וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושרו העבודות על הרכבת הקלה בשבת; אלפי חרדים הפגינו בבני ברק

בית המשפט המחוזי בתל אביב הותיר על כנו את צו המניעה נגד העבודות לבניית הרכבת הקלה, אך ניסח אותו כך שניתן יהיה להמשיך בהן. אלפי חרדים התכנסו לעצרת תפילה סמוך למתחם הבנייה בעיר במחאה על חילול השבת

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: איתי עמרם

תושבי בני ברק קיימו הערב (שישי) עצרת מחאה בדמות תפילה מרכזית באחד האזורים הסמוכים למתחם העבודות לבניית הרכבת הקלה בעיר. העצרת, שלא נישאו בה נאומים או התקיימו במסגרתה הפרות סדר, נערכה במחאה על קיום העבודות בשבת, שעות ספורות לאחר שבית המשפט המחוזי בתל אביב הורה להמשיך אותן למרות צו המניעה הזמני שהוצא.

בתחילת השבוע פרסמה מועצת גודלי התורה של אגודת ישראל קריאה נדירה לצאת להשתתף במחאה, אך מאז הצטרפו לקריאה זו גם קהלים נוספים כמו אלה המזוהים עם ש"ס וחלק מהליטאים. בין היתר השתתפו בה רבנים בכירים ורבנים מקומיים. זאת, למרות שבחברת נת"ע, האחראית על ביצוע העבודות, הבהירו כי העבודות מתקיימות באמצעות עובדים שאינם יהודים והם אחראים לעבודות שאין שום יכולת לדחות את ביצוען.

עוד בוואלה! NEWS:
"ירי של מעל ל-20 טילים סורים ללא בקרה": הדוח שהציג צה"ל לרוסים
אחרי החגים זה "נטו נתניהו": מי יעצור את רכבת הבחירות?
בשל עסקאות נשק: ארה"ב הטילה סנקציות על סין ורוסיה

אלפי חרדים משתתפים בעצרת תפילה במחאה בבני ברק על העבודות לבניית הרכבת הקלה בשבת 21 ספטמבר 2018. ראובן קסטרו
עצרת התפילה בבני ברק, הערב/ראובן קסטרו

המשטרה נערכה לקראת העצרת בכוחות מתוגברים ומאות שוטרים מתפרסים באזור. לצורך קיום העצרת נסגר לתנועה היום עד לשעה 21:00 רחוב ז'בוטינסקי מצומת בן גוריון ר"ג ועד היצירה כולל מחלף גהה, כביש 4 ממחלף אלוף שדה ועד מחלף ירקונים בשני הכיוונים. הנהגים הונחו לנסוע בכביש 20 וכביש 6 כדרכים חלופיות לכביש 4, כמו כן כביש 5 ואלוף שדה חלופי לז'בוטינסקי ואם המושבות.

עוד באותו נושא

צו מניעה לעבודות הרכבת בשבת בבני ברק; החברות המבצעות: "סכנה לחיי אדם"

לכתבה המלאה

העבודות יימשכו, מכונות הכרייה יוסתרו באמצעות פרגוד

שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב לימור ביבי אישרה היום את המשך קיום העבודות לבניית הרכבת הקלה בשבת. השופטת הותירה על כנו את צו המניעה שהוצא אמש, אך ניסחה אותו כך שניתן יהיה להמשיך את העבודות לאחר שקיבלה את הטענות שהפסקות העבודות תגרום לסכנת נפשות.

אמש הוציא בית המשפט צו מניעה זמני נגד עבודות הרכת הקלה בעיר, ולפיו יותר לחברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) לבצע רק "עבודות הכרחיות מטעמי בטיחות שאי ביצוען עלול להסב את אבדות בנפש". היום התקיים דיון בנושא בהשתתפות מנכ"ל חברת "דניה סיבוס" רונן גיזנבורג, מנכ"ל נת"ע יהודה בר און וראש עיריית בני ברק חנוך זייברט.

השופטת קיבלה את הצעתה של דניה סיבוס, שלפיה רצועות הבטון שמהוות את דפנות המנהרה יורדו אל מתחת לפני האדמה לפני כניסת השבת ומערך ה"דייס", המכונות שמלווה את מכונות הכרייה ונמצאות מעל פני הקרקע, יכוסו בפרגוד שחוסם גם רעש.

עצרת תפילה במחאה על העבודות לבניית הרכבת הקלה בבני ברק. ראובן קסטרו
עצרת המחאה, היום/ראובן קסטרו

השופטת הסבירה כי יש לתת צו ארעי לאיסור עבודות הקמת הרכבת הקלה בשבת ובחגים, "למעט ככל שמדובר בעבודות אשר הכרחיות ושאי ביצוען עלול לסכן נפשות", אך הוסיפה: "למען הסר ספק מובהר - כי בכל מקרה חל איסור גורף ע לביצוע עבודות ברום הקרקע בשבת ובחג".

בהחלטתה קבעה כי "העבודות תבוצענה רק במקרה שבו קיימת סכנת נפשות ככל שלא תבוצענה" והבהירה כי "ככל שבידי המשיבות לבצע, מבעוד מועד, פעלוות המקטינות את הסיכונים לנפש כפועל יוצא מהפסקת העבודות בשבת ובאופן אשר מאפשר בסיכומו של דבר הפסקת הפעולות בשבת - הרי שהן תנקוטנה בפעולות אלה ותפסקנה את הפעולות בשת ובחג".

הודעות ההפגנה שמופצות בבני ברק נגד עבודות הרכבת הקלה בשבת. מערכת וואלה!
הקריאה לחרדים למחות הערב נגד העבודות בשבת/מערכת וואלה!
קריאה לחרדים מבני ברק להתאסף להפגנה כנגד בניית הרכבת הקלה - 17/9/18. יקי אדמקר, מערכת וואלה!
הקריאה לחרדים למחות הערב נגד העבודות בשבת/מערכת וואלה!, יקי אדמקר

דניה סיבוס טענה בבקשתה כי מאז מרץ השנה בוצעו בחמישה מקרים שונים עבודות בשבת "על בסיס צורך וסיכון קונקרטי שהתגלה במהלך ביצוע העבודות", וכי בכל אותם מקרים אנשי העירייה עודכנו על כך מראש. נציגי העירייה השיבו בדיון לטענה זו כי בכל אותם מקרים דובר על צורך קונקרטי ונקודתי - ולא על אישור לעבוד מראש במשך השבת כולה. עו"ד אריאל יונגר, המייצג את עיריית בני ברק, טען כי "יש פה מדיניות שנקראת המדרון החלקלק".

מהנדס המנהרות טוני ברצ'ל, שהשתתף בדיון מטעם נת"ע, הסביר כי עצירת המכונה בשבת יכולה לגרום לחללים באדמה, מה שמשאיר אזור בקרקע ללא תמיכה ועלול לגרום בתוך דקות לבולען על פני הקרקע. "מבחינתנו ההצעה הזו לא על השולחן", הוסיפה עו"ד שרית דנה, שמייצגת את נת"ע. "עמדתנו המקצועית תמיד היתה שיש סיכון ממשי בהפסקת העבודות. גם כשעוצרים ביום כיפור נלקח סיכון. השאלה מה האיזון בין סיכון שהוא ממשי לבין האינטרס שעומד מנגד. לא הרי סיכון של עצירה ביום אחד, שבו לא נוסעים בכביש הסמוך, כסיכון של עצירה מדי שבוע".

עו"ד יניב דקל, שמייצג את דניה סיבוס, אמר בדיון: "העירייה באה לבית המשפט ומבטלת כלאחר יד את כל חוות הדעת של המומחים בסוגיית הבטיחות. כשהם נשאלים אם הם בדקו את זה עם מומחה - אנחנו מקבלים תשובה שלילית. מה שמניע אותם פה זה שיקולים זרים".

העבודות לבניית הרכבת הקלה בבני ברק. ראובן קסטרו
העבודות לבניית הרכבת הקלה בבני ברק, הערב/ראובן קסטרו

בחברת נט"ע מסרו בתגובה להחלטה: "אנחנו מודים לבית המשפט שקיבל את עמדתנו המקצועית ומנע סיכון חיים. נת"ע תמשיך בעבודות להקמת הקו האדום תוך שמירה על בטיחות התושבים".

לאחר שעיריית בני ברק עתרה נגד עבודות, השופטת אירית קלמן-ברום כי "מדינת ישראל התחייבה שלא לבצע עבודות הקמת הרכבת הקלה בשבתות ובחגי ישראל". עוד כתבה כי "העבודות היחידות שמתבצעות הינן עבודות הכרחיות מטעמי בטיחות למניעת פגיעה ברכוש ובנפש. הנני נעתרת חלקית לבקשה שמורה שלא לבצע עבודות הקמת הרכבת הקלה בשבת למעט עבודות מתחת לפני הקרקע שאי ביצוען במועד עלול להסב אבדות בנפש".

החברות המבצעות - צ'יינה סיביל ודניה סיבוס הגישו הבוקר בקשה דחופה לבטל את צו המניעה. על פי הנכתב בבקשה "משמעות הצו, שניתן במעמד צד אחד, מתוך הטעיה וחוסר ניקיון כפיים של המבקשת (עיריית בני ברק, ד"ד), הוא עצירת העבודות להקמת הקו האדום' (המקטע המזרחי), כליל, כאשר עצירת העבודות עלולה להסב נזק לחיי אדם, והמשיבה מודעת לכך".

ראש עיריית בני ברק, חנוך זייברט התייחס גם כן לצו המניעה שהוציא בית המשפט המחוזי על העבודות הרכבת הקלה שעתידות להתקיים בעיר במהלך השבת. "פיקוח הנפש היחיד שיש לנת"ע הוא מתי הם יגזרו את הסרט לסיום העבודות, ולא יקרה כלום אם זה ייקח עוד כמספר שבועות". לדבריו, "אנחנו לומדים את הצו, יש בצו דברים חיובים ויש שאנחנו חולקים עליו, מבחינתו ההפגנה מתקיימת ועודנה, מי יחליט מהו פיקוח נפש? אנחנו חושבים שכל העבודות שהיו שם, אם בשנה האחרונה לא עבודה כך לפי ההסכם עם דניה סיבוס ושום דבר לא נפל, אז לדעתי כל התירוץ של מסוכנות לא קיים, וזאת גם ההוכחה שבשנה האחרונה לא קרה דבר ואיש לא נפגע".

חרדים בעצרת מחאה נגד העבודות לבניית הרכבת הקלה בשבת בבני ברק 21 ספטמבר 2018. ראובן קסטרו
המוחים בעצרת התפילה, הערב/ראובן קסטרו
פועלים מהעבודות לבניית הרכבת הקלה בבני ברק 21 ספטמבר 2018. ראובן קסטרו
הפועלים מהעבודות לבניית הרכבת הקלה בבני ברק/ראובן קסטרו
אלפי חרדים משתתתפים בעצרת תפילה המונית נגד העבודות לבניית הרכבת הקלה בשבת בבני ברק 21 ספטמבר 2018. ראובן קסטרו
ההפגנה, הערב/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully