מראה אווירי של יקנעם. ShutterStock
מראה אווירי של יקנעם/ShutterStock

הרילוקיישן שיחולל מהפכה: הצצה לישראל של שנת 2040

בשיתוף קק"ל

1.12.2019 / 8:00

שנת 2020 תהיה שנת המפנה עבור ישראל, עם השקת חזון "רילוקיישן ישראלי - קק"ל בונה את ארץ המחר", אשר יגרום ל-1.5 מיליון ישראלים לגור בנגב ובגליל. איך? הכירו את התמריצים בשוק התעסוקה, הפרויקטים בתחום הבנייה ותכניות החינוך שיניעו את השינוי הגדול

כיום ישראל נחשבת ל"סטארט אפ ניישן", מדינה מובילה טכנולוגית, יציבה כלכלית וכזאת שנחשבת שם נרדף לחדשנות. אולם בישראל הנוכחית ישנם גם מקום לשיפורים. כמדינה בעלת שטח קטן, ההבדלים בין המרכז לפריפריה מבחינת תשתיות, תעסוקה ורמת חינוך גדולים מדי. על סף 2020 נרקם חזון חדש שתכניותיו הולכים ומתממשים בימים אלה והוא ישנה את פני ישראל ב-20 השנים הקרובות.

בעולם גלובלי שבו צעירים מחפשים הזדמנויות בחו"ל, משפחות צעירות ואקדמאים תורמים בתחומם בחברות או מוסדות מחקר מעבר לים ורבים עושים רילוקיישן לצורך כך, החליטו בקרן קימת לישראל להכין תכנית לאומית שתשנה את יחסי הכוחות בין המרכז לפריפריה ותהפוך את ישראל כולה לסטארט אפ ניישן על ידי חיבור בין התיישבות ופיתוח הקרקע, תמריצים לאזרחים וחברות ועידוד התיישבות בנגב ובגליל: "רילוקיישן ישראלי - קק"ל בונה את ארץ המחר".

יעד המיזם הוא למשוך 120 אלף עובדי ליבה אל הנגב, שיהפכו בעתיד למיליון מתיישבים חדשים. בגליל אמורים 60 אלף תושבים למשוך אל הצפון כחצי מיליון איש. איך? כיצד מעודדים את התיישבותם של כ-1.5 מיליון תושבים בפריפריה?

מראה אווירי של יקנעם. ShutterStock
תכנית לאומית שתשנה את יחסי הכוחות בין המרכז לפריפריה ותהפוך את ישראל כולה לסטארט אפ ניישן/ShutterStock

שלושת המנופים שיהוו את מנוע הצמיחה של ישראל

ישראל 2040 "רילוקיישן ישראלי - קק"ל בונה את ארץ המחר" הוא חזון אסטרטגי של קק"ל ששם לעצמו למטרה לחזק את הגליל והנגב באמצעות התיישבות, תעסוקה וקידום ערכי חינוך וקהילה.

מבחינת תעסוקה, "רילוקיישן ישראלי - קק"ל בונה את ארץ המחר" צפויה להשפיע באופן משמעותי על שוק העבודה העתידי בישראל. יעדי המיזם כוללים הקמה או העברה של כ-750 חברות סטראט אפ לפריפריה, שיתוף פעולה עם מפעלים, אקדמיה וחברות פרטיות, הקמת פארקים לחברות הייטק ומתחמי עבודה משותפים ולפתור את בעיות ההיצע והביקוש על ידי נטוורקינג והשקעות. בנוסף, במסגרת המיזם ייתנו תמריצים והטבות כלכליות לאלה שיעברו לעבוד בנגב ובגליל.

בנגב מתוכננים מספר צעדים שיאפשרו את התהליך - עידוד טרנספורמציה דיגיטלית ואימוץ טכנולוגיות חדשות בקרב חברות התעשייה המסורתיות, הקמת חממות ומאיצים לקליטת יזמים, משיכת חברות לפארק הסייבר בבאר שבע, יצירת תנאים לקמפוסי פיתוח וחיבור בין התעשייה הביטחונית ליחידות הטכנולוגיות הקיימות. בגליל יתקיים שיתוף פעולה עם הקמפוס הרפואי, השקעות במחקר ופיתוח, קידום חדשנות חקלאית וריכוז חברות מתחום הביו-טק.

פתיחת אפשרויות תעסוקה רבות ועידוד השקעות בנגב ובגליל יהפכו את האזורים האלה לאופציה תעסוקתית אטרקטיבית למאות אלפי ישראלים.

שדות על רקע העיר באר שבע. ShutterStock
פיתוח תעשייה, קמפוסים והקמת פארק לחברות הייטק בבאר שבע/ShutterStock

חינוך וחיי קהילה שמהם ייהנו כ-1.5 מיליון תושבים חדשים בנגב ובגליל

שינוי מפת התעסוקה בישראל יגרום לעדכון מפת המגורים. כיום מרבית האוכלוסייה בארץ חיה במישור החוף ובאזור ירושלים. במקביל לפתיחת אפשרויות תעסוקה אטרקטיביות, חזון "רילוקיישן ישראלי - קק"ל בונה את ארץ המחר" תספק פתרונות מגורים חדשניים, שיובילו לעיבוי יישובים קיימים וערים קיימות.

התכנית כוללת הקמת כ-400 אלף יחידות דיור חדשות והקצאת 100 אלף יחידות דיור להשכרה בפריסה רחבה. הקמת מאות אלפי יחידות הדיור תאפשר לכמיליון תושבים להתגורר בנגב וכלחצי מיליון איש להתגורר בגליל. התכנית תיצור שוק שכירות דינמי, עידוד התיישבות אידיאולוגית ולהענקת תמריצים ממשלתיים לרכישת בית בפריפריה.

החזון של קק"ל משלב גם כ-150 אלף עולים חדשים שיעברו להפריח את האזורים הללו. במקביל, יוקמו מערכי תחבורה ותשתיות מתקדמים כדי לתמוך בשינוי המתוכנן בתחום המגורים והתעסוקה. מערך התחבורה יחבר וינגיש את אזורי הפריפריה למרכז הארץ.

ה"רילוקיישן" יעניק לתושבים חווית מגורים שונה מאזור המרכז. המיזם צפוי לכלול מערך מוסדות חינוך ברמה גבוהה ותעניק מלגות לסטודנטים, הקמת כ-30 קמפוסים לחדשנות, מחקר, פיתוח ויזמות וכן 20 מרכזי מצוינות והעצמה טכנולוגית לנוער.

"למדינה צעירה ודינמית, 20 שנים הן תקופה משמעותית, שיכולה להוות קרש קפיצה לעתיד מזהיר", אומר יו"ר קק"ל דניאל עטר, "כיצד נשמור על המובילות היזמית והטכנולוגית? תכנית 'רילוקיישן ישראלי - קק"ל בונה את ארץ המחר' מציעה חזון מפורט לרילוקיישן פנים ישראלי של מיליון וחצי ישראלים לנגב ולגליל. התכנית תפיח חיים חדשים באזורי הפריפריה ותהפוך אותם למוקדי הייטק וטכנולוגיה. ההשקעה בגליל תוביל לפיתוח 'עמק סיליקון ישראלי', בנגב ישתלבו בעלי מקצוע בפיתוח מתחמי סייבר".

קק"ל תשמש כמובילת התכנית ותתאם את פעילותם של כלל הגופים השותפים: ממשלת ישראל, האקדמיה, צה"ל והמגזר העסקי בארץ ובעולם, בזכות יכולות הביצוע שלה, המשאבים, הראייה האסטרטגית, הניסיון בהתיישבות, הקשר ליהדות התפוצות ועוד. חיזוק הנגב והגליל תהפוך את ישראל ב-2040 למדינה הנהנית מחוסן כלכלי, ביטחוני, טכנולוגי ואנושי. מדינה מחוברת שכל חלקיה ואזוריה הם חלק בלתי נפרד מהצלחתה.

לתכנית "רילוקיישן ישראלי - קק"ל בונה את ארץ המחר"

בשיתוף קק"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully