וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה האלרגיות כבר לא מגיעות רק באביב?

מאיה פלח, זווית

16.3.2017 / 13:34

סובלים מאלרגיות עונתיות? יש לנו חדשות רעות: בגלל שינוי האקלים האביב מתחיל מוקדם יותר, והופך את עונת האלרגיות לארוכה יותר. איך זה משפיע על הבריאות שלנו?

אלרגיה. ShutterStock
כל שנה כמו שעון? כבר לא ממש (אילוסטרציה: shutterstock)/ShutterStock

אם גם אתם מוצאים את עצמכם בשבועות האחרונים מושיטים את ידכם אל הטישו יותר מ-80 פעמים ביום, מגרדים את עיניכם האדומות ומתעטשים בלי הפסקה - יכול מאוד להיות שגם הגוף שלכם, כמו של רבים אחרים, חש בבואו המוקדם של האביב המלווה בידידתו הטובה: האלרגיה העונתית.

האלרגיה העונתית היא תופעה שמטרידה קרוב לרבע מהאוכלוסייה בישראל. היא נגרמת מאבקנים שמקורם בצמחים שונים כמו עצים, פרחים ודשא. באביב, כאשר צמחים מתחילים לפרוח אחרי נמנום החורף שלהם, הם מפזרים אבקה הנישאת באמצעות הרוח או חרקים במטרה להתרבות. בשנים האחרונות גורם שינוי האקלים והתחממות הטמפרטורה העולמית להתקצרות החורף, והאביב מגיע בעשר השנים האחרונות בממוצע כשבועיים מוקדם יותר מבעבר, גם בחו"ל וגם בארץ.

עוד בנושא:
איך מזהים תגובה אלרגית למזון
מקלחת מסוכנת: הכירו את האנשים שאלרגיים למים
עונת הדמעות: איך מטפלים באלרגיה בעיניים?

שלום, האלרגיה שלכם הקדימה

עובדה זו נושאת עמה בשורות רעות לסובלים מהאלרגיות העונתיות: הקדמת האביב משמעה הופעה של האלרגנים מוקדם יותר במהלך השנה והסתלקותם מאוחר יותר, או במילים אחרות – עונת אלרגיות ארוכה יותר. בארצות הברית כבר הזהירו השנה המטאורולוגים שבחוף המזרחי על כל הסובלים מאלרגיה עונתית להכין את עצמם לסבול השנה תקופה ממושכת מהרגיל, כיוון שהאביב הקדים השנה במיוחד להגיע, והאלרגנים כבר מרחפים להם באוויר בחיפוש אחר האף הקרוב ביותר לדגדג.

"מחקרים שונים בעולם מצביעים על כך שמועד תחילת עונת הפריחה של מינים שונים הגורמים לאלרגיה הוקדם בשנים האחרונות", אומרת אילנית הלפמן-הרצוג מאוניברסיטת חיפה, החוקרת במסגרת עבודת הדוקטורט שלה את גרגרי האבקה האלרגנים בשלושה אזורי אקלים שונים בעולם בשלוש ארצות: ישראל, ספרד וארצות הברית. "זאת מאחר וטמפרטורת האוויר הממוצעת עולה בעשורים האחרונים, לכן הסובלים מאלרגיה חשים בסימפטומים יותר מוקדם בשנה מאשר בשנים עברו.

אילוסטרציה. Yuri Arcurs, ShutterStock
הסימפטומים מגיעים מוקדם יותר (אילוסטרציה: shutterstock)/ShutterStock, Yuri Arcurs

"על סמך מחקרים ממדינות שונות באירופה, קיימת מגמת עלייה של דיווחים מאנשים המתלוננים על סימפטומים של אלרגיה שמופיעים לזמן ממושך יותר מבעבר", היא מוסיפה. "בנוסף, קיימת עלייה באחוזי הסובלים מאלרגיה עונתית: בעבר טענו שכ-15 אחוזים מהאוכלוסייה סובלים מאלרגיות, בשנים האחרונות מדברים על 20-25 אחוזים, ובקרב ילדים נראה שהמספרים אף גבוהים יותר - עד 40 אחוזים".

עונת הפריחה מתארכת

נדמה כי עונת הפריחה בישראל מתארכת גם היא בדומה למדווח בעולם. "אני מעריכה שעונת הפריחה אכן ארוכה יותר, מאחר והיא מתחילה מוקדם יותר ומסתיימת באותו זמן", אומרת הלפמן-הרצוג, בהתבסס על נתונים שאספה. "לכל צמח יש את עונת הפריחה שלו, רובם פורחים בסוף החורף ובאביב, כאשר עונת האביב מאופיינת בתנאי שרב. ידוע שגרגרי האבקה מתפזרים יותר בימים בהם טמפרטורת האוויר גבוהה, כך שבימי השרב יש בחלק מהמינים ריכוז גבוה יותר גרגרי אבקה, ואת נושא השפעת השרבים על גרגרי האבקה בתל אביב ובירושלים אני מסיימת לבדוק בימים אלה".

עץ שקדיה ביער צרעה. פברואר 2017. ראובן קסטרו
ההתחממות הגלובלית גרמה לשינויים בתקופות הפריחה ועוצמתן (צילום: ראובן קסטרו)/ראובן קסטרו

"אלרגיה נובעת למעשה מבאג במערכת החיסונית", מסביר ד"ר קובי שדה, מומחה לאלרגיה, אסתמה והמערכת החיסונית, המשמש יועץ במחלקת הריאות והאלרגיה וביחידה לאימונולוגיה קלינית במרכז הרפואי סוראסקי. "בשל טעות בזיהוי מפתחת המערכת החיסונית נוגדני אלרגיה כלפי גורמים סביבתיים לא מזיקים כמו אבקני צמחים, עובשים, אבק, פרוות, נוצות וכדומה. ברגע שיש מגע בין נוגדני האלרגיה לחלבונים מעוררי האלרגיה - מתפתחת תגובה אלרגית שעיקר ביטוייה הם נזלת, עיטושים, גרד, פריחה, דלקות עיניים, קוצר נשימה ואסתמה".

"להערכתי, בין 10 ל-30 אחוזים מהאוכלוסייה עשויים לסבול מאלרגיה עונתית", הוא מוסיף. "עיקר האלרגיה היא בתקופת האביב, כי אז עיקר הפריחה - כמו פריחת עץ הזית למשל. אך חשוב לציין שחלק מצמחיית הארץ האלרגנית פורח גם בקיץ (למשל הדשאים) וחלקה גם בסתיו (לדוגמה אבקני שיח הלענה, הברוש ועוד). שכיחות בעיית האלרגיות גדלה מאוד בעשורים האחרונים - גם אלרגיות עונתיות, אך גם תופעות כמו אסתמה ואלרגיות למזונות. בנוסף לכך, נראה שבשנים האחרונות ההתחממות הגלובלית גרמה לשינויים בתקופות הפריחה ועוצמתן, ספירת האבקנים והשפעתם התעצמה והתארכה באזורים רבים של העולם".

ציפורים נודדות ואלרגיות פורחות

לכך ששינוי האקלים משנה את תזמון חילופי העונות, ובעקבות זאת משפיע על התנהגותם של צמחים ובעלי חיים שונים, שמו החוקרים לב כבר מזמן: חוקרים זיהו שמועדי הפריחה של צמחים שונים מתרחשת במועדים שונים ממה שרגילים לראות: כך למשל, פריחת הדובדבן בוושינגטון הבירה בארה"ב מתרחשת מוקדם יותר בחמישה ימים בממוצע ביחס לשנת 1921. נראה שגם מינים שונים של בעלי חיים משנים את התזמון הקבוע של ההרגלים שלהם: ציפורים נודדות מקדימות לאחרונה את מועדי הנדידה שלהן, דבר שפוגע לפעמים ביכולתן למצוא אוכל באזורי הנדידה ולגדל את גוזליהן בהצלחה. גם בפארק הצפרות באילת שמו לב בשנים האחרונות שציפורים נודדות מגיעות בתקופת האביב מוקדם הרבה יותר מבעבר.

במחקר שהתבצע באירופה נבדקה השפעת שינוי האקלים על אבקני העשב השנתי אמברוסיה לענתית (Ambrosia artemisiifolia), הנפוץ בארצות הברית ובאירופה, שם הוא מוגדר כמין פולש ומתפרץ. האמבורסיה הלענתית נחשבת בעלת פוטנציאל לשמש אלרגנית לאחוזים גבוהים באוכלוסייה, וכ-26 אחוזים מהאוכלוסייה בארצות הברית מוגדרת אלרגית אליה. החוקרים קבעו כי עקב שינוי האקלים, צפוי העשב לגרום לעלייה של פי שניים במספר האנשים שיסבלו מאלרגיה לעשב זה באירופה. זאת, גם כיוון שהתפוצה שלו הולכת ומתרחבת לעוד ועוד מדינות, וגם מכיוון שהוא פורח ומפזר אבקנים בעוצמה רבה יותר, לאורך תקופת זמן ארוכה יותר בשנה. זוהי דוגמה לאפקט שלילי משולב של שינוי אקלים אשר מחזק את התפשטותו של מין פולש מזיק.

אמברוסיה לענתית. ShutterStock
26 אחוזים מהאוכלוסייה בארצות הברית מוגדרת אלרגית לאמברוסיה הלענתית (צילום: shutetrstock)/ShutterStock

גם בישראל נחשבת האמברוסיה הלענתית למין פולש, והיא נצפית בישראל לצד מינים אחרים מאותה משפחה מאז 1999. יכול להיות שכדאי שנתחיל גם אנחנו להכין את הממחטות גם בחודשי הקיץ - מועד פריחת האמברוסיה.

שינוי האקלים מכה שנית

"כל זמן שמגמת ההתחממות הגלובלית תימשך, קיימת הערכה שמשך זמן הפריחה של האלרגנים יהיה ארוך יותר ויתחיל מוקדם יותר בשנה, ויחד איתם יופיעו תסמיני האלרגיות מוקדם מהצפוי ובאחוזים הולכים וגדלים בקרב האוכלוסייה", מסכמת הלפמן-הרצוג. "כיום אנחנו עדיין לא יודעים להעריך עד כמה חזקה תהיה השפעת שינויי האקלים על מגוון המינים של הצמחייה - ומכאן על השפעת האלרגנים על האוכלוסייה האנושית, אבל המגמה היא ברורה".

*טיפים לסובלים מאלרגיה: על פי הנחיות האיגוד הישראלי של רופאי האלרגיה והאימונולוגיה הקלינית, בימים שבהם צפוי עומס אלרגנים כבד יש להפחית את השהייה בסמוך למוקדי הפריחה ולסגור את חלונות החדרים כדי להפחית את חדירת האלרגנים לבית. כמו כן מומלץ להימנע מפעילות גופנית מחוץ לבית בימים אלה.

לסובלים מאלרגיה מומלץ להתייעץ במומחה לאלרגיה כדי לקבל הדרכה וכדי לקבוע טיפול תרופתי מתאים על מנת למנוע ולהפחית את תסמיני האלרגיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully