וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוצאת הקדמת הבחירות: חוקי הדגל שימתינו על שולחן הדיונים

19.11.2018 / 9:06

אם יוחלט על פירוק הכנסת, הצעות חוק שכבר עברו מספר קריאות לא יאושרו ויצטרכו לעבור את התהליך מחדש בכנסת הבאה. בין החוקים נמצאים חוקי הדגל של הגיוס, הלאום ורבים נוספים. עם זאת, גם אם הממשלה תמשיך במתכונתה הנוכחית של 61 ח"כים היא תתקשה לקבל רוב בהצבעות

צילום: גיל יוחנן וואי נט

דריכות במערכת הפוליטית לקראת ההצהרה היום (שני) של שרי הבית היהודי נפתלי בנט ואיילת שקד, והחשש מכך שישראל הולכת לבחירות. ככל שהכנסת תצביע על פיזורה בימים הקרובים, הצעות חוק רבות שהפכו בקדנציה האחרונה לחוקי הדגל של מפלגות הקואליציה - לא ייכנסו לספר החוקים של ישראל.

על פי החלטת בג"ץ, בעוד כשבועיים יפוג תוקפו של חוק הגיוס שנועד להעניק פטור לתלמידי ישיבות מגיוס לצה"ל. אם הכנסת לא תשלים את החקיקה עד אז, החרדים בישראל יהיו מחויבים בגיוס ועל הממשלה יהיה להפסיק להעביר את התקציבים לישיבות והכוללים. הקואליציה הנוכחית הייתה אמורה בתקופה זו לקדם את הצעת החוק שגובשה במשרד הביטחון, אולם נוסח ההצעה גרר חילוקי דעות בין הנציגים החרדים.

בעוד דגל התורה וש"ס מעוניינות בקידומו, אגודת ישראל דרשה לערוך בו שינויים והמשבר הפוליטי הנוכחי יחד עם השאלה סביב המשך קיומה של הממשלה רק העצימה את "הקיפאון" של השיחות סביב קידומו. ההצעה אושרה בקריאה ראשונה במושב הקודם, ומאז התקיימו בעניינה דיונים בוועדה המיוחדת בכנסת אך אלה טרם הסתיימו. בקואליציה ציפו להישען על התמיכה של ישראל ביתנו ויש עתיד מהאופוזיציה, אך אלה התנו את תמיכתם בחוק רק אם לא ייעשו בו שינויים. כעת, לא ברור איך והאם יקודם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עשרות חוקים ישארו על שולחן הדיונים. ישיבת הממשלה על קיצוץ התקציב, אתמול/מערכת וואלה!, צילום מסך

על שולחן הקואליציה הנוכחית תלויים ועומדים גם הצעות חוק נוספות, בהן חוק היועמ"שים, לפיו, לשרי הממשלה תהיה השפעה משמעותית יותר במינוי של היועצים המשפטיים במשרדיהם. הצעת החוק ספגה ביקורת חריפה מצד האופוזיציה בטענה כי יאפשר מינויים פוליטיים, וכעת, עתידו נמצא בסימן שאלה. ההצעה אושרה בקריאה ראשונה, ומאז, בשל התנגדות משפטית חריפה לא קודמה. רק בחודש שעבר תקפה המשנה ליועמ"ש עו"ד דינה זילבר בוועדת החוקה את הצעת החוק, והצטרפה לעמדתו של היועמ"ש מנדלבליט.

גם עתידן של הצעות חוק כמו - "עונש מוות למחבלים" שיזמה ישראל ביתנו, חוק המכונה "גדעון סער" שנועד לצמצם את סמכויות נשיא המדינה בהחלטה על מי להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה שיזם הליכוד. איתם גם "פסקת התגברות" מורחבת שתאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוקים שנפסלו בבג"ץ למשך תקופה של ארבע שנים ותיקונים ל"חוק הלאום" שנתניהו התחייב לקדם מיד בתום מחאת הדרוזים בקיץ האחרון. בנוסף נמצאת הצעת החוק שתאסור צריכת זנות שנדונה לקריאה שניה ושלישית והצעת חזקת גיל הרך שמצבה אינו ברור.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
הצהרת ראש הממשלה, בנימין נתניהו בנושא המשך פעילות הממשלה, קריה, תל אביב  18 בנובמבר 2018. ראובן קסטרו
יתקשה לקבל רוב. נתניהו בהצהרתו בקריה, אתמול/ראובן קסטרו

קידומן של חלק גדול מההצעות תלוי כעת בלוח הזמנים הפוליטי. אם הכנסת תפוזר השבוע, חלק מההצעות יקודמו מחדש רק בכנסת הבאה. כבר היום ייצא לדרך המבחן הראשון לקואליציית ה-61 הצרה. חוק הנאמנות בתרבות של השרה מירי רגב צפוי לעלות לאישור סופי במליאת הכנסת. רגב אמרה אתמול כי ליברמן התחייב לה שמפלגתו תתמוך בהצעתה גם מהאופוזיציה, ולכן אין חשש שלא יהיה רוב בהצבעה.

עם זאת, בהצבעות אחרות, ככל שליברמן לא יתמוך מהאופוזיציה, לקואליציה צפויה להיות בעיית רוב. ח"כ אורן חזן (הליכוד) שהושעה מדיוני הכנסת למשך שישה שבועות טס בשבוע שעבר לחו"ל והוא צפוי לשוב רק ביום שלישי בבוקר. אם כל חברי הכנסת של האופוזיציה ישתתפו בהצבעות, לקואליציה עלולות להיות בעיות בהצבעות מסוימות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully