וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הממשלה נרדמה בשמירה": דאגה מגל עליית מחירי החשמל, המים והמזון

12.12.2018 / 10:14

למרות בלימת עליית המחירים עקב המחאה ב-2011 ושר האוצר בעל הרקע חברתי, חברת החשמל הודיעה על עלייה של עד 8% בתעריף ובארגוני הסיוע מודאגים. "גזרה קשה עבור העניים". החשב הכללי באוצר לשעבר: "מוצרי צריכה בסיסיים חייבים בפיקוח ממשלתי, איפה כחלון ונתניהו?"

פעילי המחאה החברתית מפגינים בתל אביב. דרור עינב
המחאות הפסיקו והמחירים עולים. המחאה ב-2011/דרור עינב

תשע שנים עברו מאז המחאה החברתית בשנת 2011 שהביאה לבלימת המחירים בקרב הרשתות הקמעוניות. מאז, נבחר שר האוצר משה כחלון, בעל השקפה חברתית, שהבטיח להוריד את יוקר המחייה ולנפץ את המונופולים. על הגל הזה רכבו שורה של חברי כנסת "חברתיים", אך חוסר העשייה של הממשלה בתחום זה הביא את הרשתות הקמעוניות ובכלל את רשות החשמל לגל של עליות מחירים שכמותו לא נראה שנים.

רשות החשמל הודיעה כי התעריף יעלה בשיעורים של 6.9% לצרכנים המשתמשים בחיבור חד פאזי, ולצרכנים המשתמשים בחיבור תלת פאזי, התעריף יעלה בשיעור גבוה אף יותר - של עד 8.1%. מדובר בעלייה משמעותית שהייתה אמורה להיבלם לכאורה עם גילויי מאגרי הגז השייכים בין היתר למדינה.

גם בקרב חברות הקמעוניות אנחנו רואים גל של עליות מחירים שברובם קשורים למוצרי המזון הבסיסיים. התיקרויות צפויות במוצרי תלמה, קוקה קולה, תנובה ואסם. חברת אסם הודיעה אתמול (שלישי) על עליית מחירים בשיעור של 2%-4.5% בתחילת 2019 במוצרים כמו עוגיות, מרקים, חטיפים וקטשופ. גם חברת יוניליוור הודיעה למשווקים הגדולים על עלייה קרובה של 3% במחירים של מרקים, חומרי ניקוי וחטיפים. קוקה קולה תעלה את מחירי הבקבוקים המשפחתיים ב-3.45%. גם במוצרי החלב צפויה עליה. תנובה הודיעה כי היא עומדת להעלות את מחירי המוצרים ב-2%-3%, נרשמו גם עליות מחירים של 8% במחירי הטונה מצד חברת ויליגר. החברות מצדיקות את עליות המחירים בעליית מחירי החשמל, עליית גובה שכר המינימום שקידמו כחלון ויו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן וכן גם עליה במחירי חומרי הגלם. עליות מחירים אלו צפויות להיות מורגשות בעלייה של הוצאות משקי הבית של הישראלי הממוצע.

מתחם חברת החשמל דרך בגין תל אביב. ראובן קסטרו
עליית מחירים שפוגעת במעוטי יכולת. משרדי חברת החשמל/ראובן קסטרו

בנוסף, מרשות המים נמסר כי בינואר הקרוב מחירי המים צפויים לעלות בכ-4.5% וזאת בעקבות שורה של סיבות כשאחת מהם היא הודעת רשות החשמל להעלאת מחירי החשמל. על פי רשות המים, הדבר ייקר את עלות התפלת המים בהם נעזרת רשות המים.

בשבוע הבא אמור להתפרסם דו"ח העוני של עמותת לתת ולקראת סוף החודש דו"ח העוני של הביטוח הלאומי. לצד גל עליות אלו. רק השבוע דווח בוואלה! NEWS שחברת החשמל הותירה נכים ומעוטי יכולת בעלי חובות לחברה ללא אספקה בשיא הקור של חג החנוכה. הלקוחות שנותקו, הם חלק מ-32 אלף אזרחים מעוטי יכולת ונכים שלא מסוגלים לשלם את חובותיהם משתמשים במונה אותו הם מטעינים בכל פעם מחדש וכאשר נגמר להם הכסף הם נותרים ללא חשמל.

על פי עמותת "ידיד" בחורף 2017-2018 התבצעו 7,000 ניתוקי חשמל של החברה. הנתונים האחרונים של רשות החשמל, שמתייחסים לשנת 2016, מציגים שבאותה השנה נותקו מחשמל 45,486 צרכנים ביתיים ו-30,550 איש קיבלו חשמל באמצעות מונה שמחייב הטענה.

איציק אלרוב, היה מיוזמי "מחאת הקוטג'" שהלהיטה את הרוחות באותם ימים והובילה בסופו של דבר למחאה החברתית הגדולה, משמש כיום יועצו של יו"ר המחנה הציוני אבי גבאי - יריבו של שר האוצר. תשע שנים אחרי הוא מרגיש כאילו לא נעשה דבר, "ההחלטה להעלות את המחירים כעת מלמדת על הניתוק מהציבור", אמר אלרוב. "מה שחמור יותר הוא שממשלת ישראל, נתניהו וכחלון, שהבטיחו לטפל ביוקר המחיה, נכשלו ופשוט ברחו מהזירה והותירו את הציבור לבדו עם גל ההתייקרויות. הציבור מרגיש את עליות המחירים במחירי המזון ובקרוב גם במחירי החשמל, ומבין שעובדים עליו. הממשלה פשוט מתעלמת מהמצוקה שלו". לדברי אלרוב, "הממשלה הזו פשוט הפסיקה לעבוד בשבילנו, היא עסוקה בהכל חוץ מהחיים שלנו". מבחינתו, הציבור הישראלי משלם פעמיים כשהוא גם משתכר בשכר נמוך לעומת השכר באירופה, וגם משלם מחירים גבוהים לעומת חו"ל. "נתניהו וכחלון פשוט נכשלו. הממשלה נכשלה במאבק ביוקר המחיה והציבור הישראלי שוב נותר לבדו", הוסיף.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

בצרפת מפגינים ובישראל דוממים

בזמן הזה, כשמובילי המחאה החברתית בישראל לא פועלים, בצרפת התושבים כבר יוצאים להפגנות חוזרות ונשנות, שורפים את הרחובות ומתעמתים עם המשטרה על אותו הנושא בדיוק. פרופ' ירון זליכה, ראש החוג לראיית חשבון בקריה האקדמית אונו, הסביר את גל עליות המחירים, "מדובר במוצרים ושירותים יסודיים. רואים איך האינפלציה עלתה מאזור האפס ואיך היא מתקרבת ל-1%. האחוז הזה הוא סל המוצרים והשירותים לצרכן, אם מסתכלים על מוצרי היסוד היינו רואים איך הוא יותר גבוה".

פרופ' זליכה הסביר שמצב זה נובע משתי סיבות, שהראשונה, היא שהממשלה איבדה את כושר ההרתעה מול המונופלים. "הם יוצאים מהחורים ומרימים ראש", אמר והוסיף, "אני מציע לשר האוצר למנות וועדה ציבורית דחופה, בדומה לוועדה שהוא מינה בנושא כרטיסי האשראי, שתטפל בחוסר התחרותיות בשוק המזון, בהגבלים העסקיים, בריכוזיות, ובבעלות הצולבות". לדבריו, תפקיד הממשלה הוא להילחם בחוסר התחרותיות בשוק. "הממשלה הזאת לא מספיק נלחמת, שר האוצר עשה רפורמה חשובה בתחום הבנקאות, שם הוא הוציא את לאומי קארד וישראכרט לתחרות, אבל בו בזמן המפקחת על הבנקים ובנק ישראל מארגנים סגירה של שלושה בנקים ביניהם בנק איגוד בנק ובנק אוצר החייל", הסביר פרופ' זליכה. "הביאו שני מתחרים חדשים וסגרו שלושה מתחרים קיימים, המונופולים מבינים את השפה הכפולה הזאת. אם יש ממשלה שעוצמת עיניים אז קדימה אפשר גם לעצום עיניים".

הפגנות האפודים בצהובים בפריז, צרפת, 1 דצמבר, 2018. רויטרס
בצרפת פועלים ובישראל שקט. מחאת "האפודים הצהובים" בצרפת, השבוע/רויטרס

הגורם השני לדבריו, הם חברת החשמל ומאגרי הגז. "לא רק שממשלת אולמרט ופואד חילקה אותם בחינם ללא עלות ומכרז ויצרה מונופול במו ידיה של תשובה, אז גם הממשלה של נתניהו אחריה אישרה לחברת חשמל לרכוש את הגז בחזרה במחיר של שוד מאורגן", אמר. לדבריו, על מדינת ישראל להפעיל את חוק הפיקוח על המחירים ולמנוע את העלאתם בחברת החשמל. "איפה שר האוצר וראש הממשלה?", קרא פרופ' זליכה. "תחזירו את הפיקוח על המחירים. המחיר צריך להיות בפחות מחצי, אפשר להוריד את מחיר החשמל ב-20%. במקום לשלם לתשובה שישה דולרים ליחידה אפשר לשלם יחידה וחצי. הוא כפוף לפיקוח על המחירים, זה רק עניין של החלטה אז למה שר האוצר לא יכול להכניס את חברת החשמל לפיקוח מחירים אם זה בסמכותו?"

בנוסף, התייחס פרופ' זליכה למחאה החברתית שלדבריו עזרה לבלום את מחירי המזון במשך שנים. "אסם, תלמה, יוניליבר, תנובה ושטראוס נכנסו לחורים אחרי המחאה החברתית", אמר. "הם לא העזו להעלות מחירים. אחרי כמה שנים שהמונופולים האלה רואים שהממשלה לא עושה הרבה אז הם אומרים לעצמם שאפשר להעז והנה החברות הללו מעלות מחירים ואיתם גם חברת החשמל". לדבריו, ההשלכות של גל עליות המחירים יפגע בשכר הריאלי שנשחק, "עד שהעלנו אותו בשנתיים האחרונות ביוזמה משותפת של יו"ר ההסתדרות ושר האוצר, אז עכשיו זה ישחק לנו את עליית השכר כי המונופולים לוקחים את הנתח שלהם".

המשנה למנכ"ל עמותת ידיד, רן מלמד, שהציגו את מספר מנותקי החשמל הגבוה אמר כי "מדובר במספר ענק אשר ילך ויגדל עקב העלאת המחירים". לדבריו הם צופים שיהיה גידול משמעותי במספר הניתוקים בחורף 2019 וזאת מהסיבה שאוכלוסיות מעוטות הכנסה לא יוכלו לעמוד במחיר הגבוה החדש של החשמל. "העלאת המחירים היא תוצאה ישירה של כלכלת בחירות מיותרת במסגרתה הושגה רפורמה לא סבירה עם חברת החשמל שלוקחת קבוצת עובדים ומעניקה להם תוספות שכר אדירות על חשבון הציבור", הסביר מלמד. "מדובר באחת השערוריות הכלכליות הגדולות ביותר בעשור האחרון, שערורייה שמחייבת בדיקה מעמיקה כדי להבין איך התקבלה החלטה שמטילה את עלות הרפורמה במשק החשמל על הציבור במקום למצוא דרכים להתמודד טוב יותר עם המהלכים שאינם רחוקים מסחיטת הממשלה על ידי קבוצת עובדים הדואגת לעצמה בלבד".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר האוצר, משה כחלון בטקס ההכרזה על נגיד בנק ישראל. רויטרס
"איפה כחלון ונתניהו?" שר האוצר וראש הממשלה/רויטרס

בכל הנוגע להעלאת המחירים במשק, אמר מלמד כי "יש התרופפות מדאיגה בהתנהלות הממשלה, בפיקוח ושמירה על מחירי המזון שהביאה להשתוללות החברות הגדולות במשק". לדבריו, החברות בגיבוי הממשלה הבינו שמחאות נוסח מחאת 2011 לא יחזרו במהרה והן מנצלות זאת כדי לנסות ולהגדיל רווחים על חשבון הציבור הרחב. "נדמה כי הממשלה נרדמה בשמירה", אמר מלמד. "התוכניות להגברת הפיקוח על מחירי המזון, כמו גם הניסיונות שנכשלו להפחית את מחיריהן, גורמים לא רק להעלאת מחירים, אלא גם לפגיעה כלכלית קשה בציבור המתקשה גם כך לגמור את החודש".

ראש תחום קיום בכבוד ורווחה באגודה לזכויות האזרח, משכית בנדל, הסבירה שמדובר בעליית מחירים חדה ביותר. "ממילא יש גם היום עניים רבים שלא זכאים בהנחות בחשמל, על אף שהם במצב קשה", אמרה בנדל. " אלה האנשים שחשופים לניתוקי חשמל חוזרים ונשנים. עליית המחירים הזאת עלולה להיות גזרה קשה בעבורם. יש קבוצות מאוד מצומצמות שמקבלות הנחות מחברת החשמל, ובכל זאת יש קבוצה גדולה של עניים שלא זכאים לכך וחלקם מתקיימים מקצבאות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully