וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהקורס ועד לסידור התיק: כל מה שצריך לדעת לקראת הלידה

בשיתוף בית חולים ברזילי, בשיתוף בית חולים ברזילי

3.2.2019 / 7:16

מדובר באחד האירועים הכי משמעותיים בחייה של אישה והוא מלווה בהתרגשות רבה, חשש והרבה חוסר ודאות. אז איך אתן והמלווים שלכן יכולים להתכונן ליום הזה?

אישה בהריון. ShutterStock
הגוף שלנו יודע ללדת. צירי לידה/ShutterStock

אין ספק כי לידה ראשונה היא אחת מהחוויות הכי משמעותיות שאישה תעבור בימי חייה. מדובר באירוע גדול שמביא עמו תחושות שונות ומנוגדות של אושר גדול, חשש, התרגשות והרבה מאוד חוסר ודאות. כדי לנסות להסיט מעט ממסך הערפל שיש על החוויה הענקית הזו, ביקשנו מאילנה פולט, מיילדת, אחראית חדר לידה בברזילי, שתיתן לכן כמה עצות חשובות שיעזרו לכן לצלוח את הלידה הראשונה יותר בקלות.

"רק 1 מתוך 20 נשים יולדת בתאריך המשוער וצריך לזכור שהגוף שלנו יודע ללדת. זה הקו המנחה", אומרת אילנה, "כשאנחנו מדברים על הכנה ללידה יש מספר מישורים שצריך לתת עליהם את הדעת - מההכנה הפיזית, דרך הצ'ק ליסט לחדר הלידה ועד לרמת התכנים".

זוג בקורס הכנה ללידה. ShutterStock
חשוב להגיע לקורס ההכנה יחד עם המלווה העיקרי שיהיה בלידה. זוג בקורס הכנה ללידה/ShutterStock

קורס הכנה לידה:
"אנחנו בברזילי מאוד ממליצים על קורס הכנה ללידה מכיוון שמדובר בחוויה משפחתית מקרבת", מסבירה פולט, "חשוב מאוד לבוא לקורס עם המלווה העיקרי בלידה - שידע איך לתמוך ביולדת ברגע האמת". לדבריה, אחד הדברים הכי מפחידים בלידה הוא חוסר הוודאות, והקורס מכניס יותר ודאות ומספק מידע שהוא מקור לתחושת עוצמה ולהצלחת הלידה. "כשאישה מגיעה ממקום שהיא יודעת, שהיא מכירה את המושגים והתוכן שנאמר בחדר הלידה וזה לא זר לה - אז כל ההתנהלות בחדר הלידה היא יותר טובה ונינוחה, עבורה ועבור הצוות".

סיור בחדר הלידה:
כדאי מאוד לעשות סיור מקדים שכן הדבר מאפשר ליולדת ולמלווה לראות פיזית את המקום בו היא תלד. "אצלנו למשל כל יום חמישי בשעה שש בערב יש סיור שנערך בחדר לידה בחינם שדורש רק הרשמה מוקדמת. הסיור מועבר על ידי מיילדות מקצועיות שנותנות מענה לשאלות והוא עוזר ליולדת ולמלווה להבין לא רק איך נראה חדר הלידה ומה יש בו, אלא לדמיין גם איך תראה הלידה".

מי מגיע לחדר הלידה?
פולט ממליצה מאוד לנהל דיון מקדים מי המלווים בלידה. "אנחנו רוצים אנשים רגועים, שלא ישדרו תחושת לחץ, שידעו לתת ליולדת תחושת בטחון", היא מסבירה, "ההורמון שמופרש בלידה הינו הורמון האהבה- האוקסיטוצין הוא זה שאחראי על זירוז צירי הלידה, כיווץ הרחם בעת התהליך עצמו ויציאתו הסופית של התינוק לעולם. לאחר מכן, תורם ההורמון הזה את חלקו גם בהגברת הפרשת החלב בעת הנקה וביצירת הקשר האימהי הראשוני בין נשים לתינוקן. האדרנלין, הורמון שמופרש במצבי דחק וסטרס, מתחרה בהורמון האהבה ולכן חשוב מאוד שהסביבה תשרה רוגע ותאפשר להורמון הנפלא לפעול, היא מסבירה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אישה בהריון יושבת על מיטה. ShutterStock
ההכנה המנטלית ללידה חשובה לא פחות מהפיזית. אישה בהריון/ShutterStock

הכנה מנטלית:
"חשוב מאוד שהיולדת תנסה לדמיין איך תראה הלידה שלה ותחליט מה חשוב עבורה", מסבירה פולט, "האם חשוב עבורה שיכבדו את רצונותיה, שתהיה לה אופציה לאפס הפרדה בכל סוגי הלידה, האם חשוב לה כיצד המלווים יכולים להיכנס לחדר. אנחנו שמים דגש על שמירה על היולדת, על כבודה ומעוניינים לשמוע את תכנית הלידה שהיא הכינה, כאשר יש תלות גם בדרך שבה הלידה מתקדמת. גם כאשר צריך להחליט על טיפולים לילוד - חשוב לקרוא ולבוא מתוך ידיעה".

"מה שאני תמיד אומרת ליולדות הוא לעשות תוכניות, אבל לדעת שכל תכנית היא מתכון לשינוי", מסבירה פולט, "כדאי לא להגיע עם קיבעון מחשבתי. נשים שלא חוו מעולם צירים אבל רוצות ללדת ללא אפידורל, לא יודעות את עוצמת הכאב, ולקבל זריקת אפידורל מבחינתן זה החלום ושברו. הפנטזיה של האישה נשברת, ומהלך הלידה הופך קשה יותר מבחינתה. תעשו תחקיר, תבדקו, תשאלו ותתעניינו, אבל דעו שחשוב לזרום עם מה שקורה בלידה. סמכו על הצוות המקצועי, לא בצורה עיוורת, אבל מתוך ידיעה שמדובר בצוות מקצועי שיענה על כל השאלות שלכן. להיות פתוחה לשינויים זה המתכון הכי טוב ללידה מוצלחת", היא מבהירה.

מומלץ כחלק מההכנה, לנהל דיון מקדים מי המלווים בלידה - אנחנו רוצים אנשים רגועים, שלא ישדרו לחץ, שידעו לתת ליולדת תחושת בטחון. ניתן להחליט מראש מי יבצע את חיתוך חבל הטבור, מי יעשה עיסויים וכו'.

טיפ: אנחנו בימי עונת המעבר, טיול בערב בחוף הים עם הרגליים יחפות על החול, עוזר להפגת מתחים משרה שלווה ומאפשר לזמן את הלידה. טיפ נוסף שמאוד מומלץ, כדאי לתלות משפטים מחזקים ברחבי הבית: "אני יודעת ללדת", "אני מאמינה בגוף שלי" וכדומה.

אישה יולדת בחדר לידה. ShutterStock
מומלץ לתרגל נשימות לפני הלידה. יולדת בחדר לידה/ShutterStock

הכנות פיזיות ללידה:
ככל הנראה אין אישה שלא חוששת מתפרים. חיתוך אזור החיץ כרוך בתפרים, ואין ספק שקל יותר להתאושש מלידה ללא חיתוך מאשר לידה עם חיתוך. יש הגורסים כי עיסוי אזור החיץ החל מהשבוע ה-34 להריון, עשוי להפחית את שיעור החתכים והקרעים אצל היולדת בלידה ראשונה, להקטין את גודל חתך החיץ הנחוץ, ולעתים אף למנוע את הצורך בו. מטרת העיסוי היא להגמיש את העור סביב פתח הנרתיק, כדי שבזמן יציאת ראשו של התינוק, יימתח הפתח ולא ייקרע. מומלץ לבצע את העיסוי לאחר טבילה באמבטיה, כאשר העור רך. רצוי להיעזר בשמן כדי למנוע חיכוך וכאבים, ועדיף שמן שקדים. ניתן לבצע את העיסוי בשכיבה על הגב עם ברכיים מכופפות או בישיבה על קצה המיטה. מומלץ לבצעו במשך כחמש דקות, שלוש פעמים בשבוע עד סוף ההריון.

טיפ: מלבד העיסוי יש כאלה שממליצים לקראת הלידה לשתות חליטת עלי פטל שמחזקת את הרחם ובשלב שמתחילים הצירים אז הצירים יעילים יותר.
טיפ נוסף: לתרגל נשימות שיעזרו במהלך הלידה.

אישה בהריון מכינה ציוד ללידה. ShutterStock
אל תשכחי לארוז בגד חגיגי ליציאה מבית החולים. אישה בהריון ממיינת בגדי תינוקות/ShutterStock

תיק לחדר לידה:
לקראת כל לידה, לאו דווקא רק הלידה הראשונה, מומלץ להכין בתחילת החודש התשיעי תיק לחדר הלידה שכולל בתוכו פריטים שונים. "אחד הדברים החשובים שמכיל התיק הזה הוא טפסי מעקב ההריון", מסבירה פולט, "מדובר על בדיקות שנערכו לך במהלך כל ההריון כמו סקירות והערכות משקל, כך שכל איש צוות שיבדוק אותך ידע את ההיסטוריה הרפואית. בנוסף חשוב להביא את שתי תעודות הזהות, שלך ושל המלווה, מכיוון שבחלק מבתי החולים ניתן לעשות רישום של הילד כבר במחלקת האם והילוד - מה שחוסך את ההליכה למשרד הפנים".

פריטים נוספים שמומלץ להביא ואולי נראים טריוויאליים הם כפכפים למקלחת, בקבוק מים עם פיית ספורט שיאפשר לכן שתות בצורה נוחה יותר בתנוחות שונות, שמן שקדים לעיסוי, פירות יבשים או חטיפי אנרגיה. כדי שתרגישו בנוחיות מרבית אפשר להביא גם כרית מהבית, כלי רחצה ולא לוותר על השגרה הרגילה שלכן. "חשוב גם לזכור את המלווה בתהליך ולשים בתיק חולצה להחלפה גם בשבילו מכיוון שלעיתים הלידה מתארכת וגם הוא יצטרך להתרענן", מזכירה פולט.

בנוסף, אפשר ואף רצוי להביא פלייליסט עם מוזיקה אהובה ואפילו רמקול קטן שיישרה עליכם אוירה נעימה. את כדורי הפיזיו שמסייעים לרוב היולדות בזמן הצירים תמצאו בחדרי הלידה.

"חשוב לדעת שאת כל הביגוד הראשוני של התינוק, כמו גם את המשחות, המגבונים והחיתולים מספק בית החולים. כדאי להביא בגד חגיגי ליציאה המיוחלת והמרגשת מבית החולים".

טיפ: אין צורך לסחוב מהבית את כדורי הפיזיו שמסייעים לרוב היולדות בזמן הצירים תוכלו למצוא אותם בחדרי הלידה.
טיפ נוסף: ניתן להביא ללידה שפתון תפוז / שמן תפוז שידועים כגורמים להרגשה טובה ונינוחה בלידה.

תינוק אוחז באצבע של אמא. ShutterStock
הצוות רואה את האם והתינוק כיחידה אחת. אם ותינוק/ShutterStock

גלי מרום, אחות אחראית במחלקה לאם ולילוד מדגישה שכחלק מההכנות כדאי גם לשים לב לרגע שאחרי הלידה. גם הימים הראשונים לאחר הלידה הינם בעלי משמעות רבה עבור היולדת ומשפחתה. אצלנו בבית חולים ברזילי, תפיסת העולם היא ראיית האם והילוד כיחידה אחת, צוות אחיות מיומן ומקצועי מטפל באם ובילוד כאחד. אחת המטרות של הצוות הסיעודי במחלקות היולדות, הינה הענקת חוויה נעימה ומלמדת ומתן כלים להתמודדות מוצלחת עם השינוי שחל בחיי היולדת ובן זוגה.

נקודה חשובה ביותר שכדאי לשים לב אליה ולקבל החלטות בנושא מראש זו התאמת הטיפול בילוד לפי רצון האם והמשפחה. חשוב לשים לב, שבית החולים נענה לבקשות מיוחדות כמו הנקה בלעדית, אי מתן מוצץ, הימנעות ממתן חיסונים, הימנעות מרחצה מוקדמת או הימנעות מכל טיפול אחר ביילוד הבריא. חשוב לא להתבייש וכבר בחדר הלידה להודיע על בקשות אלה.

נקודה נוספת שכדאי להחליט עליה מראש בטרם מגיעים למחלקה היא, היכן ישהה התינוק: אפס הפרדה, ביות מלא, ביות חלקי, ללא ביות.

טיפ: לא להתבייש. רק את ומשפחתך יודעים מה הכי נכון לתפיסת עולמכם ולדרך החדשה בה אתם מתחילים לצעוד.

בשיתוף בית חולים ברזילי, בשיתוף בית חולים ברזילי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully