וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחקיר: מי הרב העשיר ביותר בישראל?

חצרות הרבנים בישראל הן תעשייה המגלגלת מיליארדי שקלים בשנה. מגזין פורבס ישראל ראיין מומחים, אנשי משטרה, אנשי רשות המסים ואנשי החצרות במטרה לגלות - איפה הכסף הגדול?

מגזין פורבס ישראל מפרסם היום (ראשון) את רשימת הרבנים העשירים בישראל. במקומות הראשונים ברשימה נמצאים בני משפחת אבוחצירא. הונו של הרב פנחס אבוחצירא, נינו של ה"באבא סאלי", מוערך ב-1.3 מיליארד שקל - מרביתו עבר אליו בירושה מאביו, הרב אלעזר אבוחצירא, שנרצח לפני כשנה בידי אחד ממאמיניו. דודו של פנחס, הרב דוד חי אבוחצירא, שווה לפי ההערכות 750 מיליון שקל, ובחצרו מבקרים פוליטיקאים רבים וראשי ערים. אחריהם ברשימה במקום השלישי נמצא הרבי מגור, שהונו מוערך ב-350 מיליון שקל. סוגרים את רשימת חמשת הגדולים: האדמו"ר מבעלז, ששווי חצרו 180 מיליון שקל, והרב ניר בן ארצי, שמוערך ב-100 מיליון שקל.

הילולת הרב יעקב איפרגן – הרנטגן בנתיבות, תיקון שנה והדלקת הנרות המסורתית, יולי 2011. שי מכלוף
הרב איפרגן/שי מכלוף

הרשימה כוללת גם שמות רבנים המוכרים יותר בציבור החילוני – הרב יעקב איפרגן ("הרנטגן") והרב יאשיהו פינטו. שוויים של אלה מוערך בעשרות מיליוני שקלים. האחרונים מפורסמים בעיקר בשל אנשי הציבור המגיעים אליהם לברכה ועצה. בין התורמים הבולטים לחצר איפרגן, לדוגמה, נמצאים נוחי דנקנר, ג. יפית, יצחק תשובה ושרי אריסון.

בשנים האחרונות הפכו רבנים רבים בישראל לסלבריטאים. אם בעבר, נהגו רבנים מוכרים לחיות הצמצום ולהתרחק מאור הזרקורים, כיום חלק מהרבנים החדשים הפכו ליועצים של טייקונים בארץ ובעולם, שבלעדיהם שום עסקה או תוכנית לא יוצאת אל הפועל. התמורה: חמצן כלכלי והזרמה של מיליוני שקלים לחצרות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

על פי הערכות שונות, "תעשיית הבאבות" – חצרות הרבנים בישראל - מגלגלת למעלה ממיליארד שקל בשנה, אם כי אופי התעשייה והעובדה כי מדובר בתחום אפור שלא תמיד מדווח למס הכנסה מקשה על אומדן מדויק של שווי החצרות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הרב יאשיהו פינטו/מערכת וואלה!, צילום מסך

תחקיר פורבס ישראל נערך לאורך חודשים רבים, וכלל עשרות שיחות רקע וראיונות עם אנשי חצרות שונים, מומחים לעולם החרדי, אנשי משטרה, שמאים, תורמים, באי חצרות הרבנים ועוד שורה של גורמים מקורבים ואנשי העולם החרדי. בנוסף, שוחחו עם פורבס בכירים ובכירים לשעבר ברשות המסים, ובראשם ראש רשות המסים לשעבר, יהודה נסרדישי, שאמר לפורבס כי ברשות מודעים להעלמות המסים הקיימות בחצרות הרבנים, והוסיף כי "יש רבנים שמחזיקים בסכומי כסף גדולים בהרבה ממה שהציבור חושב".

הרב ניר בן ארצי, מנהיג רוחני מתלמים. עומר מירון
הרב ניר בן ארצי/עומר מירון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully