וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התיקון החדש שיאפשר להטיל סנקציות על מתווך שיגבה עמלה משוכרים

21.11.2017 / 14:58

תיקון לחוק המתווכים, שהגיש ח"כ רועי פולקמן, יסדיר לראשונה את שוק השכירות הפרוץ - באופן שבו בעלי בתים שישכרו שירותי תיווך לא יוכלו לחייב את השוכרים לשלם את העמלה. "מתווך שיפעל בניגוד לתיקון לחוק עלול לאבד את הרישיון"

מפתח לבית. ShutterStock
עד כה חוק שכירות הוגנת לא עסק במתווכים/ShutterStock

לא מזמן אושר חוק שכירות הוגנת, במסגרתו נעשה ניסיון להסדיר את שוק השכירות לטובת שוכרי הדירות - באופן שלא יאפשר לגבות מהם עמלת תיווך. אלא שחוק זה, שעסק רק ביחסים שבין משכירי הדירות והשוכרים, פסח על סקטור המתווכים - שעד כה ממשיכים לגבות עמלות משוכרי הדירות, בטענה שחוק זה אינו נוגע להם. תיקון חדש לחוק המתווכים, שהוגש היום (שלישי) על ידי יו"ר סיעת כולנו, ח"כ רועי פולקמן, צפוי להסדיר סופית את המצב - ומבקש לאפשר לראשונה הטלת סנקציות על מתווכים שיפעלו בניגוד לחוק השכירות והשאילה, ויגבו עמלות תיווך משוכרי הדירות.

במילים אחרות, אם עד כה חוק המתווכים אפשר לרשמת המתווכים לנקוט בצעדים שונים כלפי מתווך שהפר את החוק, הרי שסמכות זו לא כללה את סוגיית גביית עמלת התיווך מהשוכרים. זאת מכיוון שסוגיה זו נכללה במקור בחוק שכירות הוגנת - שהמתווכים לא היו חלק ממנו.

במצב שנוצר, על אף כוונת המדינה להגן על שוכרי הדירות, הרי שלא הייתה דרך להטיל סנקציה משמעתית על המתווך - ונדרש תיקון לחוק המתווכים במקרקעין. ח"כ פולקמן התייחס למהלך ואמר כי "חוק שכירות הוגנת מהווה חלק מתוכנית רחבה למהפכת השכירות היציבה בישראל. כיוון שקיבלנו לא מעט פניות בנושא סעיף התיווך, החלטתי להגיש תיקון לחוק המתווכים וליצור הסדרה בתחום הפרוץ הזה. מטרת הצעת החוק היא נקיטת סנקציות משמעתיות על המתווך בגביית דמי תיווך על השוכר, בסיטואציה בה לא הוא הזמין את שירותי התיווך".

"מתווך שלא יפעל לפי תיקון החוק, עלול למצוא את עצמו ללא רישיון"

לדברי ח"כ פולקמן, אם התיקון יאושר, "מתווך שלא יפעל על פי תיקון חוק המתווכים במסגרת חוק שכירות הוגנת, יוכל למצוא את עצמו גם ללא רישיון. אני מאמין שבעזרת המהלך הזה, יוכלו כשני מיליון שוכרים ליהנות משוק שכירות הוגן יותר".

המתווכים פועלים בהסתמך על חוק המתווכים, שעבירה על אחד מסעיפיו מאפשר הטלת סנקציות עליהם מצד רשם המתווכים במשרד המשפטים - החל מהתראה וכלה בביטול של רישיון התיווך. ואולם, סעיף התיווך בחוק שכירות הוגנת שתוקן באחרונה, ומטיל את עמלת התיווך במקרה של הסכם שכירות על המשכיר, במידה שזה הזמין את שירות התיווך, כלול בחוק שהמתווך כלל אינו צד בו, אלא השוכר והמשכיר.

לפיכך, הגיש פולקמן הצעת חוק לתיקון חוק המתווכים, שמטרתה היא החלת חובה משמעתית על המתווך בגביית דמי תיווך על השוכר, בסיטואציה שבה לא הוא הזמין את שירותי התיווך. ההצעה היא שמתווך שהתקשר עם משכיר, רשאי לגבות את דמי התיווך מהמשכיר בלבד - למעט מקרים שבהם השוכר התקשר עם המתווך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully