וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לוקחים שיעורי נהיגה? 5 מיתוסים שהגיע הזמן לנפץ

עודד פשטצקי בשיתוף זאפ דפי זהב, בשיתוף זאפ דפי זהב

6.10.2019 / 14:44

מדוע גם כשזה מגיע לשיעורי נהיגה, החיפזון מהשטן ומאילו מורים לנהיגה עדיף להתרחק? כל האמת על שיעורי נהיגה

נהג חדש עם חבריו הצעירים. ShutterStock
גם אתם כבר מחכים ליום שתהיו מאחורי ההגה?/ShutterStock

הגעתם לגיל שאפשר להתחיל ללמוד נהיגה? ברכותנו! רגע לפני שאתם יוצרים קשר עם בית ספר או מורה לנהיגה, קחו נשימה עמוקה, פנו לעצמכם 10 דקות בדיוק וקראו את המאמר שלפניכם. תמצאו בו מידע חשוב שיסייע לכם להימנע מטעויות של מתחילים. ולפני שנשכח, המון בהצלחה וסעו בזהירות.

מיתוס מס' 1 - מהר יותר = טוב יותר

זהו אולי המיתוס הנפוץ מכולם. ישנם רבים המאמינים באמת ובתמים שככול שהלימודים יהיו אינטנסיביים יותר, כך הטמעת מיומנות הנהיגה תהיה איכותית יותר. מדובר בטעות חמורה, כשלמעשה ההפך הוא הנכון. תאמינו או לא, אבל ישנם כיום לא מעט מורים לנהיגה שמציעים לתלמידים שלהם כמות מוגזמת לחלוטין של שיעורים מדי שבוע וכבר נתקלנו במקרים שבהם הוצעו לתלמידים לקחת 8 שיעורים מדי שבוע ואף יותר.

ברוב המוחלט של המקרים מדובר בשיטה שלא מובילה לתוצאות חיוביות. ייתכן בהחלט שלמידה אינטנסיבית תאפשר לתלמיד לרכוש במהירות מיומנויות טכניות כמו חנייה, העברת הילוכים וזינוק בעלייה. עם זאת, לרוב התלמיד חסר הסבלנות יתקשה להתמודד עם מצבים מורכבים שונים. מעבר לכך, הטמעת המיומנויות הדרושות לנהיגה איכותית דורשת זמן, בין היתר כיוון שיכולת העיבוד המוחית שלנו מוגבלת ודרושה הסתגלות לא פשוטה כדי להפוך לנהג אחראי שמסוגל "לקרוא" את הכביש.

כפי שטוען הפתגם הערבי הידוע: "החיפזון מן השטן ואורך הרוח מן הרחמן" - ההמלצה היא לקחת לכל היותר ארבעה שיעורים מדי שבוע, כשישנה בהחלט אפשרות לקחת שני שיעורים כפולים. בתדירות של ארבעה שיעורים שבועיים ניתן להשלים את תקופת הלימודים תוך כשמונה שבועות בלבד. מדובר במסגרת זמנים הגיונית שבמהלכה ניתן להטמיע את כל המיומנויות הנחוצות לנהיגה נכונה ובנוסף להתכונן מנטלית ונפשית למבחן הנהיגה המעשי החיצוני (טסט חיצוני).

מיתוס מס' 2 - סימולטור נהיגה לא עוזר בשום צורה

ישנם מורים רבים שמפצירים בתלמידים שלהם לוותר מראש על שימוש בסימולטורים, בטענה שמדובר במשחק ילדים ותו לא. האמת היא שכל עוד מדובר בסימולטור נהיגה איכותי העומד בתקן האירופאי, הרי שלא מדובר במשחק כלל וכלל. רחוק מזה - נהגים בכל רחבי העולם עושים שימוש בסימולטורים על מנת לשפר את המיומנויות שלהם ולרכוש כלים להתמודדות עם מצבים שונים.

חשוב מאוד לציין שסימולטור נהיגה לא בא להחליף את שיעורי הנהיגה הקלאסיים, אלא להשלים אותם בלבד. ובכל זאת, לסימולטור נהיגה ישנם לא מעט יתרונות. כך לדוגמה, באמצעות סימולטור נהיגה ניתן לתרגל מצבים שלא נתקלים בהם בשיעורי נהיגה סטנדרטיים כמו נהיגה על כביש חלק, בלימת חירום, נהיגה בעלטה וכיו"ב.

כפי שציינו, לא רק תלמידי נהיגה ללא רישיון נהיגה יכולים להפיק תועלת מסימולטורים איכותיים - גם נהגים ותיקים משתמשים בסימולטורים במטרה לרכוש מיומנויות שונות ולבצע למשל תרגילי היגוי מתקדמים. לפיכך אין כל רע ואף מומלץ בהחלט להתנסות במספר שיעורי סימולטור במהלך לימודי הנהיגה: די בחמישה עד שבעה שיעורים בני שעה, כדי לשפר באופן משמעותי את זמני התגובה ויכולת קריאת הכביש.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

כל התשובות לכל השאלות בנושא ייעוץ משכנתה

בשיתוף זאפ דפי זהב
לימודי נהיגה. ShutterStock
לסימולטור נהיגה יש יתרונות רבים, אבל הוא אינו תחליף לשיעורי נהיגה והתנסות בשטח/ShutterStock

מיתוס מס' 3 - עדיף להתחיל ללמוד נהיגה ו"מתישהו" לגשת למבחן התיאוריה

באופן עקרוני החוק מאפשר לנו להתחיל ללמוד נהיגה ולעבור כמות בלתי מוגבלת של שיעורים, לפני שעברנו את מבחן התיאוריה. עם זאת, למבחן הנהיגה ניתן לגשת רק לאחר מעבר מבחן התיאוריה. למעשה לא ניתן אפילו להגיש בקשה לטקסט לפני שעוברים את מבחן התיאוריה.

כיוון שההמתנה לטסט יכולה להימשך מספר חודשים, תלמיד שיתחיל ללמוד נהיגה לפני שעבר את מבחן התיאוריה, עלול למצוא את עצמו במצב שבו הוא כבר מוכן למבחן הנהיגה אך אין לו שום אפשרות לגשת למבחן. לא אחת אף נוצר מצב שבו התלמיד שכבר מוכן למבחן המעשי, נאלץ להמתין מספר חודשים במהלכם עליו לקחת שיעורים רבים כדי שלא לאבד את היכולות שרכש.

ההמלצה הטובה והחכמה ביותר היא להתחיל את שיעורי הנהיגה רק אחרי מעבר מבחן התיאוריה. באופן הזה תנטרלו מראש מציאות שבה אתם ממשיכים לקחת שיעורי נהיגה במשך חודשים ארוכים לחינם ובנוסף כך גם תגיעו מוכנים יותר לשיעורים והלמידה תהיה שלמה ואיכותית יותר.

מיתוס מס' 4 - עם "המורה הנכון" אפשר לגשת לטסט כבר אחרי 20 שיעורים בלבד

לפי החוק כדי לגשת למבחן הנהיגה צריך לעבור לכל הפחות 28 שיעורי נהיגה באורך של 40 דקות האחד. המשמעות היא שכל מורה שמגיש את התלמידים שלו אחרי פחות מ-28 שיעורים למבחן המעשי החיצוני, נוהג בחוסר אחריות ולא פחות חמור מכך, עובר על החוק. יתרה מזאת, רוב הסיכויים שהתלמיד פשוט לא יעבור את המבחן המעשי וייאלץ להמשיך לקחת שיעורים. אי לכך, אם יצרתם קשר עם מורה נהיגה שמבטיח לכם שתיגשו לטסט תוך פחות מ-28 שיעורים, טוב תעשו אם תמשיכו הלאה בחיפושים.

בחורה צעירה לומדת נהיגה בעזרת מורה נהיגה. ShutterStock
אם יצרתם קשר עם מורה נהיגה שמבטיח לכם שתיגשו לטסט תוך פחות מ-28 שיעורים, טוב תעשו אם תמשיכו הלאה בחיפושים/ShutterStock

מיתוס מס' 5 - כל מורה לנהיגה יכול לעשות טסט פנימי

מורה לנהיגה רשאי לבצע טסט פנימי אך ורק אם הוא מנהל מקצועי מוסמך (של בית ספר לנהיגה) ובפירוש לא כל מורה לנהיגה רשאי לעשות זאת. למרבה הצער, במקרים רבים מורים לנהיגה מאפשרים לקולגות שלהם לבצע "טסטים פנימיים" ולגבות עבורם תשלום כמובן. כדי שלא תיפלו בפח, בררו מראש בבית הספר לנהיגה מי בדיוק מעביר את הטסטים הפנימיים ו-ודאו מעבר לכל צל של ספק כי מדובר במנהל מקצועי מוסמך.

בחורה צעירה נכשלת בטסט לצורך קבלת רישיון נהיגה. ShutterStock
בררו מראש בבית הספר לנהיגה מי בדיוק מעביר את הטסטים הפנימיים ו-ודאו מעבר לכל צל של ספק כי מדובר במנהל מקצועי מוסמך/ShutterStock

מידע חשוב נוסף על לימודי נהיגה

לסיום, קבלו מספר נקודות מעניינות שחשוב לדעת על לימודי נהיגה:

• כמה זה עולה לנו - עלות שיעור נהיגה במסגרת "חבילת שיעורים", לנצח תהיה נמוכה יותר מעלות שיעור נהיגה שלא במסגרת חבילה: לרוב חבילה של עד 35 שיעורים הכוללת בנוסף גם טסט פנימי וחיצוני, תעלה בין 3,750-3,500 שקלים. לעומת זאת שיעור נהיגה בודד (שלא במסגרת חבילה) בן 40 דקות עולה בין 130-80 שקלים. מחיר גבוה או נמוך מדי, צריך להדליק נורה אדומה.

• לא על השיעורים לבדם - כשמתכננים את התקציב הדרוש ללימודי נהיגה יש לקחת בחשבון את כל ההוצאות המתווספות לשיעורים עצמם. בין היתר חשוב לזכור שתצטרכו לשלם עבור הטסט הפנימי והטסט החיצוני, לשלם את אגרת התיאוריה וכן לשלם עבור מבחן התיאוריה ובדיקת העיניים.

• אלוהים נמצא בפרטים הקטנים - חשוב ביותר לקרוא את "האותיות הקטנות" לפני שחותמים על חוזה מול בית ספר או מורה פרטי לנהיגה. כך לדוגמה, אם למשל בחרתם ללכת על חבילה של שיעורים, שימו לב לעלות של כל שיעור שתצטרכו לקחת שלא במסגרת החבילה. יתכן מאוד שמדובר במחיר מופקע וחשוב להיות ערים לכך. שימו לב גם לגובה דמי הביטול שכן אין זה מן הנמנע שתבחרו לעבור מסגרת לימודית בשלב מסוים מסיבה כזו או אחרת. מעבר לכל זה, הבינו מראש למה אתם מתחייבים בדיוק, האם תיאלצו לעבור כמות מסוימת של שיעורים בין הטסטים, האם הטופס הירוק יוחזר לכם אם תבחרו לעזוב את בית הספר וכיו"ב. אל תשאירו מקום לספק וחתמו על החוזה רק אחרי שהכול מובן וברור.

עודד פשטצקי בשיתוף זאפ דפי זהב, בשיתוף זאפ דפי זהב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully