וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתי לתקן ואיך מזהים טכנאי לא אמין: המדריך הקצר לתקלות טלוויזיה

אביב פטר בשיתוף זאפ דפי זהב, אביב פטר בשיתוף זאפ דפי זהב

29.8.2019 / 8:43

אתם אחרי יום עבודה, רוצים לראות סדרה ולנוח אבל אופס - הטלוויזיה לא עובדת. אתם מנתקים, מחברים והמסך חשוך. מה הדבר הראשון שעליכם לעשות, מתי להזמין טכנאי ואיך מזהים שהוא מקצועי? קבלו כמה טיפים מנצחים לרגע שבו מדורת השבט בסלון נכבית

צופה בטלוויזיה. ShutterStock
היא לא עובדת ואתם בדילמה: האם להזעיק טכנאי, לקחת את הטלוויזיה למעבדת תיקונים, ליצור קשר עם היצרנית או פשוט להיפטר מהטלוויזיה ולרכוש חדשה/ShutterStock

יום העבודה המתיש הסתיים, ביליתם יותר מדי זמן בפקקים, הגעתם בשעה טובה ומוצלחת הביתה, התקלחתם, הכנתם לעצמכם משהו קטן לאכול והתמקמתם מול מסך הטלוויזיה. לחצתם על כפתור ההפעלה באצבע בוטחת ו... שוד ושבר! הטלוויזיה החליטה שלא לשתף פעולה הפעם: במקום לעבוד בצורה תקינה, היא ניצבת מולכם עם מסך חשוך וכשמדי פעם מבליחה איזו תמונה, היא מרצדת, קופצת או מטושטשת.

כעת אתם מוצאים את עצמכם בדילמה: האם להזעיק טכנאי, לקחת את הטלוויזיה למעבדת תיקונים, ליצור קשר עם היצרנית או פשוט להיפטר מהטלוויזיה ולרכוש חדשה ללא דיחוי. אין ספק שמדובר בהתלבטות לא פשוטה - כולנו עושים בטלוויזיה שימוש יומיומי אבל הידע שלנו בכל הקשור לקרביים של המכשיר המופלא, דל ביותר. ובכלל, איך זה הגיוני שהטלוויזיה הישנה והשמנמנה הצליחה לשרוד שני עשורים בלי תקלה אחת ולעומת זאת הטלוויזיה החדשה והמתקדמת החזיקה מעמד שנתיים בלבד בטרם התחילה לקרטע?

רגע לפני שמזעיקים טכנאי

הדבר הראשון שיש לעשות כשנתקלים בבעיות במכשיר הטלוויזיה, זה לנשום עמוק ולנסות להיאבק בדחף להכות במכשיר בזעם. אחרי שלקחתם נשימה עמוקה ושתיתם מים קרים, גשו לנקודת החשמל שאליה מחוברת הטלוויזיה: בהחלט יתכן שאחד המתגים בארון החשמל קפץ ושהטלוויזיה פשוט לא מקבלת חשמל. כדי לבדוק האם זהו מקור הבעיה, נתקו את הטלוויזיה מהחשמל וחברו לשקע מוצר חשמלי תקין אחר (חברו למשל מטען ונסו להטעין את הטלפון). יש לציין שבמקרים לא מעטים, עצם ניתוק וחיבור מחדש של הטלוויזיה, יוביל לפתרון הבעיה.

לאחר מכן נסו להפעיל את הטלוויזיה עם השלט המקורי שלה: נכון להיום רובנו משתמשים בשלט של הממיר ולא אחת מתברר שמקור התקלה בתקשורת בין השלט של הממיר לטלוויזיה. ישנו סיכוי לא רע שלשלט המקורי, הטלוויזיה תגיב בשמחה.

אם הטלוויזיה עדיין לא נדלקת, בדקו האם במקרה כפתור ההפעלה שלה מכוון למצב Off: לכל מכשיר טלוויזיה יש כפתור הפעלה (On/Off) ויתכן בהחלט שהכפתור נלחץ בטעות. כמו כן תמיד קיימת אפשרות שהסוללות של השלט פשוט התרוקנו והגיע הזמן להחליף אותן בסוללות חדשות, אלא אם כן באמת יש תקלה בשלט ובמקרה כזה אין מה לעשות צריך לתקן את שלט הטלוויזיה.

אם הטלוויזיה נדלקת אבל התמונה מעוותת, יתכן שמדובר בבעיה פשוטה בהגדרות המסך: נסו לשנות את הפורמט מ-9:16 ל-3:4 ויתכן מאוד שהתקלה תבוא על פתרונה.

להזמין טכנאי או להגיע באופן עצמאי למעבדה?

ביקור טכנאי טלוויזיה צפוי לעלות לכם בין 250-150 שקלים, כשאת עלות הביקור ניתן לחסוך על ידי הובלת הטלוויזיה באופן עצמאי למעבדת התיקונים הקרובה לביתכם. מצד שני, גם עבור הבדיקה תצטרכו לשלם סכום מסוים. לרוב מדובר בסכום הנע על טווח שבין 150-80 שקלים, אם כי יש מעבדות שיגבו מכם סכום גבוה אף יותר. הואיל וההבדל אינו משמעותי, יתכן שמוטב להזמין טכנאי על מנת לחסוך את השינוע העצמאי של הטלוויזיה למעבדה (קחו בחשבון שבמקרה הטוב, תצטרכו גם לשנע אותה חזרה הביתה).

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לכל בעיה יש פתרון: כך תתחזקו בקלות את מדיח הכלים שלכם

בשיתוף זאפ דפי זהב

לתקן או לקנות דגם חדש?

זוהי כמובן שאלת השאלות והתשובה משתנה בהתאם לנסיבות. ראשית יש להתייחס לאופי התקלה ולעלות התיקונים של הטלוויזיה. אם מדובר במחיר גבוה יחסית, יתכן שעדיף יהיה להיפרד כידידים ולהתקדם לטלוויזיה הבאה. לעומת זאת אם עלות התיקון נמוכה, אין סיבה לזנוח את המכשיר לאנחות. טכנאי מקצועי ואמין יוכל לספק לכם מידע בנוגע למצב הכללי של הטלוויזיה ולתת לכם הערכה לגבי תוחלת החיים הצפויה שלה.

אם לדוגמה מדובר בטלוויזיה בת חמש שנים, ייתכן מאוד שהתקלה הבאה כבר ממש מעבר לפינה. זאת כיוון שהדגמים המודרניים מתוכננים מראש באופן כזה שמקציב להם תוחלת חיים קצרה. זאת בניגוד לדגמים הישנים, שתוכננו להחזיק מעמד במשך שנים ארוכות ואפילו במשך מספר עשורים. מובן שאם מדובר בתקלה חמורה כמו מסך שבור למשל, קרוב לוודאי שרכישה של טלוויזיה חדשה היא הצעד החכם ביותר.

איש קונה טלוויזיה בחנות למוצרי חשמל ואלקטרוניקה. ShutterStock
מדובר במחיר גבוה יחסית, יתכן שעדיף יהיה להיפרד כידידים ולהתקדם לטלוויזיה הבאה/ShutterStock

מה ניתן לעשות כשהיצרנית מתנערת מאחריות?

לפי תקנות הגנת הצרכן, כל עוד נמצאים במסגרת תקופת האחריות, על היצרנית לתקן את הטלוויזיה בטווח של עשרה ימי עסקים מהמועד שבו מסרתם אותה למעבדת התיקונים המורשית. אם היצרנית סירבה לעמוד בתנאי בסיסי זה, באפשרותכם להגיש נגדה תביעה ובית המשפט רשאי לפסוק לזכותכם פיצוי בגובה 10,000 שקלים ללא הוכחת נזק. לפני כן מומלץ כמובן לתעד את השתלשלות העניינים, להעלות את הדברים על הכתב ולשלוח את המכתב בפקס או בדואר רשום למשרדי החברה.

כמו כן חשוב לדעת שזוהי אחריותו של היצרן או היבואן, להשיב את המוצר למצב שבו היה לפני התקלה. בהתאם לכך, במקרים שבהם יש להחליף רכיבים תקולים, על היצרן/יבואן להשתמש ברכיבים מקוריים (וחדשים) בלבד. אם אין חלקים מקוריים וחדשים בנמצא, על פי התקנות באחריותו של היצרן/יבואן לספק לכם מכשיר חדש או להחזיר לכם את מלוא הסכום ששילמתם עבור המכשיר. עוד נציין בהקשר זה כי אם הנזק לא נגרם בכוונה תחילה או כתוצאה של רשלנות או כוח עליון, היצרנית לא רשאית לגבות מכם כסף עבור התיקונים.

איך תזהו טכנאי לא אמין?

ארגז כלים מאובזר - טכנאי מקצועי יגיע אליכם הביתה עם ארגז כלים עשיר ומאובזר. טכנאי "חאפר" לעומת זאת, יגיע כמעט ללא ציוד. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שטכנאים רבים כלל לא מעוניינים לטפל בתקלות אלא רק להוביל את הטלוויזיות התקולות למעבדת התיקונים. לא נגזים אם נכתוב כי חלק ניכר מנותני השירות הנ"ל אף אינם מצוידים בידע הטכני הדרוש לתיקון טלוויזיות ומתפקדים לפיכך על תקן מובילים. למרות כל זה, היו סמוכים ובטוחים שתחויבו בעלות הביקור.

תיקון או החלפה? - בדרך כלל ניתן לתקן ספקי כוח של טלוויזיות עם מסכי LED ו-LCD מבלי שיהיה צורך להחליף אותם. עם זאת, ישנם טכנאים שיטענו כי אין ברירה אלא לקחת את הטלוויזיה כדי להחליף את הרכיב התקול. לאור זאת, אם הטכנאי טוען שהבעיה בספק, בקשו ממנו לבצע את התיקון הנדרש במקום. אם הוא מתעקש לקחת את הטלוויזיה למעבדה, דרשו ממנו לקבל לידיכם את הרכיב התקול בגמר התיקונים. כך תדעו שהרכיב אכן הוחלף ושלא שילמתם עבור רכיב חדש שמעולם לא הותקן בטלוויזיה.

תעודת אחריות - חשוב במיוחד לדרוש לקבל תעודת אחריות מלאה על התיקונים. התקופה הסבירה עומדת על שלושה חדשים והמשמעות היא שבטווח זמנים זה, כל תיקון הקשור לתקלה שטופלה, יבוצע בחינם. כשמדובר בהחלפת רכיב תקול, מקובל לספק שישה חודשי אחריות ולא שלושה. כשאתם מקבלים את תעודת האחריות, בדקו האם היא כוללת חתימה, פירוט של היקף האחריות ומספר טלפון של מוקד לפניות.

למה לזרוק כשאפשר להעביר?

אם בחרתם להיפטר מהמכשיר התקול ולהתקדם לדגם חדיש יותר, זכרו שבאפשרותכם לתרום את המכשיר התקול למוסדות שונים, למשפחות נזקקות או לחברים ובני משפחה. אלו האחרונים לרוב ישמחו לבצע את תיקון הטלוויזיה הדרוש וכך להתחדש בטלוויזיה חדישה יחסית, במחיר התיקון: הם ירוויחו טלוויזיה תקינה בזול ואתם תרוויחו מעשה טוב.

אביב פטר בשיתוף זאפ דפי זהב, אביב פטר בשיתוף זאפ דפי זהב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully