וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי התקף לב? זה מה שאתם צריכים לדעת בקשר לקורונה

מוגש כשירות לציבור בחסות חברת מדיסון, בחסות חברת מדיסון

21.4.2020 / 11:44

אנשים עם רקע של מחלות לב - אנשים שעברו התקף לב בעבר, או סובלים מגורמי סיכון כמו כולסטרול ולחץ דם גבוה - נמצאים בקבוצת סיכון לסיבוכי קורונה. רופא מומחה מסביר מה חשוב לדעת כדי להימנע מכך

נגיף הקורונה מאיים על הבריאות ועל השגרה של כולנו, אבל הוא מציב איום חמור עבור האנשים שנמצאים בקבוצות הסיכון. חלק מהאנשים הללו הם אנשים עם רקע של מחלות לב - אנשים שעברו התקף לב בעבר, או סובלים מגורמי סיכון כמו כולסטרול ולחץ דם גבוה.

"נגיף הקורונה עלול לפגוע בלב, וליצור מצב שדומה להתקף לב", הסביר לנו ד"ר דב גביש, מנהל היחידה למחקר במערך הלב של בית החולים וולפסון, "הנגיף עלול לערב ישירות את הלב, מעבר לפגיעה בריאות ובדרכי הנשימה, וכמובן שאצל חולי לב זה יותר גרוע, וחייבת להיות מודעות לכך".

ד"ר גביש מסביר כי אנשים שסובלים מגורמי סיכון וממחלות לב קיימות עלולים לפתח סיבוכים ולהגיע למצב קשה שמצריך אשפוז ואפילו הנשמה. "כל מי שיש לו מחלת לב ידועה נמצא בקבוצת סיכון יותר גבוהה", אמר, "מהניסיון המצטבר שיש כרגע בעולם, בין האנשים שמגיעים למצב של הנשמה, האחוז הגבוה ביותר, 30-40 אחוזים, הם אנשים שיש להם מחלות לב, או שילוב של מחלות לב וגורמי סיכון". ד"ר גביש מסביר כי זה לא אומר שכל חולי הלב שיידבקו בקורונה יגיעו למצב קשה אבל מבין אלה שמגיעים להנשמה יש אחוז מאוד גבוה של אנשים עם מחלת לב.

דווקא עכשיו: הישארו מאוזנים

אחד הגורמים שיכול למנוע את הסיכון הזה הוא שחולי לב ישמרו יותר על הכללים למניעת הדבקה בקורונה, כמו ריחוק חברתי ושמירה על היגיינה, מצד אחד, ומהצד השני יקפידו על הטיפול התרופתי שלהם. "מי שיש לו צורך בטיפול בגלל מחלת הלב שהייתה לו, חייב להמשיך את הטיפול ולהתמיד, ולשמור על ההמלצות וההנחיות שניתנו לו לאחר אירוע הלב, שכן מצב של חוסר איזון עלול להחמיר את המחלה אם נדבקים בנגיף", הסביר ד"ר גביש.

תרופות סטטינים לטיפול בכולסטרול. ShutterStock
הקפידו על הטיפול התרופתי. כדורים להורדת כולסטרול/ShutterStock

לשאלה האם יש צורך בבדיקות מעקב עבור חולים עם רקע של מחלות לב, הסביר ד"ר גביש כי מי שלוקח את הטיפול שלו באופן סדיר ולפי ההנחיות, נמצא במצב מאוזן ולא חייב להיבדק בשגרה, אלא אם כן רופאיו המליצו לו אחרת. "הכוונה היא שלוקחים את הטיפול לפי ההנחיות, אם זה כדורים אז לקחת אותם כל יום, ויש גם אנשים שמקבלים טיפול להורדת כולסטרול בזריקות ,יש להקפיד על הזריקות בתדירות שנקבעה על ידי הרופא , בזמן ובצורה מסודרת", אמר ד"ר גביש.

אם אתם חוששים ללב שלכם, לכו להיבדק

מלבד הקפדה על הטיפול התרופתי, חשוב גם להיות קשובים לגוף וערים לתסמינים השונים. "חשוב להזהיר אנשים שנמצאים בסיכון גבוה כי הם חייבים להיות ערים לתסמינים שלהם", הדגיש ד"ר גביש, "שכן לפעמים יש סימנים של מחלת לב שחוזרת, אבל אנשים מפחדים להגיע למיון, בגלל הקורונה, וזה עלול להיות מסוכן, הם עלולים להגיע מאוחר מדי ולאבד את חייהם".

הוא הוסיף כי חשוב לזכור שיחידות הלב בבתי החולים ממשיכות לטפל בחולים, ואין סיבה להימנע מטיפול רפואי מציל חיים. "כשיש סימנים למחלות לב - לחצים בחזה, קוצר נשימה וכדומה - חשוב להגיע לבית החולים בהקדם, שכן אז יש אפשרות להעניק טיפול טוב יותר", הוסיף, "אנשים שעברו אירועי לב הם ברובם גם בקבוצת הסיכון גם מבחינת הגיל, והם צריכים לשמור על עצמם, ואנחנו נשמור עליהם ביחד".

יש לציין כי הטיפול ביחידות אלה עשוי לקחת יותר זמן בתקופה זו, שכן כל מטופל נשאל גם על חשיפה אפשרית שלו לקורונה, ולכן חשוב במיוחד להגיע עם התסמינים הראשונים ולא לחכות. אם יש לכם ספק, ניתן לפנות טלפונית או און-ליין לבתי החולים ולקופות החולים ולהתייעץ עם רופא. "לא צריך להסס, מי שיודע שהוא בקבוצת סיכון בדרך כלל יש לו רופא שמטפל בו, והוא יכול להתייעץ איתו", הוסיף ד"ר גביש. בכל מקרה, אל תתעלמו מהתסמינים.

מוגש כשירות לציבור בחסות חברת מדיסון, בחסות חברת מדיסון
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully