וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוששים מההתחממות הגלובלית? לפי שוק נדל"ן היוקרה, לא ממש

23.2.2018 / 0:00

ההתחממות הגלובלית עלולה לגרום לפני הים לעלות בשנים הקרובות, ורבים קוראים למנוע את רוע הגזירה. אז איך יש מי שמוכן לשלם הון על נכס שבקרוב יעמוד מתחת למים? דעה

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

(בווידאו: ההוריקן "נייט" מכה בלואיזיאנה ומיסיסיפי שבדרום ארצות הברית)

רבות מדובר על התחממות כדור הארץ, עליית מי הים והנזקים שעלולים להיגרם לאנושות. כשרואים את הנזקים שנגרמים בשנים האחרונות מהוריקנים, תופעות אל ניניו שיוצרות תקופות ארוכות של בצורת ואחריהן הצפות, וגלי חום שמביאים את הטמפרטורה באילת לקרוב לחמישים מעלות בצל, מבינים שמזג האוויר אכן יכול לשבש בצורה משמעותית את הפעילות הכלכלית. הנזקים הכלכליים לארה"ב מההוריקנים של 2017 בלבד, למשל, מוערכים בלפחות 200 מיליארד דולר.

בין השאר, היו גם לא מעט שהאשימו את הנשיא טראמפ בכך שהוא איננו פועל מספיק כדי למנוע את ההתחממות הגלובלית. אבל האמת היא שכשמתבוננים בהתנהגות של שווקי הנדל"ן, אז חייבים להודות שלא רק טראמפ חושב שההתחממות הגלובלית היא לא ממש בעיה. שוק הנדל"ן בעולם כולו חושב כך.

המקרה הישראלי הוא מקרה מייצג. מחקרים צופים עלייה ממוצעת של כסנטימטר אחד בשנה במפלס פני הים. במקביל, טמפרטורת המים עולה: בשנים האחרונות, טמפרטורת הים התיכון בקיץ עולה מעל ל-30 מעלות, ובחורף היא אינה יורדת מ-17 מעלות. בעבר, טמפרטורות המקסימום בקיץ היו נמוכות מ-30 מעלות, ובחורף הטמפרטורה היתה יורדת ל-16 מעלות. העליה בטמפרטורת הים מגדילה את אי היציבות במזג האוויר. ביחד עם העלייה במי הים, זה יוצר סכנה לארועי גשם חזקים, ולהצפה של אזורים הקרובים לחוף.

עליית מפלס פני הים. עיבוד תמונה
האזורים בסיכון להצפה כתוצאה מעליית פני הים/עיבוד תמונה

תרשים 1 מראה את האזורים בישראל המועדים להצפות כתוצאה מעליית פני הים. אפשר לראות בתרשים שבין הערים שנמצאות בסיכון גבוה נמצאות גם תל אביב וחיפה. לכן, אפשר היה לצפות שהביקוש לדירות הסמוכות לחוף בשתי הערים האלו יתחיל לרדת. הרי אם אנשים צופים שההתחממות הגלובלית תמשך, הרי שהם צריכים לצפות שבעוד 50 שנה או קצת יותר, יהיה מאד לא נעים לגור בדירות שבנויות ליד הים.

בהנחה שאנשים הם רציונליים ושהם רוכשים דירות גם כדי שיהיה להם (ולילדיהם) נכס, אז הם צריכים להבין שבאזורים האלו, דירה לא תהיה נכס ששווה הרבה. אז הייתם מצפים שלפני שהם משלמים כמה מיליונים עבור דירה ליד הים, הם יקחו בחשבון את העובדה שכשהם יורישו אותה לילדים, הדבר היחיד שאפשר יהיה לעשות אתה זה לספר לנכדים שהדירה הזאת, שהיום נמצאת כבר בתוך המים, היתה שווה פעם הרבה כסף.

אבל במקום שהמחירים ירדו, אפשר לראות מה קורה בתרשים 2. התרשים מראה את מחירה הממוצע של דירה בתל אביב מ-1983, תקופה שבה עוד לא דיברו על ההתחממות הגלובלית ועד 2017. אפשר לראות שדווקא בתקופה שבה המודעות להתחממות הגלובלית החלה לעלות, קצב עליית המחירים בתל אביב הואץ במקום להאט. כלומר אנשים אולי מדברים על הסיכונים שבהתחממות הגלובלית, והם אולי מתלוננים על כך שהממשלה אינה עושה מספיק כדי למנוע אותה. אבל כשזה מגיע לקבלת החלטות, הם מתנהגים כאילו אין התחממות גלובלית, או לפחות כאילו ההתחממות הזאת לא תגרום נזק לרכוש שלהם.

מחיר ממוצע לדירה. עיבוד תמונה
מחיר דירה ממוצעת בתל אביב/עיבוד תמונה

לא רק בישראל

לוס אנג'לס, עירם של שחקני הקולנוע שרבים מהם מחו בקולניות על הכוונה של טראמפ לסוג מהסכם האקלים, היא אחת הערים המועדות ביותר לפורענות בארה"ב

למי שחושב שזה המצב רק בארץ, אז התשובה היא שלא. לוס אנג'לס, למשל, עירם של שחקני הקולנוע שרבים מהם מחו בקולניות על הכוונה של טראמפ לסוג מהסכם האקלים, היא אחת הערים המועדות ביותר לפורענות בארה"ב. זה בגלל שהיא גם נמצאת באזור חם, וגם על יד הים. לכן כל עלייה נוספת בטמפרטורות תהפוך אזורים שלמים בלוס אנג'לס לכאלה שבהם מאד לא נעים לחיות, אפילו עם מזגן.

בנוסף, עליית מי הים תביא את הים לכניסה לבתים נוספים, ואז גם שם לא יהיה כל כך נעים. בכל זאת גם בלוס אנג'לס המחירים ממשיכים לעלות, כולל באזורים שמועדים לפורענות, וזאת למרות העובדה שאם מקשיבים לתלונות של האנשים שגרים שם על הנשיא האמריקאי, אפשר לחשוב שהם הראשונים שצריכים להבין את ההשלכות של שינויי מזג האוויר.

אז כל עוד זה המצב, שאף אחד לא יתפלא שהפוליטיקאים לא ממהרים לטפל בבעיות שנובעות מההתחממות הגלובלית. כי אם ההתנהגות של הציבור משדרת אדישות, למה שהפוליטקאים ישימו את זה במקום גבוה בסדר העדיפות. אבל כדאי גם שהאנשים שקונים היום דירות בפרישמן יבינו שלא יהיה להם למי להתלונן אם המים יגיעו להם לבית, ושלא ישאלו למה אף אחד לא עשה כלום כשעוד היה אפשר. יצוין כי נושא השפעת מזג האוויר על המרחב העירוני יעמוד במרכז כנס שדרות 2018 שייערך עוד שבועיים.

ד"ר אביחי שניר - כלכלן בכיר במחלקת המחקר של קבוצת ההשקעות אינפיניטי ומרצה במכללת נתניה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully