראל, ציון בלס, מנסה להסביר את הממצאים. בלס מודה: מחירי החטיפים של שטראוס אכן נמוכים יותר בארה"ב. עם זאת, לדבריו, מחאת ה'פסק זמן', יצאה משליטה.

"הימים לא קלים עבורנו ועבור עובדינו. הביקרות לא פשוטות ולכן חשוב לי להביא את העובדות המלאות: פעילות היצוא של שטראוס של מוצרים שמיוצרים בישראל ומיוצאים לעולם, בעיקר לארה"ב, היא של 35-40 מיליון שקל בלבד. כלומר, פחות מ-1% מהפעילות שלנו. צריך לקחת בפרופורציה כמה כל היצוא מהיצור שלנו. אנחנו מייצאים כ- 180 מוצרים בישראל, שמיוצאים בכלל התחומים. מתוכם, אם מסתכלים על המחיר הקמעונאי האפקטיבי (בפועל אחרי הנחות), הקמעונאים בישראל קונים את המוצרים במחיר הנמוך בלמעלה מ-20%".

"זאת למעט כ-10 מוצרים, שאחד מהם הוא פסק זמן, שהקמעונאי האמריקאי קונה אותו במחיר נמוך יותר. מדובר בפסק זמן, טעמי, מקופלת בורסיות שונות - בעצם חטיפים בלבד, שמכירותיהם מהוות רק כמה מיליון שקלים בשנה", אמר בלס ל-TheMarker. בלס סירב למסור בכמה המחיר לקמעונאים בחו"ל נמוך יותר.

כזכור, ניצוץ המחאה כנגד שטראוס הוצת על ידי הגולש יואב רוקח-פן, שהעלה לפייסבוק צילום בו נראה כי מחירו של חטיף השוקולד בניו ג'רזי ארה"ב עומד על 74 סנט בלבד (כולל מסים) לעומת מחיר של 6.29 שקלים ברשת השיווק מגה (באינטרנט) באותו הזמן בדיוק.

בלס מודה, כי הפערים שנמצאו נובעים מרצונה של שטראוס לחדור לשוק האמריקאי על ידי הורדת מחירים: "יש פה רעיון ואמונה של אסטרטגית חדירה לשוק חדש, ונסיון להגדיל את היצוא שלנו על מנת שנוכל להמשיך לצמוח, להגדיל את העבודה במפעלים בישראל ולהעסיק אנשים נוספים. חשבנו שבחטיפים נוכל לתת ערך מיוחד, כי יש לנו יתרון תחרותי של כשרות גבוהה".

זה לא קשור לזה שהרווחיות שלכם על המוצרים האלה גדולה, ובחו"ל פשוט אי אפשר למכור במחירים האלה?

"לא. כל הזמן מדברים על התחרותיות. שוק השוקולד והחטיפים בישראל מאוד תחרותי. מביאים חטיפים של מותגים בינלאומיים והוא שוק פתוח. אנחנו בעד תחרות כי אנחנו מאמינים שאנחנו מייצרים את המוצרים והאיכותיים ביותר למען הצרכנים".

בלס סירב להתייחס לפרשת 'קדבורי' ולענות לשאלה "האם הממצאים על מחירי החטיפים הנמוכים בארה"ב בעייתיים אף יותר לאור פרשת העבר" (ב-2006 שטראוס הגיעה להסדר לתשלום קנס בסך 5 מיליון שקל למדינה, אחרי שנחקרה על ידי רשות ההגבלים העסקיים בחשד שניצלה את מעמדה כמונופול וערכה, לכאורה, הסדרים כובלים עם קמעונאים בשוק השוקולד במטרה להקשות את חדירתה של קדבורי לשוק השוקולד בישראל על ידי חברת כרמית).

כשאתה מוכר יותר בזול לחו"ל אתה מפסיד כסף?

"בחלק מהמקומות כן". בלס סירב למסור מה הרווחיות של שטראוס על מכירת חטיפי השוקולד בישראל או לענות לשאלה 'מדוע הרווחיות של שטראוס, בקפה למשל, כפולה בחו"ל מאשר בישראל ומסר כי "דו"חות החברה עם כל הנתונים יפורסמו בקרוב".

עם פרסום מחיר הפסק זמן בחנות 'שופ רייט' בארה"ב, טענתם דברים שהתבררו בדיעבד כלא נכונים – כך, הגדרתם את החנות בה נמצא הפסק זמן הזול כ"חנווני" ולאחר מכן התברר כי דובר היה בחנות של רשת מזון אמריקאית גדולה. בנוסף, טענתם שמדובר במבצע נקודתי ומקרה בודד ולאחר מכן

"האירוע של 'שופ רייט' היה מקרה, ואכן היה מבצע של הקמעונאי המקומי שמחליט על המחיר לצרכן. אמרנו אז ואנחנו אומרים גם היום שהמחיר נקבע בסוף על ידי הקמעונאי. אין סתירה בין הדברים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

אתם לא מרגישים שיש לכם חובה מוסרית למכור במחיר שווה לישראל?

"מרבית המוצרים שלנו בחו"ל נמכרים במחיר גבוה יותר לקמעונאי בחו"ל - מתוך סל של 180 מוצרים כ-170 מוצרים נמכרים במחיר יקר יותר בחו"ל . אותה פעילות של חטיפים היא פעילות קטנה וצנועה".

תורידו מחירים בהמשך לדרישת תנועות המחאה שמאיימות מעל ראשכם בחרם?

"שטראוס כבר ביצעה הוזלה קבועה במחיר ביותר מ-50 מוצרים בקטגוריות שונות ובשיעור ממוצע של כ-10%. במקביל אנחנו קולטים את עובדי כח האדם במפעלינו מטפלים ברמות ההכנסה הנמוכות יותר בחברה, תוך שאנחנו מקצצים במשכורות ההנהלה הבכירה. צדק חברתי הוא לא רק הוזלת מחירים הוא גם דאגה לעובדים לפרנסתם ורווחתם".

אתם חוששים ממה שקורה וההשלכות שיכולות להיות על שטראוס בהמשך?

"חששות שומרות אותך בדריכות. אנחנו כל הזמן עוקבים ומנטרים ובודדקים מה חושבים ברשת, מוציאים סקרים, ובוחנים אלו התאמות יש לבצע".

ביום שני הקרוב מחירי פסק הזמן יגיעו לכנסת: שטראוס, אסם וחברות המזון הגדולות האחרות, כמו גם רשתות השיווק, הוזמנו לדיון בוועדת הכלכלה בנושא "פערי מחירים של תוצרת ישראלית בין הארץ לבין חו"ל". עוד הוזמנו תנועת 'ישראל יקרה לנו', מחאת הקוטג', משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה , משרד האוצר, משרד החקלאות ופיתוח הכפר, התאחדות התעשיינים, איגוד לשכות המסחר, רשות ההגבלים העסקיים ועוד.

"נביא לידיעת הוועדה הרבה דוגמאות שאספנו על מוצרי שטראוס שיקרים יותר בחו"ל. נספר גם על כך ששטראוס מנופפת בכך שעשתה הרבה הוזלות אך קפה טורקי של חברת הבת של 'דון קפה' מוכרת קפה בסרביה במחיר זול הרבה יותר ממחירה קפה עלית בישראל", אמר ל-TheMarker איל עופר, מתנועת 'ישראל יקרה לנו'.

הקבוצה של 'ישראל יקרה לנו' תחת השם 'שטראוס-עלית לנו ביוקר', שנפתחה ביום שישי בערב, מונה כבר כ-16 אלף חברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully