וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפצים בית או רוכשים דירה? הבדיקה שאתם חייבים לעשות

עודד פשטצקי בשיתוף זאפ דפי זהב, בשיתוף זאפ דפי זהב

28.8.2019 / 10:50

מדי שנה נחשפים מקרים חדשים של ליקויי בנייה שהתגלו בדירות ובתים פרטיים. כך תמנעו את עוגמת הנפש ואת ההוצאות הלא צפויות

סדק על קיר של בית. ShutterStock
ישנן בעיות שלא ניתן לראות על פני השטח ולכן רצוי מאוד לפני שיפוץ או רכישה לבדוק את הבית באופן יסודי בעזרת מומחים בתחום/ShutterStock

כל אדם בר דעת שמעוניין לרכוש רכב יד שנייה, מקפיד לקחת את הרכב לבדיקה לפני קנייה. מובן שבכל מקרה שבו מונח לפנינו הסכם מכר, קיים משקל לאמון ההדדי בין הרוכש למוכר. יחד עם זאת, הדבר האחרון שנרצה לגלות זה שבשל האמונה העיוורת, הרכב החדש שרכשנו, סובל מבעיות כאלו ואחרות (שיחייבו אותנו בעתיד לעמוד בהוצאות לא מבוטלות).

כל זה רלוונטי כמובן גם לתחום הנדל"ן: מובן שברצוננו להאמין שהדירה שאנו מעוניינים לרכוש תקינה לחלוטין ושאין בה חלילה ליקויי בנייה שעשויים להוריד את ערכה או לסכן את ביטחון הדיירים. עם זאת, עם כל הכבוד לאמון ההדדי, מטבע הדברים רכישה של דירה מהווה ברוב המוחלט של המקרים את ההשקעה הגדולה ביותר שנעשה בימי חיינו. כפועל יוצא מכך, אל לנו להותיר דבר ליד הגורל וטוב נעשה אם נטרח לבצע בדק בית לפני הרכישה.

מה שלא יודעים, עלול להזיק

בדק בית לפני קנייה מאפשר לנו לאתר מפגעים וליקויי בנייה שהמוכרים ניסו להצניע או להסתיר. אי לכך, ישנם המאמינים כי אם הדירה נרכשת מאדם מוכר ואמין, מדובר בבדיקה מיותרת. עם זאת, לא תמיד המוכר עצמו מודע לנזקים מהם סובלת הדירה. לפיכך גם אם אנחנו סומכים על המוכר בעיניים עצומות וגם אם המוניטין של המוכר ללא רבב, עדיין ישנה אפשרות שהדירה סובלת מבעיות מסוימות. בעיות אלו, יתגלו מן הסתם במפתיע במסגרת בדק הבית.

מעבר לכך, ישנם רוכשים המאמינים כי כל עוד מדובר בדירה חדשה הנרכשת מקבלן, הרי שאין כל צורך לבצע בדק בית. למרבה הצער מדי שנה נרכשות דירות לא מעטות מקבלנים, הסובלות מליקויים שונים. גם ליקויים אלו היו מתגלים בקלות במסגרת בדק בית.

דוגמה מצוינת למקרה שבו התגלו ליקויי בנייה בדיעבד, ניתן למצוא במקרה המפורסם שהתרחש בבניין מגורים בחדרה בשלהי 2013: מרפסות בדירות בקומה השמינית שטרם אוכלסו, קרסו באישון לילה וחלקים מהן נפלו לרחוב. לרוכשים ההמומים היה מזל רב כיוון שטרם הספיקו לעבור להתגורר בדירות שניזוקו קשה בעקבות הקריסה. בדק בית יסודי לדירות חדשות כמו זאת ,לעומת זאת, היה גם מונע מהם לבצע את הרכישה.

מנהל פרויקט נדל"ן. ShutterStock
בדק בית לפני קנייה כולל בדיקה יסודית של כל מערכות ומרכיבי הבית, בדגש על מערכת המים, הביוב, האיטום, החשמל, הריצוף, התריסים והחלונות/ShutterStock

מה כולל בדק בית לפני כניסה לדירה?

בדק בית לפני קנייה כולל בדיקה יסודית של כל מערכות ומרכיבי הבית, בדגש על מערכת המים, הביוב, האיטום, החשמל, הריצוף, התריסים והחלונות (בהתאם לצורך, ניתן כמובן להזמין בדיקה של מערכות ספציפיות בלבד). בנוסף במסגרת בדיקה הנדסית יסודית מנסים לגלות סימני בלאי, לאתר סדקים בקירות, לזהות סימני שקיעה ולבדוק את רמת היציבות של המבנה. אך מעבר לכל זה, במסגרת בדיקה מעמיקה יש לוודא שאין חריגות בנייה וכן לברר ברשות המקומית האם אין במקרה צו של מבנה מסוכן על הבניין.

בדק בית מומלץ להזמין ממהנדס בניין או מהנדס אזרחי מוסמך, שיכול לבצע בדיקות הנדסיות, לאשר את תקינות המערכות השונות ולזהות חריגות בנייה. כמו כן ההמלצה הטובה ביותר היא לשכור מהנדס המתמחה בשיקום מבנים ולתת לו עדיפות על פני מהנדס המתמחה בבנייה בלבד.

במהלך הבדיקה מומלץ ללוות את איש המקצוע ולדאוג לכך שבסיומה יוגש לכם דו"ח מפורט של בדק בית הכולל את כל הליקויים שהתגלו, פירוט של אופן הטיפול בבעיות השונות וכן הערכת העלויות שתצטרכו לעמוד בהן לצורך ביצוע התיקון. הדו"ח שיוגש לכם בתום הבדיקות, ישמש אתכם הן מול חברת השיפוצים שתבצע את התיקונים והן במסגרת המשא ומתן מול המוכר.

כמה זה עולה לנו?

בדק בית הוא תהליך מורכב הכולל מספר מרכיבים, המשתנים מדירה לדירה. מטבע הדברים טווח המחירים רחב ביותר, כשבין מחיר בדיקה מקיפה של בית פרטי בן שלוש קומות למחיר של בדיקת מערכת המים בלבד בדירת שני חדרים, יכול להיות הפרש של מאות ואף אלפי שקלים. לפיכך לא ניתן לספק מידע מדויק בנוגע לעלות הבדיקה.

עם זאת, בקווים כללים מאוד ניתן לכתוב כי העלות של בדק בית נעה לרוב בין 2,000-1,000 שקלים וככול שהדירה גדולה יותר, כך הבדיקה צפויה להיות יקרה יותר: בדק בית בבית פרטי בן למעלה מ-200 מ"ר עולה בין 2,500-2,200 שקלים וכשמדובר בבית יד שנייה, העלויות צפויות להיות אף גבוהות יותר. לעומת זאת כשמדובר בדירת 3 חדרים חדשה, אין סיבה שהבדיקות יעלו יותר מ-1,200 שקלים.

ישנן בדיקות מקיפות המורכבות משורה ארוכה של בדיקות פשוטות. כך לדוגמה, בדיקת לוח חשמל בלבד, תעלה לכם בין 300-200 שקלים, בדיקה של דוד חשמלי לרוב תעלה פחות מ-200 שקלים ובדיקה של גופי התאורה צפויה לעלות פחות מ-100 שקלים. חברות הנדסה שונות קובעות את מחירי בדק הבית בהתאם לפרמטרים שונים כמו סוג ההכשרה ושנות הוותק של אנשי המקצוע, סוג הציוד שבו נעשה שימוש במסגרת הבדיקות וכיו"ב. אי לכך, מומלץ כמובן לבצע סקר שוק מקדים, לבדוק טווחי מחיר לבדק בית ולהשקיע מספיק זמן בשלב זה של השוואת המחירים.

מהנדס בניין. ShutterStock
בדק בית בבית פרטי בן למעלה מ-200 מ"ר עולה בין 2,500-2,200 שקלים וכשמדובר בבית יד שנייה, העלויות צפויות להיות אף גבוהות יותר/ShutterStock

באילו מקרים נוספים כדאי לבצע בדק בית?

עד כה התייחסנו לשני מקרים בלבד שבהם כדאי לבצע בדק בית: לפני רכישה של נכס יד שנייה ולפני רכישה של נכס מקבלן. אך למעשה ישנם מקרים נוספים שבהם בדק בית יכול לחסוך לכם לא מעט כסף ועוגמת נפש. כך לדוגמה, ניתן להזמין כיום שירות מיוחד של בדק בית בזמן בנייה. המשמעות היא שאת כל תהליך הבנייה ילווה מהנדס מוסמך מטעמכם. תפקידו של המהנדס יהיה לוודא ולאשר שהפרויקט מתבצע בהתאם לתקנות ולתכניות.

בנוסף ניתן ואף רצוי להזמין בדק בית בזמן השיפוצים. במקרה הזה, תפקידו של המהנדס יהיה לעקוב אחרי חברת השיפוץ ולוודא שנעשה שימוש בחומרים שעליהם שילמתם, שקבלן השיפוצים עומד בלוחות הזמנים, שרמת הביצוע עומדת בסטנדרטים הראויים ושהשיפוץ מבוצע בהתאם לתקנות. אין ספק שכל פרויקט שיפוצים הוא מקור למתח וחוסר שקט. אך כשיש לצדכם מהנדס מוסמך שמלווה את העבודה, הנפש רגועה יותר ביום והשינה טובה יותר בלילה. כמו כן ניתן להזמין בדק בית רק בתום עבודות השיפוץ, אם כי יש לתת עדיפות לבדק בית בזמן השיפוצים.

השורה התחתונה

בדק בית הוא הפתרון האולטימטיבי עבור כל אדם שמעוניין לישון בראש שקט ובידיעה שהוא לא רוכש "חתול בשק". בדיקה וליווי של מהנדס מומחה תאפשר לכם לוודא שתהליך השיפוץ או הבנייה מתנהל לפי התכניות או שהדירה שאתם מעוניינים לרכוש, תקינה לחלוטין. מובן שיהיה עליכם לשאת בשכר הטרחה של איש המקצוע. אך במקרה הזה מוטב לוותר על החיסכון הקטן בטווח הקצר כדי למנוע הוצאות גדולות שיכולות להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים, בטווח הרחוק.

למידע נוסף בקרו באתר דפי זהב להמלצות וביקורות על חברות בתחום ביקורת מבנים ובדק בית.

עודד פשטצקי בשיתוף זאפ דפי זהב, בשיתוף זאפ דפי זהב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully