וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דילמת סולימאני: האם לדרוש מנסראללה לסגור את החשבון עם ישראל?

10.5.2018 / 12:00

החשש הכבד בישראל הוא עדיין כניסה לעימות צבאי נרחב מול חיזבאללה בלבנון - התשתית האיראנית החשובה יותר. ואולם, המחיר שתשלם טהראן לא ישרת את יעדה האמיתי - הרחבת שליטתה באזור, ועלול להחזיר את מאמציה שנים לאחור. פרשנות

עריכה: יאיר דניאל

התגובה האיראנית המוגבלת למדי, בהיקף ובדיוק, יכולה ללמד דבר או שניים על היכולות הצבאיות של המערך האיראני הנוכחי בסוריה. על אף שנדמה היה לרגעים מהפרסומים בישראל כי מדובר במפלצת של ממש המאיימת על קיומה של המדינה בשנת ה-70 שלה, מתברר שהכוחות השיעיים הפרו-איראניים בסוריה עדיין מוגבלים באפשרויות התקיפה של ישראל. פעולת הנקם האיראנית כללה הלילה שיגור של 20 רקטות לעבר ישראל, שמתוכן 16 נחתו בשטח סוריה ועוד ארבע יורטו בידי מערכות ההגנה הישראליות.

ספק אם לכך פיללו האיראנים, או האייתוללות ליתר דיוק, כאשר אישרו למפקד כוח קודס של משמרות המהפכה קאסם סולימאני להוציא לפועל "תגובה" על התקיפות הישראליות (לכאורה) האחרונות בסוריה. לא רק שהפעולה הזו לא השיגה דבר: לא היו נפגעים או נזק בצד הישראלי, אלא שיתרה מכך, היא סיפקה תירוץ לישראל לתקיפה רחבת היקף נגד מטרות איראניות בסוריה. על פי שר הביטחון אביגדור ליברמן כמעט כל התשתית האיראנית בסוריה הותקפה הלילה ולפי צה"ל נגרם לה נזק כבד.

עימות ישיר עם איראן - כל הכותרות
ליברמן על תקיפת צה"ל: פגענו כמעט בכל התשתיות האיראניות בסוריה
20 שיגורים - אפס נפילות: תיעוד מהמטח האיראני הכושל
בוקר מתוח בצפון; תושבים: "עלינו לגג וראינו את הדרמה בשמים"

חיילים לבנונים בודקים שרידי טיל, הבאריה, לבנון, 10 במאי 2018. רויטרס
חיילים לבנונים בוחנים שרידי טיל שנפל, הבוקר/רויטרס

אלא שהחשש הכבד בצד הישראלי אינו מפעולה המתרחשת מאדמת סוריה. בסופו של יום, האיום הכבד והמשמעותי יותר הינו הידרדרות לעימות צבאי נרחב יותר אל מול התשתית האיראנית החשובה יותר באזור, כלומר חיזבאללה בלבנון. עד כה הארגון השיעי-לבנוני נזהר מלהיגרר לעימות עם ישראל. הוא מותיר את כוחותיו שם בכוננות אך חלילה וחס אינו מערב אותם.

וזו אולי אחת מנקודות המפתח המשמעותיות כרגע בהתגוששות הישראלית-איראנית האחרונה בסוריה. כל עוד חיזבאללה בלבנון מחוץ למשחק, חילופי המהלומות בסוריה יכולים להימשך מבלי להיגרר למלחמה. האיראנים אינם ממהרים להשתמש בגייסות וברקטות של חיזבאללה ושומרים אותם לימים קשים יותר עבורם. חיזבאללה מצדו גם אינו נשמע נלהב לקפוץ ראש לבריכה שלא ברור אם יש בה מים בשלב זה. כלומר, אם ייכנס כעת למלחמה - כלל לא ברור כיצד ייצא ממנה.

עוד באותו נושא

פרסום ראשון | המסר האמריקני לאיראן: אם ישראל תיפגע - ארה"ב תגיב

לכתבה המלאה
אנשים צופים בנאומו של מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, על מסך הטלוויזיה  במחוז מרג'און, 7 במאי 2018. רויטרס
חיזבאללה לא נלהב לקפוץ ראש לבריכה. תושבים בלבנון צופים בנאום נסראללה, השבוע/רויטרס

צריך לומר, בשבועות האחרונים חיזבאללה התמקד בשיקום תדמיתו כארגון לבנוני ועשה לא מעט כדי להשכיח את נאמנותו לאיראן. קמפיין הבחירות לפרלמנט הלבנוני התמקד בבעיות הפנים של לבנון, החל מסמים, דרך שחיתות, בעיות פינוי הזבל ועוד. לקמפיין הזה היה גם תוצאות מוצלחות עבור חיזבאללה: רוב של המחנה שלהם בפרלמנט.

אמנם מאזן הכוחות בפוליטיקה הלבנונית לא ישתנה באופן משמעותי בשל כך, אך הדבר מבסס עוד יותר את מעמדו של חיזבאללה כארגון לגיטימי לכל דבר. כעת השאלה, האם ירצה להיגרר שוב לדיון סביב זהותו ונאמנותו. כניסה של חיזבאללה לעימות מול ישראל כדי לסגור את החשבון האיראני, תעמיד שוב בסימן שאלה את תדמיתו כ"מגנה של לבנון", ותחזיר אותו למעמד "השלוחה האיראנית" שממנה סבל בשנים האחרונות לנוכח מלחמת האזרחים הקשה בסוריה.

העימות הישראלי-איראני בסוריה רחוק מסיום

לא צריך לטעות, חסן נסראללה ימשיך לבצע את מה שקאסם סולימאני ידרוש ממנו להוציא לפועל. אך המחיר שישלמו איראן וחיזבאללה עבור הסתבכות של האחרונים במלחמה מול ישראל אינו משרת את היעד - הרחבת השליטה האיראנית באזור. להיפך, זה רק עלול להחזיר את המאמץ של טהראן בנושא שנים לאחור.

אולם, אי אפשר לנשום לרווחה ולחשוב שכל ההסלמה הזו כבר מאחורינו. ההתגוששות הישראלית-איראנית בסוריה רחוקה מלהסתיים. אירועי ליל אמש היוו רק סיבוב ראשון ממה שמסתמן כקרב אגרוף מתיש וארוך במיוחד, ללא נוק-אאוטים. האיראנים ימשיכו בפעולות ההתבססות שלהם בסוריה וישראל תחזור ותתקוף (לכאורה) יעדים צבאיים איראניים שם. לאחר מכן שוב תנסה איראן להגיב וחוזר חלילה. צריך רק לקוות שגם בסיבוב הבא התוצאה של הקרב תיטה באופן מובהק לצד ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully