וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אז כמה אתם באמת מכירים את הגליל?

כתבה פרסומית בחסות הרשות לפיתוח הגליל, בחסות הרשות לפיתוח הגליל

10.1.2019 / 8:17

ידעתם שאחוז הצעירים בגליל עומד על 72.2%? או ש-80% מהתושבים בגליל חיים ועובדים בו? שהמחיר הממוצע לבניית בית על חצי דונם עומד על 1.7 מיליון שקל? ושבכיתה ממוצעת בגליל לומדים 24 תלמידים? אז קחו את המקל ואת תרמיל ובואו לגור בגליל

שניידרמן צופן
"כיום, יותר מתמיד, הגליל מאפשר מגוון רחב של מקומות תעסוקה, לרבות תחום ההייטק. חיי קהילה ופנאי, חינוך איכותי וחינוך בלתי פורמאלי לכל כיס"

הגליל הוא לא רק מקום לטייל בו. בשנים האחרונות חלו מגמות חיוביות בגליל, כמות האוכלוסייה גדלה, חל זינוק בפיתוח תשתיות, הוקמו מרכזי הייטק וטכנולוגיה, מרכזים חינוכיים, נפתחו מסלולים אקדמיים וחממות הייטק, כך שהצורך לקרבה למרכז הארץ, שהיה קיים בעבר, מתמעט.

"הגליל נמצא במגמת צמיחה ומשפחות רבות מבינות כי איכות חיים במרחבים פתוחים היא דבר שקשה להשיג במרכז הארץ. קיימת הנעה להגירה מחודשת לגליל במיוחד בקרב בני מקום שרואים ערך מוסף בשיבה הביתה מן המרכז. כיום, יותר מתמיד, הגליל מאפשר מגוון רחב של מקומות תעסוקה, לרבות תחום ההייטק. חיי קהילה ופנאי, חינוך איכותי וחינוך בלתי פורמאלי לכל כיס. אומר חיים שולמן, מנהל מרכז המידע והמחקר, וראש תחום התיישבות ברשות לפיתוח הגליל. "דברים טובים קורים בגליל, זו לא רק סיסמה ואנחנו מאמינים כי בחודש הקרוב באמצעות קמפיין, אותו מובילה הרשות לפיתוח הגליל בשיתוף המשרד לפריפריה, הנגב והגליל אשכול גליל מערבי, אשכול גליל מזרחי ומרכז צעירים כרמיאל, אזרחי המדינה ייחשפו לדברים הטובים שקורים בחבל הארץ המיוחד הזה, ויגלו אותו מחדש".

אריאל משעל, מנכ"ל המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל: "המשרד לפיתוח הפריפריה הנגב והגליל ממשיך לחזק את הגליל ומשקיע משאבים לפיתוח כלכלי ופיתוח תעסוקה ויזמות בפריפריה, בתוך כך אנו מקימים 45 מתחמי עבודה משותפים ברחבי הארץ ולאחרונה חנכנו את ההאב הראשון בגולן בצומת וואסט. מתחמי העבודה המשותפים יחזק את התעסוקה והיזמות בגליל ובגולן ויחבר בין קהילות ההייטק בכל רחבי הארץ. מעכשיו צעיר ברמת הגולן יוכל לדבר דרך המערכות המתקדמות עם העמית שלו באופקים או בבני ברק וכך כל הארץ תהיה קהילה עסקית גדולה. בנוסף המשרד פועל לחיזוק מאות עסקים קטנים ובינוניים בגליל במסגרת קורסים הניתנים ללא עלות ליזמים".

משעל הוסיף: "המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל רואה בצעירים את הגורם המניע ליצירת קהילה חזקה בעלת חוסן חברתי, המוביל לחוסן לאומי וליצירת מנהיגות מקומית, לכן המשרד הקים מרכזי צעירים המספקים מעטפת ליווי ותמיכה בפיתוח קריירה, יזמות עסקית, מנהיגות קהילתית. אין סיבה שלצעירים החיים בגליל לא יהיו אירועי תרבות ופנאי ליד הבית על כן מרכזי הצעירים מעניקים שירותים רבים ללא עלות כגון אירועי תרבות מגוונים, הרצאה נודדת, הכוונה תעסוקתית, קורסי העשרה, קורסי הכנה ללידה ופעילויות נוספות בתחום חיי הקהילה והפנאי ובכך מהווים עוגן בחיי הצעירים והמשפחות הצעירות ורק בשנה האחרונה למעלה מ-200 אלף צעירים לקחו חלק בפעילויות מרכזי הצעירים בגליל. לדור הצעיר בכיתות א' עד י"ב, המשרד לפיתוח הפריפריה הנגב והגליל הקים ברחבי הגליל את אופק מרכזי מצוינות, אשר באמצעותם הילדים נהנים לאחר שעות בית הספר מקורסים וחוגים בעלות של 50 שקלים בלבד לקורס".

עגורים אגמון החולה. צילום: ארז מיכאלי, מערכת וואלה! NEWS
שדות בעמק החולה/מערכת וואלה! NEWS, צילום: ארז מיכאלי

"הרבה פעמים כשאתה שואל אנשים מהמרכז, למה אתה לא גר בצפון כשאתה בעצם נחנק מהעיר, הם אומרים: 'מה יש לעשות שם. אין עבודה!" אז יש, יש עבודה". אומר דור בר, הייטקיסט שחזר לגור בגולן עם משפחתו. "כל מי שמחפש מידע על הגליל והגולן ומה שהולך להיות פה, יכול ליצור קשר עם הרשות לפיתוח הגליל ולמצוא את זה שם". בדומה לדור, רבים חוזרים לגליל ובוחרים ליהנות ממרחב אפשרויות בכל התחומים. כיום מספר התושבים בגליל אשר עובדים במרכז הארץ, עומד על כ-2% בלבד. על פי נתוני הלמ"ס, למעלה ממיליון תושבים בחרו להתגורר במרחב העירוני וקיימת עלייה במספר התושבים שבחרו לגור במרחב הכפרי שעומד על כ-254 אלף איש.

מגמה חיובית נוספת חשובה חלה בנושא האקדמיה והחינוך. בשנים האחרונות, מושקעים תקציבים גבוהים לפתיחת מסלולי לימוד ייחודיים ומסובסדים, פתיחת מרכזים חינוכיים ייחודיים המקנים למידה משמעותית ומכוונים למצוינות בפריפריה תוך צמצום הפערים עם מרכז הארץ. דוגמא למרכז כזה הוא 'מרכז אחר"ת' שהוקם בקיבוץ כברי. המרכז מאפשר למידה חווייתית באמצעות מחקר משותף של המורים והתלמידים. "המרכז שלנו הוא ייחודי מסוגו בארץ, זהו המקום היחידי שבו מורים לומדים כיצד להנחות מחקרים בפיזיקה" מציין שי חרזי, מורה לפיזיקה במרכז אחר"ת. "החינוך בגליל הוא חינוך מעולה. יש יחס אישי לתלמידים, המערכות יותר קטנות ועוטפות ורואים את זה ביומיום" מוסיף שי. המרכז יוצר צבירים של חוקרים בתחום הפיסיקה ומניע אותם לערי הפריפריה ולמוסדות האקדמיה בגליל. עוד נתון מעניין מצביע על גידול של כ-7% במספר הסטודנטים בגליל.

מפלס הכינרת בחודש אוקטובר 2016. ראובן קסטרו
מצוק הארבל והכינרת/ראובן קסטרו

כמו כן, מגמה חיובית שבתנופה היא נושא הקהילתיות בגליל. רכזי הצמיחה הדמוגרפית ומרכזי הצעירים של המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, הפזורים ברחבי הגליל מחזקים את הקהילתיות בגליל. מספקים מעטפת, ליווי ותמיכה במעבר לגליל, בפיתוח קריירה, יזמות עסקית, מנהיגות קהילתית לצד חיי תרבות עשירים. אין סיבה שלצעירים החיים בגליל לא יהיו ממש ליד הבית אירועי תרבות ופנאי, על כן מרכזי הצעירים מעניקים אירועי תרבות מגוונים, הרצאה נודדת של מיטב המרצים ללא עלות, הכוונה תעסוקתית, קורסי העשרה, קורסי הכנה ללידה ופעילויות נוספות בתחום חיי הקהילה והפנאי.

בזכות מרכזי הצעירים, צומחות קהילות גם בערי הגליל. יפעת ואמיר לוין, הם מייסדי קהילת הנגרים בעיר כרמיאל ומציינים כי הקהילה הייחודית הופכת להיות בולטת בגלל שהיא בעיר שלא גדולה במיוחד. הקהילה הופכת להיות פופולארית בקרב התושבים ותרומתה לחזות העיר מורגשת ברחביה. "תוך כדי הדרך הבנו שבמציאות היום רוב העשייה של האנשים נעשית מול מסך ואנשים צמאים לגעת בחומר, לעשות, לבנות משהו ממשי ומוחשי ומתוך זה רצינו ליצור קהילה שתעשה טוב לעיר שלה". אומר אמיר. "מדברים על הגליל שהוא אזור קטן או על כרמיאל שהיא עיר כזו משפחתית, אתה מרגיש איך פרויקט כזה מקבל הדים בהמון צורות", מוסיפה יפעת לוין.

מנכ"ל הרשות לפיתוח הגליל, שלומי אטיאס: "הגליל הוא מקום נפלא, והדברים שקורים פה, בשילוב עם הארגונים השונים, הם נהדרים, אך לצערי לא מספיק מסוקרים. כרשות שתפקידה לפתח את הגליל, אנו יודעים שעל מנת להגשים את מטרותינו, יש צורך, בין השאר, גם בתדמית חיובית, וזו בעצם מטרתו של הקמפיין".

אז מהו אחוז הצעירים בגליל? כמה תושבים חיים ועובדים בגליל? כמה מוסדות אקדמיים פועלים בגליל ומה מספר המפעלים שפועלים בו? באמצעות חידון קצר תוכלו לגלות עד כמה אתם באמת מכירים את הגליל. היכנסו עכשיו ובחנו את עצמכם: galilgov.co.il

כתבה פרסומית בחסות הרשות לפיתוח הגליל, בחסות הרשות לפיתוח הגליל
  • עוד באותו נושא:
  • הגליל
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully