וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ דחה את עתירת התושבים נגד בניית אלפי דירות בפתח תקווה

21.11.2017 / 8:26

השופטים קבעו כי העותרים נגד העברת תכנון בניית כ-12 אלף דירות במתחם סירקין להליך אישור מזורז העלו טענות כבדות משקל - אך טענו כי מועד הגשת העתירות מוקדם מדי. "לא נידרש לביקורת על שלבי ביניים של הליך תכנון שטרם מוצה"

נוה גן פתח תקווה 21 במאי 2017. ראובן קסטרו
פתח תקווה/ראובן קסטרו

שופטי בג"ץ דחו אמש (שני) את העתירה שהוגשה כנגד התוכנית להקמתן של 12 אלף יחידות דיור במתחם מחנה סירקין שבפתח תקווה. העתירה הוגשה בין השאר נגד שר האוצר, רשות מקרקעי ישראל, היועץ המשפטי לממשלה ומינהל התכנון, על ידי העמותה להגנה על עתיד מחנה סירקין ועל ידי אגודת כפר סירקין, שביקשו לפסול את ההכרזה על המתחם כמתחם ותמ"לי – כלומר כמתחם המיועד לתכנון עקרוני.

בפסק הדין קבעו השופטים עמית, ברק-ארז ואלרון כי העותרים הציגו טענות כבדות משקל אך קבעו כי העתירות הוגשו בשלב מוקדם וכי הסוגיות התכנוניות יידונו בשלב התכנון הסטטוטורי בוותמ"ל. "לא נכחד כי העותרות העלו טענות כבדות משקל, אלא שהעתירות מוקדמות במובן זה שענייננו בהכרזה בלבד, שאמנם מכשירה את השטח (תרתי משמע) לקראת ההליך התכנוני, אך אין בה כדי להביא לשינוי המצב התכנוני החל על המקרקעין", ציינו. "משכך, בית משפט זה לא יידרש לביקורת שיפוטית על שלבי ביניים של הליך תכנון שטרם מוצה".

בין השאר טענו העותרים כי קידומה של תוכנית זו במסלול המואץ, באמצעות הוותמ"ל (הוועדה לקידום מתחמי דיור מועדפים), אינו חוקי שכן הקמתן של 12 אלף יחידות דיור, לטענתם, היא למעשה להקמתו של "יישוב חדש" – באופן שמנוגד לתכלית פעולותיה של הוותמ"ל.

במסגרת העתירה, שהוגשה בידי עו"ד שידלובסקי-אור וטיכו ממשרד כספי ושות' (המייצגים את אגודת כפר סירקין) ועו"ד מאמו ופריד ממשרד אגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות' (המייצגים את העמותה), נטען עוד כי העברת הנושא לוותמ"ל, ועדה שנועדה להעביר החלטות במהירות והרחק מעיני הציבור, התקבלה בחוסר סמכות ותוך שהיא מבוססת על תשתית עובדתית חסרה שהוסתרה לטענתם ממקבלי ההחלטות, דוגמת תכנית מתאר ארצית ומחוזית. בהחלטתו אמש קבע בית המשפט כי קבינט הדיור אינו מוסד תכנוני, אלא גוף הבוחן את המלצות הצוות המקצועי ומכריז על המתחמים המועדפים בלבד.

עוד באותו נושא

בג"ץ ידון בעתירה נגד תוכנית להקמת 12 אלף דירות בסירקין

לכתבה המלאה

ממשיכים במאבק

"אנחנו ממשיכים במאבק בכל המישורים העומדים לרשותנו לרבות פניה מחודשת לביקורת שיפוטית עם התקדמות ההליכים בוותמ"ל במידה ולא יהיה שינוי בהליכים"

עו"ד אלי פיטרו, יו"ר אגודת כפר סירקין, הגיב לעתירה ואמר כי "העתירה נדחתה בנימוק שהוגשה טרם זמנה ובעצם קורא לנו להתנגד ולערער כנגד התכניות עצמן בהמשך והתנגדות זו תיבחן בכובד ראש. מטרת הגשת העתירה כפי שהיא ובזמן הנתון היא תוצאה של התנהלות דרקונית חסרת מעצורים לאורך כל הדרך, ובמטרה להשיב את התכנון להליך המקובל – בטרם ייקבעו עובדות בשטח, שכן מרגע ההכרזה על מתחם כמועדף לדיור – האפשרות לשנות משהו בתכנית הוא אפסי. איננו נבהלים מפסק הדין ולמעשה המאבק עובר לשלב הבא ואגודת כפר סירקין וכל מטה המאבק יתנגדו לתכניות בכל שלבי התכנון וככל הנראה יגיע לבית המשפט במסגרת עתירה מנהלית שתוגש כנגד התכניות כפי שקרה באפולוניה".

ראש עיריית פתח תקווה, יצחק ברוורמן אמר כי "אני שמח שגם בית המשפט העליון קיבל את טענותיי, כי המהירות וקיצור ההליכים בנושאי תכנון יכולים להביא ליצירת פרויקטים העלולים להתברר כ'בכייה לדורות' כפי שאנחנו חוששים שיקרה לגבי תכנית סירקין, במתכונתה כעת.

גם בית המשפט ציין באופן חריג ש'ההיסטוריה ויש שיאמרו ההיסטריה הנוגעת למשברי דיור קודמים' מעלים את החשש שהטענות המועלות על ידי אכן יתממשו. אנחנו ממשיכים במאבק בכל המישורים העומדים לרשותנו לרבות פניה מחודשת לביקורת שיפוטית עם התקדמות ההליכים בוותמ"ל במידה ולא יהיה שינוי בהליכים".

דקלה פרסיקו, מתכננת הוותמ"ל ציינה עם החלטת בית המשפט כי "בימים אלו עוסקים בוותמ"ל בגיבוש התוכניות בשיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות הרלוונטיות, תוך מתן דגש נרחב לפתרון סוגיות התחבורה באזור. אנחנו מאמינים בתכנון איכותי ששם את האדם במרכז ולכן כבר היום אנו פועלים לשדרוג מערכות התחבורה הציבורית ושדרוג הכבישים והמחלפים, שיבוצעו במקביל להליכי הפיתוח של השכונות".

במינהל התכנון ציינו כי תוכנית זו חלה על שני מתחמים להקמתן הכוללת של 12 אלף יחידות דיור במתחם מחנה סירקין שבפתח תקווה. המתחם הראשון, ששטחו כ-900 דונם, כולל 4,000 דירות ומצוי בדרום כפר סירקין בין דרך מס' 6 במזרח לשכונת עמישב בפתח תקווה ממערב. המתחם השני, ששטחו 2,100 דונם, כולל כ-8,000 דירות ומצוי במזרח פתח תקווה. רוב שטח המתחם מצוי בתחום השיפוט של פתח תקווה והיתרה כלולה בתחום השיפוט מועצה אזורית דרום השרון. שטחו של המתחם נמצא כעת בשימוש מערכת הביטחון, אך זו צפויה להתפנות מהמתחם. על פי ההסכם הנחתם בין הצדדים, שלב א' של הפינוי מתוכנן לסוף 2018.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully