נשיא ביהמ"ש המחוזי אורנשטיין: ענבל אור פושטת רגל

חרף תמיכת הכנ"רית, השופט איתן אורנשטיין מסרב בשלב זה לפטור את ענבל אור מחובותיה • היקף חובותיה של אור לנושיה מוערך ע"י המנהל המיוחד שמונה לנכסיה בכ-250 מיליון שקל

ענבל אור / צילום: שלומי יוסף
ענבל אור / צילום: שלומי יוסף

חרף עמדתה הרשמית של כונסת הנכסים הרשמית, החליט נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב איתן אורנשטיין שלא לתת הפטר חובות לענבל אור.

בהחלטה שניתנה היום (א') הורה השופט אורנשטיין כי אין מקום בשלב זה לתת לענבל אור צו הפטר (הפוטר חייב בפשיטת רגל (כמעט) מכל החובות שקדמו למתן ההפטר) או לבטל את הליכי פשיטת הרגל המתקיימים בעניינה של אור.

הנשיא ציין כי הוא אינו רואה דחיפות בשלב זה לקבוע מסמרות בנוגע להמשך ההליך בעניינה של אור. עוד ציין הנשיא כי עדיין יש צורך בבירור בקשות נוספות, כאשר החייבת (אור) תהיה במעמד של פושטת רגל וזאת, בכל הקשור לביטול הענקות שביצעה אור או העדפות נושים כאלה ואחרות, ככל שאלה תתבררנה בעתיד.

משאלו פני הדברים, הכריז השופט אורנשטיין על ענבל אור כפושטת רגל ומינה כנאמן בהליך פשיטת הרגל בעניינה את עו"ד איתן ארז (שמונה בשעתו כמפרק החברות שהיו בבעלותה של אור).

הכנ"ר: יש ליתן הפטר לחייבת מטעמים של חמלה ואנושיות

בדיון שהתקיים היום, דן ביהמ"ש המחוזי בשאלה, האם יש להכריז על אור כפושטת רגל.

נזכיר כי נגד אור וחברות שבבעלותה הוגשו הליכי חדלות פירעון, ניתן צו לכינוס נכסיה והוצא צו לפירוק החברות. נגד אור, כמו גם נגד החברות שהיו בבעלותה, הוגשו תביעות חוב בסכומים ניכרים למספר גדול של נושים.

במהלך הדיון, הציע בא כוחו הכנ"ר עו"ד בריל, מספר חלופות ובין אלה אפשרות של מתן הפטר לאלתר לאור, או דחיה של מתן ההפטר למשך פרק זמן מסוים.

בתמיכה לטענתו ציין עו"ד בריל כי מצבה של אור התדרדר. עוד ציין כי כל נכסיה מומשו (או שנמצאים בהליכים למימוש), לרבות זכויות שהיו לה בדירות, ג'יפ שהיה בבעלותה וכן תכשיטים.

הכנ"ר ציין כי ידוע לו שהחייבת לא מסתירה נכסים והצהירה על כל נכסיה וכי ידוע לו "שביום יום...החייבת מתקיימת מסיוע של בני משפחה ומספר מצומצם של ידידים".

נוכח האמור ציין עו"ד בריל כי הכנ"ר ראה לנכון להציע את אחת משתי החלופות שצוינו. הראשונה כאמור, ביטול הליכים ללא צו הפטר.

והאפשרות השנייה, שלדעת הכנ"ר היא הנכונה יותר, נוכח ההידרדרות במצבה של החייבת ומתוך מניעים של "חמלה ואנושיות" ומבלי שנשכחו הנפגעים הרבים כתוצאה מקריסת החברות של החייבת, שהותירה רבים מהם בפני שוקת שבורה.

מנגד טען המנהל המיוחד עו"ד ארז כי הוא סבור שאין מקום לכל הפחות בעת הזו, ליתן הפטר לחייבת (אם בכלל). בין יתר נימוקיו לגישתו זו הצביע עו"ד ארז על הצורך בבירור בקשות שמחייבות את הכרזת החייבת כפושטת רגל כגון: הענקת דירות לטענתו לבנותיה הקטינות של החייבת בפרויקט מגדלי הצעירים בתל-אביב.

בדיון שהתקיים, ציין עו"ד ארז כי בקופות פשיטת הרגל הצטבר סכום זניח יחסית של כמה מאות אלפי שקלים, בעוד שבקופת הפירוק הוא צופה שבסוף ההליך יהיו בין 20 ל-40 מיליון שקל. כל זאת טוען עו"ד ארז על נשייה שתעמוד בסופו של דבר על סכום של בין 200 ל-250 מיליון שקל.

כאמור, הנשיא אורנשטיין לא התרגש יותר מדי מטענות הכנ"ר שפנו "ללב" השופט, אלא העדיף תחתיהם נימוקים ריאליים וטכניים של המנהל המיוחד והורה על הכרזתה של אור כפושטת רגל, מבלי שניתן לה בשלב זה צו הפטר.