וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדיקת וואלה ברנז'ה מגלה: יש רגולטור - אין רגולציה

26.5.2015 / 15:42

הזכייניות רשת, קשת וערוץ 10 מחויבות על פי חוק להשקיע סכום מינימום של כ-65 מיליון שקלים בסוגה עילית ובסרטי קולנוע. בפועל, משנת 2013 הרשות השנייה לא הגישה את הדו"חות השנתיים המאפשרים פיקוח ובקרה. מי שמשלם את המחיר הם הצופים והיוצרים

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

נכון למאי 2015 הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו טרם גיבשה והגישה את הדו"חות השנתיים לשנים 2013-2014. המשמעות: לחברי מועצת הרשות השנייה, ליוצרים ולגורמים נוספים בשוק התקשורת אין אפשרות לדעת האם הזכייניות עמדו במחויבויות התוכן. כך עולה מבדיקת וואלה ברנז'ה.

הדו"ח השנתי של הרשות השנייה מסכם את סיווג התוכניות, ההוצאות, ההכנסות ובעיקר את עמידתן של הזכייניות במחויבויות תוכן, הכוללת השקעה בסוגה עילית, הפקות קנויות, הפקות מקומיות והשקעה בקולנוע. לא פעם בעקבות הדו"ח נדרשות זכייניות הטלוויזיה המסחרית, רשת, קשת וערוץ 10, לשלם קנסות ולהשלים את המחויבויות. זאת, בהתאם לסנקציות שאותן מחליטה להטיל הרשות השנייה.

בין השנים 2012 ועד 2015 התמודדה הרשות עם חוסר יציבות בצמרת. באותן שנים התחלפו מספר מנכ"לים, וייתכן שזו הסיבה לכך שטרם הושלמו הדו"חות של השנים האחרונות. במאי 2012 סיים את תפקידו כמנכ"ל הרשות מנשה סמירה. איילת מצגר החליפה אותו ושימשה בתפקיד ממלאת מקום למשך 10 חודשים. לאחר מכן מונה לתפקיד שי באב"ד, ששימש בתפקיד המנכ"ל במשך שנה וחצי, עד ינואר האחרון, כאשר החליט להצטרף למפלגת "כולנו" של משה כחלון. כעת משמש בתפקיד מנכ"ל בפועל ניר שוויקי, כאשר מדי חודש מינויו מתחדש – עד למינויו של מנכ"ל קבוע. בינתיים, גם 15 חברי מועצת הרשות השנייה התחלפו. חברי המועצה כיום ברשות, נכנסו לתפקידם רק בנובמבר 2014.

הרשות השנייה: בימים אלו נשלמת העבודה על הדו"ח ל-2013

יו"ר איגוד המפיקים: "המצב הזה מעורר אצלנו אי נוחות גדולה, כעס ותמיהה. אחרי שהדו"חות יוגשו באיחור נוכל לדעת רק בדיעבד ולא ניתן יהיה לעשות הרבה, אם בכלל. המצב לחלוטין לא תקין"

לפני פחות משנה נכנסה לתפקידה ההנהלה הנוכחית, הכוללת מלבד שיווקי, את אווה מדז'יבוז' בתפקיד יו"ר הרשות. שיווקי ומדזיבוז' התמודדו עם חשיפת התנועה לחופש המידע שהצביעה על בזבוז וחוסר יעילות בתקציב הרשות. כמו כן, הספיקו ברשות להרכיב תקציב חדש הכולל קיצוץ של 22%. ואולם, את נושא הדו"חות השנתיים המהווים כלי משמעותי לפיקוח ובקרה על שידורי הטלוויזיה, טרם הספיקה הרשות להגיש לצורך בחינת ואישור המועצה והגורמים השונים.

הנפגעים העיקריים מאי הכנסת והגשת הדו"חות השנתיים הם כמובן, הצופים וכן היוצרים. כיום מחויבת כל אחת משלוש הזכייניות להשקיע בסוגה עילית סכום מינימלי של כ-62 מיליון שקלים וכ-4 מיליון נוספים ביצירות קולנוע.

יפעת פרסטלניק, יו"ר משותפת עם ענת אסולין, של איגוד המפיקים, אמרה לוואלה ברנז'ה: "המצב הזה מעורר אצלנו אי נוחות גדולה, כעס ותמיהה. זה לא מאפשר לנו לדעת ולעקוב אחרי מה הופק, מה נעשה ומה יוצא להפקה. אחרי שהדו"חות יוגשו באיחור נוכל לדעת רק בדיעבד ולא ניתן יהיה לעשות הרבה, אם בכלל. המצב לחלוטין לא תקין".

"זה פוגע ביכולת לייצר בקרה אפקטיבית בנוגע לעמידה במחויבויות, אמנם הזכייניות מקבלות אישור מראש ללוחות השידורים ולתוכניות, אבל לא פעם יש חוסרים. ועכשיו? אם יימצאו חוסרים משנת 2013, מתי ישלימו אותם? בסוף שנת 2015?", הוסיף גורם בכיר בשוק היצירה המקומית.

מהרשות השנייה נמסר בתגובה: "בימים אלו נשלמת העבודה על הדו"ח השנתי לשנת 2013 והוא צפוי להיות מאושר ומפורסם בתקופה הקרובה. הדו"ח השנתי לשנת 2014 יתפרסם אף הוא לאחר השלמת הבדיקה בכל הנושאים הפתוחים, ברבעון הקרוב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully