וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת השרים תדון בהצעת חוק: חופש בחירת שמאי בעת רכישת דירה

26.4.2018 / 12:38

ההצעה של ח"כ עמיר פרץ ורועי פולקמן מבקשת לפתוח את רשימת השמאים שמציעים הבנקים לרוכשי דירות בזמן לקיחת משכנתא. "להציב סטנדרטים של שקיפות ותחרותיות"

עריכה: מיכאל ברגמן

(בווידאו: כל העלויות הנוספות ברכישת דירה)

ועדת השרים לענייני חקיקה תדון בתחילת השבוע הבא בהצעת חוק שיזמו חברי הכנסת עמיר פרץ (המחנה הציוני) ויו"ר סיעת כולנו רועי פולקמן (כולנו), המבקשת לאפשר חופש בחירת שמאי במהלך רכישת דירה. הצעת החוק צפויה לפתוח את רשימת השמאים שמציעים הבנקים ללקוחות בעת תהליך לקיחת המשכנתא.

ההצעה, שעליה חתמו גם עשרות חברי כנסת נוספים מהקואליציה והאופוזיציה, תאפשר לרוכשי דירות לקבל חוות דעת מצד כל שמאי מוסמך, ולמעשה תשים סוף למצב בו עתידם של זוגות צעירים נקבע על פי חוות דעת של מספר שמאים מצומצם מתוך רשימות סגורות של הבנקים.

סלע השקעות ופיננסים. ShutterStock
זוג בפגישה לנטילת משכנתא/ShutterStock

המטרות: שקיפות, תחרותיות והורדת מחירים

לדברי חברי הכנסת פרץ ופולקמן, במצב כיום, הבנק מספק לרוכשים רשימת שמאים סגורה, מצומצמת ונפרדת משאר הבנקים, כך שאם הרוכש מבקש לשפר את תנאיו ולעבור לבנק מתחרה - הוא נאלץ להזמין שומה חדשה משמאי שמשוייך לבנק אחר.

מצב זה שקול לרכישת רכב משומש, כאשר רק לאחר הקנייה הרכב נבדק. לדברי השניים, הצעת החוק תעודד את הציבור לקבל חוות דעת שמאית בטרם הרכישה, דבר כשלעצמו יכול לשפר משמעותית את יכולת המיקוח של הקונה ולהוריד את מחירי הדיור.

פרץ ציין כי "אישור ההצעה יבטיח שזוגות צעירים יוכלו לרכוש דירה בהתאם לסטנדרטים של שקיפות ותחרותיות, כך שהעסקה החשובה ביותר בחייה של משפחה תתבצע בתנאים הטובים ביותר האפשריים בישראל".

פולקמן הוסיף כי "זה נכון להציב סטנדרטים של שקיפות ותחרותיות, בעיקר אם הם לבסוף יוכלו להקל על זוגות צעירים לרכוש דירה. מדובר בצעד נוסף לשיפור התחרותיות, שיכול גם לחסוך לרוכשים עד עשרות אלפי שקלים ברכישת דירה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully