מחיר למשתכן חוזרת למקפיא? כדי להתמודד עם הגירעון, האוצר צריך שמחירי הדירות יעלו

באוצר ישמחו לבטל את מחיר למשתכן • צעד כזה מסייע לקופה פעמיים: גם בהגדלת ההכנסות משיווק קרקעות וגם בצמצום מספר העסקאות המוזלות, שפטורות ברובן ממיסי נדל"ן • פרשנות

כחלון בביקור בפרויקט מחיר למשתכן בלוד /  צילום: יוסי אלוני
כחלון בביקור בפרויקט מחיר למשתכן בלוד / צילום: יוסי אלוני

תשכחו מהוזלת מחירי הדירות. הסיפור הגדול עכשיו במשרד האוצר בירושלים הוא הגירעון התקציבי הענק - וכדי להתמודד איתו האוצר צריך שהמחירים יעלו, כפי שנסביר מיד.

נתחיל במספרי המאקרו. הגירעון בשנה הבאה צפוי להגיע ל-4% תוצר לפחות, כמעט 60 מיליארד שקל, אם הממשלה לא תנקוט צעדים לצמצומו. גירעון סביר הוא לא דבר רע במדינה צומחת כמו ישראל, הבעיה היא בחריגה מהיעד. בשנים האחרונות יעד הגירעון בישראל הוא סביב 40 מיליארד שקלים מה שאומר ש"הבור" או גודל החריגה מהיעד, הוא בערך 20 מיליארד שקל. אם הממשלה הבאה לא תציג תכניות רציניות לסגור את הבור הזה - דירוג האשראי של ישראל יעמוד בסכנה.

איך סוגרים בור תקציבי? בשלוש דרכים: הקטנת הוצאות, הגדלת הכנסות או שילוב של שתיהן. כשהחריגה היא בהיקפים כאלה, אין מנוס מצעדים כואבים כמו העלאות מסים. זה לא יקרה מחר בבוקר: לממשלת המעבר יש מעט יכולת ואפס רצון לעשות מהלכים לא פופולריים. אפשר להמר ששום דבר לא יקרה לפני השבעת ממשלה חדשה, כך שההצגה הגדולה צפויה להתחיל ב-2020. הדרג המקצועי באוצר וברשות המסים כבר הכין רשימה ארוכה של הצעות ורעיונות לקיצוצים ולהעלאות מסים אבל מי שיחליט בסוף יהיו רק שניים: שר האוצר וראש הממשלה הבאים.

אילו מהלכים בשוק הנדל"ן יכולים לסייע לאוצר בצמצום הגירעון? העלאת המע"מ באחוז או יותר היא מהלך מתבקש, כמעט בלתי נמנע, שמיועד להגדיל את ההכנסות ממסים על כל העסקאות במשק, כולל בנדל"ן. כדי למקסם את ההכנסות מהמע"מ וממסי הנדל"ן כמו מס רכישה יש לאוצר אינטרס ברור להגדיל את היקפי הפעילות, בשוק ששקע למעין תרדמת. הדרך לעשות זאת היא דווקא באמצעות הורדת מס הרכישה על דירות להשקעה מ-8% (במדרגה הגבוהה) בחזרה ל-6% או אפילו 5%. צעד כזה יכול להחזיר לשוק את המשקיעים שנטשו אחרי העלאת המס של השר משה כחלון ב-2015 ולהזניק את היקפי העסקאות. ברור שלתוספת הביקושים הזאת תהיה השפעה מיידית על המחירים - אבל כפי שאמרנו כבר בהתחלה, המאבק להוזלת הדיור יחכה עכשיו בצד. עליית מחירים היא כבר לא דבר רע באוצר. להיפך, היא מגדילה את ההכנסות ממסים.

המהלך הגדול הבא שבאוצר ישמחו לבצע הוא ביטול או הקפאה של מחיר למשתכן. צעד כזה מסייע לקופה פעמיים: גם בהגדלת ההכנסות משיווק קרקעות (שלא מקטינות גירעון אבל מצמצמות את יחס החוב) וגם בצמצום מספר העסקאות המוזלות, שפטורות ברובן ממיסי נדל"ן.

מה עוד אפשר לעשות? אפשר לעכב את מעבר בסיסי צה"ל לנגב (בחיל המודיעין וביחידות הטכנולוגיות ממש לא יצטערו על כך) ואפשר לעכב ביצוע של הסכמי גג עם רשויות מקומיות - הכל מונח עכשיו על השולחן ומעלה אבק עד שיגיע שר האוצר הבא, אי שם אחרי החגים.