וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חודשיים לרפורמת הקנאביס הרפואי: החולים מעדיפים לגדל בבית

בדיקת וואלה! NEWS מראה כי מאז יצאה הרפורמה לדרכה בחגיגות, המחירים האמירו, אין רופאים שינפיקו מרשמים, רק 10 בתי מרקחת מתוך 50 שהוכשרו למכירה עושים זאת, וגם נתוני המכירה נמוכים במיוחד: 100 מוצרים לעומת פוטנציאל של 30 אלף. "אין סיכוי שנוכל לשלם על המוצרים"

עריכת וידאו: ניר חן

(בווידאו: דיווח על החלת רפורמת הקנאביס באולפן וואלה! NEWS)

רפורמת הקנאביס שהוכרזה בקול תרועה רמה לפני כחודשיים מקרטעת ולא מצליחה לממש את יעודה: המחירים עלו, בתי המרקחת כמעט ולא מוכרים את תכשירי הקנאביס, וחולים רבים מעדיפים פשוט לגדל את הקנאביס בעצמם.

עיקרה של הרפורמה שהוכרזה נגע להעברת מכירת מוצרי הקנאביס - אם זה בתפרחת, באידוי או בשמנים - מהמגדלים לידי בתי המרקחת. כך, אם בעבר מטופלים היו רוכשים ישירות מהמגדלים בחוות או בחנויות שלהם באמצעות הצגת רישיון לרכישת קנאביס - כעת גם מי שפג התוקף של רישיונו יכול לרכוש את המוצרים אם יפנה לבתי המרקחת המאושרים למכירת המוצרים, באמצעות הצגת מרשם מהרופא המטפל. במקביל האמירו המחירים של מוצרי הקנאביס: עד לתחילת הרפורמה היו רוכשים החולים אצל המגדלים שקית קנאביס במחיר אחיד בתמורה ל-370 שקלים, ללא תלות בכמות. כעת תכשירי הקנאביס נמכרים ביחידות של עשרה גרמים במחיר מופקע של 120-150 שקלים. מלבד המחיר, הרגולציה והתנאים המחמירים שהציב משרד הבריאות לחברות התרופות שמייצרות כעת את תכשירי הקנאביס, במטרה לשוות לתכשירים אלו מעמד של תרופה, צומצמו זני הפרח המשווקים לשמונה בלבד, זאת לעומת המצב הקודם, בו היו מאות זנים שפותחו ושוכללו אצל כל מגדל, והחולים העידו כי השפעת התכשיר על מצבם קשור בהכרח בסוג הזן שממנו הפיקו את התפזורת.

עוד בוואלה! News:
"תגידו שזו לא אני!": כששרה נתניהו שמעה את קלטת ה"פסי-כו-לו-גית"
מינוי שופטים והכרזת מצב חירום: הסמכויות החדשות של ארדואן
שלוש העדויות הנוספות לא עזרו: מדוע נסגר התיק נגד הרב המטפל?

צמח נקבה בפריחה, בשל ומוכן לקטיף ליצירת קנאביס רפואי. שריה קוך,
במטרה לשוות לתכשירים אלו מעמד של תרופה, צומצמו זני הפרח המשווקים לשמונה בלבד/שריה קוך

הרפורמה יצאה אל הדרך בהכרזה על 20 בתי מרקחת ברשת "סופר-פארם" וחמישה בתי מרקחת פרטיים, בסך הכל 25 בתי מרקחת שאמורים לספק לחולים את התכשירים. אולם בפועל, בדיקת וואלה! News העלתה כי רק עשרה בתי מרקחת של סופר פארם מחזיקים מוצרי קנאביס, וגם הם מוכרים אותם "בקושי רב". הרשת מסרה כי עד כה נמכרו קרוב למאה תכשירי קנאביס בכל רשתות הפארם - אל מול פוטנציאל של למעלה מ-30 אלף חולים המחזיקים ברישיון לרכוש קנאביס. "זה עדיין פיילוט, ולא פתחו את כל הסניפים האמורים, אבל האמת שהיא שגם אין הצדקה לכך. אין מספיק קונים", אמר לוואלה! News גורם ברשת "סופר-פארם", "אלו דברים שתלויים במשרד הבריאות וכרגע אין בכלל כמות מרשמים מספקת ליותר. אין הרבה מכירות כי אין רופאים שנותנים מרשמים. זו החוליה שצריכה להשתחרר בשרשרת הזו".

בכתבה שפורסמה כאן לפני חודשיים שטחנו את הבעיות העולות מהרפורמה. מיעוט הרופאים העוסקים בתחום - אונקולוגים, רופאי כאב ו-80 רופאים שהוכשרו לכך בשנה החולפת (אשר חלקם בחרו שלא לעסוק בכך בתום ההכשרה ובכך צמצמו את מספר הרופאים הזמינים לחולים עוד יותר), הם חלק מן הבעיה הגדולה. מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב אמר באפריל לוואלה! News כי אנשי המשרד עמלים על הקמת מנגנון בו החולים שצורכים מעל 30 גרם ישלמו פחות, אולם טרם נמצא מנגנון כזה. בינתיים, מאז הושקה הרפורמה, חולים רבים הדירו את רגליהם מבתי המרקחת והחלו לגדל בעצמם חממות לקנאביס רפואי "תוצרת בית". התופעה הזו היא ההיפך הגמור מאחת ממטרות הרפורמה העיקרית והסיבה לאישורה על ידי המשרד לביטחון הפנים: מניעת זליגת הקנאביס הרפואי לרחובות.

עוד באותו נושא

רכילות עסקית: מי חנך את הסניף הראשון שימכור קנאביס רפואי

לכתבה המלאה
קנאביס. תצפית TPS
"כשאני מגדלת בבית זה הרבה יותר איכותי ממה שאני קונה"/תצפית TPS

"עוד כמה חודשים הרישיון שלי יסתיים ואני אצטרך לעבור לסופר פארם, ושם האיכות לא טובה, מקבלים הכול גרוס ואני ממש לא מחכה לזה. לכן התחלתי לגדל בבית", סיפרה שירלי (שם בדוי) ממרכז הארץ, חולת קרוהן מזה שמונה שנים ומטופלת בקנאביס כבר שש שנים. "קראתי על הרפורמה המון, עוד לפני שהיא יצאה אל הפועל. לפני כמה חודשים החלטתי שאני לא נותנת למדינה להחליט בשבילי, כי הם חושבים רק על טובתם הכלכלית לפני טובת החולים. אני לא אוכל לעמוד במחיר של 450 שקלים לשקית, אני לא עובדת במשרה מלאה, אז החלטנו, בעלי ואני, שאנחנו מגדלים בבית עם עוד חבר שחולה. יש לי רישיון ל-30 גרם אבל אני צריכה יותר והרופא שלי לא הגדיל לי את הכמות. עכשיו כשאני מגדלת בבית זה הרבה יותר איכותי ממה שאני קונה, יש בקרת איכות, את יודעת אילו דשנים שמת בפנים. אף פעם אין חוסר במלאי וגם הזנים שאני בוחרת לגדל מתאימים לי ואני לא צריכה להתפשר על מספר מצומצם של זנים שקבע משרד הבריאות. לקח לי שנתיים להבין איזה זן משפיע עליי הכי טוב ואין שום סיבה מוצדקת שאפסיק".

שירלי מעידה כי אין לה כל כוונה למכור לאחרים את מה שהם מגדלים וכי הגידול הביתי נובע מכורח הנסיבות ולא משמח אותה. "אני אזרחית שומרת חוק ומאוד קשה לי לעבור על החוק, אבל יותר חשובה לי הבריאות שלי, ואני לא מוכנה לחזור לתקופה שלפי הקנאביס. לא הצלחתי לצאת מהמיטה, הקאתי המון או שהייתי בשירותים, לקחתי המון כדורים, הרגשתי גרוע רוב הזמן וחילקתי את הזמן בין הבית לרופאים. הקנאביס הספציפי שאני צורכת עוזר לי לקום בבוקר ולצאת לעבודה כשאר האנשים, בדיקות הדם שלי מעולות כאילו שאני בריאה. אני מתפקדת".

תפרחות לאחר קטיף בשלבי ייבוש. צילום: ד"ר נירית ברנשטיין,
לצד פריחת ה"מגדלים החדשים", יש גם מנטורים שנרתמים לסייע להם – גננים/צילום: ד"ר נירית ברנשטיין

גם דניאל, חולה סרטן מעי הגס מצפון הארץ, החל לגדל קנאביס בביתו לפני כחודשיים, עם הכרזת הרפורמה. "עד לפני שנה היה לי רישיון ל-50 גרם, ובגלל התפשטות הגרורות בכל הגוף הגדילו לי ל-300 גרם במהלך השנה, שזה הכמות המקסימאלית המותרת במשרד הבריאות. אין שום סיכוי שאני יכול לשלם את זה", הוא אומר בכאב. "הזנים שנמכרים שם לא משפיעים עליי, הם מוגבלים באיכות וחברות התרופות מדללות אותם כך שלא הותירו לי יותר מדי ברירות. לגדל בבית זה משהו שכל חולה יכול לקחת על עצמו. זו תופעה נרחבת בקרב הקהל החרדי וגם בקרב הקהל החילוני. זה כבר הפך לתופעה. אני היום מגדל השלמות ל-200 גרם תפרחת בבית".

לצד פריחת ה"מגדלים החדשים", יש גם מנטורים שנרתמים לסייע להם - גננים שאינם צרכני קנאביס אך מגלים אמפתיה למצוקה שנוצרה לחולים. "אלו אנשים חולים מאד, מרותקים לביתם בגלל המחלה, כך שהגידול הביתי הופך עם הזמן גם להובי שלהם. אני עוזר לחולים מכל הסוגים, מחיילים משוחררים ועד לאנשים מבוגרים, רובם חולי סרטן", מספר עידו, גנן ממרכז הארץ. "זה התחיל מזה שעזרתי לחבר טוב שחלה, וחברים שלו רצו גם. אבל אני לא היחיד. יש עוד גננים שעוזרים לחולים. אנחנו מגיעים אליהם הביתה בערבים, אני מביא איתי את הציוד - מערכת לגידול צמחים, מסדר להם אוהל, מערכת תאורה, טיימר שפותח וסוגר את המנורה, מערכת השקיית מים ודשנים, ומסביר להם איך לגדל. זו התנדבות בעיניי, אני שמח לעזור לחולים. בשבילנו אולי זה גראס, בשבילם זו תרופה. רוב הבתים שאני מגיע אליהם הם בתים מאד פשוטים ואפילו מוזנחים אפשר לומר, ככה שאני מניח שזה קשור למחיר הגבוה, אבל אני לא שואל את הסיבה. רואים שהם חולים מאד".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי "גידול ביתי של קנאביס רפואי אינו חוקי. על כן ובהתאם יש לפנות בנושא לדוברות המשטרה. באשר לנושא הרופאים המוכשרים למתן מרשמי קנאביס, מדינת ישראל היא מהמדינות המובילות בעולם בהיקף השימוש בקנאביס למטרות רפואיות. כמות הרופאים שבחרו להתמחות בתחום מצומצמת ביחס לצרכים הגדלים. שינויים רגולטוריים המתבצעים בתחום אמורים להקל על העומס, בהם הכשרות רופאים נוספות".

עמותת קאנה: "הרפורמה הביאה לעליה במספר החולים שבוחרים לגדל בעצמם"

יו"ר משותף של עמותת קאנה, העמותה הישראלית לקנאביס אחראי, דברי פלג פסטיג אמר כי "המתכונת הנוכחית של הרפורמה הביאה לעליה משמעותית במספר החולים שבוחרים לגדל בעצמם הקנאביס. ישנן כמה סיבות לכך אבל העיקרית היא המחיר. כאשר מדובר על גידול ביתי, עלות ההשקעה הראשונית ברכישת ציוד לגידול מתחילה ב-1,500 שקלים ועלות רכיבי הגידול, נקבעת בהתאם לכמות הפרחים. בעוד שעלות גידול של חצי קילו קנאביס בבית מגיעה לאלף שקלים, בבתי המרקחת יאלץ החולה לשלם לכל הפחות ששת אלפים שקלים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully