חתן וכלה מבואסים/ShutterStock

מה למדו המתחתנים החדשים? כלום

דוד רוזנטל

18.6.2020 / 0:20

אין הפקה שתממן, החברים בחל"ת והצ'קים נמוכים יותר, אבל המתחתנים בעידן הקורונה ("אצלנו יהיה האמר שחור בכניסה, ניכנס על סוסי פוני") לא עושים חשבון. משברים נפשיים, סכום גבוה בכתובה ופלונטר כלכלי, והכול בשם ה'שופוני' - המשבר של הזוגות הטריים מתחיל מתחת לחופה

"החלום שלי מגיל צעיר היה שיפריחו 50 יונים בחתונה שלי. כבר שנים אני מתכננת את הרגע הזה - אנחנו נכנסים עם כרכרה לבנה ואז מפריחים את היונים. אבל שום הפרחה לא תהיה בחתונה שלי וגם לא כרכרה לבנה. בן הזוג שלי אומר לי בחצי הומור שמקסימום אני אכניס אותך על מריצה ונפריח איזה שני תוכים שנקנה בשוק במאה שקל. בעסה אימים, אבל אין ברירה. הוא חושש שהכסף שיביאו האורחים לא יכסה את ההשקעה וגם כך צמצמנו את המספר שלהם מ-400 ל-250. הרגה לי את החלום הקורונה הזו".

את הדברים הללו אומרת רונה, שצפויה להתחתן בחודש הבא, על רקע חזרתם לפעילות של אולמות האירועים. על פי החלטת הממשלה, החל מתחילת השבוע מותר לקיים חתונות ואירועים משפחתיים בהיקף של עד 250 בני אדם, וזאת בכפוף למגבלות שמירת ריחוק.

כיצד ייראו האירועים תחת מגבלת הקורונה וכיצד היא משפיעה על אופיים?

חתן וכלה מלמעלה. ShutterStock
מה שמתחיל בשופוני נגמר עם חור עצום בכיס, ואם חשבתם שהקורונה תיקנה את זה - טעיתם/ShutterStock

"יש טירוף של מקומות פתוחים, כולם רוצים לקיים את האירוע במקום פתוח, זה הדיבור עכשיו", אומרת מפיקת החתונות דנה ישראלי. אלא שבאופן פרדוקסלי, על אף הרצון להוזיל את עלויות החתונה בימים טרופים אלו, הפקת אירוע בחוץ מייקרת משמעותית את הערב, "מכיוון שצריך להביא את כל הציוד ולמקמו בשטח, העלות נוסקת בקלות ל-350-400 שקלים לראש, אף שמדובר על חתונה מצומצמת של 120 איש".

מה מייקר באופן כל כך משמעותי את העלויות? ישראלי מציינת כי עלות השכרת וילה ממוצעת חוצה בקלילות את רף 10 אלף השקלים ללילה. הקייטרינג מתומחר ב-150-200 שקלים לסועד. לכך יש להוסיף עוד משתנה ייחודי לאירועים בחוץ - עלות השכרת הציוד שעומדת על 50 שקלים לראש, וכל זאת בטרם התייחסנו להגברה, תאורה, מוזיקה ושאר אטרקציות וכו'.

seperator

החשש של ארוסה של רונה לגבי ההפחתה בגובה הסכום שתקבל לחתונה בהחלט במקומו. על פי מדגם שנערך בקרב 150 נשאלים, גובהה הממוצע של מתנה שתוענק לקולגה לעבודה עומד כרגע על 275 שקלים בלבד, בעוד שטרם עידן הקורונה הסכום עמד על 325 שקלים. הפחתה זהה נרשמה גם בהתייחס לסכום שיקבל הזוג ממכריהם. וכמה יעניק להם בן משפחה מדרגה שנייה? 350 שקלים במקום 450 קודם לכן. גם חברים קרובים, שבימים כתיקונם רשמו צ'ק שמן של 825 שקלים בממוצע, יאלצו כמו כולם להדק את החגורה ולהפחית את הסכום. על פי נתוני הסקר, זה עומד על 725 שקלים 'בלבד'.

"נתתי לכל החברות שלי לפחות 1,000 שקלים. אני עובדת במקום עבודה גדול והייתי בחמש שנים האחרונות לפחות ב-10 חתונות, ורשמתי תמיד 350 שקלים. הקיצר, נדפקתי בגדול אבל איך אני יכולה לעשות פרצוף לחברה שנמצאת בחל"ת?" אומרת רונה, "למרות שלאחרונה ראיתי אותה מעלה לאינסטגרם צילום עם תיק חדש שעלה 800 שקלים, אבל אני לא נכנסת לה לכיס".

לצד רונה, שוויתרה בעל כורחה על הגשמת חלום הפרחת היונים, יש לא מעטים שיוציאו לפועל את החתונה, בדיוק כפי שתוכננה מלכתחילה, אף שעננה גדולה של חוסר ודאות כלכלית מרחפת מעליהם. "עד שפתחו את האפשרות להתחתן, יצאה לי הנשמה, עכשיו אני הולך לעשות אירוע ביג טיים ולפצות את עצמי ואת כל החברים שלי על התקופה הרעה הזו", אומר אושרי, שגם הוא צפוי להתחתן בחודש הבא "דבר ראשון, אני מעמיד מחוץ לחניה האמר שחור - כלי הצגה. דבר שני, אני עושה בחוץ עמדת מסאג', סטייל קופנגן. בצד השני, אני פותח לחבר'ה עמדת סיגרים קובנים, עלי. ואני אומר לך שהולך להישפך שם קוניאק כאילו זה מים, ולא את הפותח סתימות VSOP, אלא XO. ומעל לכל, אני כנראה מביא את משה פרץ ושם לו ביד 65 אלף שקל לשעה. זה עדיין לא סגור אבל יש מצב חזק שזה יקרה. כן, זה מחיר של הביוקר אבל מגיע לנו להתפנק".

ומה לגבי החשש שמא האורחים יהיו פחות נדיבים? "חסכתי לאירוע הזה 50 אלף שקל ששם אותם אקסטרה בצד למקרה שיהיו פאדיחות - זה אירוע של פעם בחיים".

בסרטון: אירוע חתונה במרכז הארץ (צילום: נשלח בוואטסאפ לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים)

חתונה במרכז הארץ, יוני 2020/מערכת וואלה! עסקים

"אני מגשים חלומות, לא יועץ פיננסי. לא מעניין אותי אם החתונה תכניס אותם לבור וזה גם לא התפקיד שלי לקבל עבורם החלטות כאלו. קורונה או לא קורונה, יש להם או אין להם - זה כבר עסק שלהם. אותי מעניין רק דבר אחד ויחיד - להוציא לפועל כל חלום, מופרע ככל שיהיה", אומר לנו מפיק חתונות גדול. ועד כמה מופרעים החלומות שהוא מגשים? "הגיע אלי זוג מאשדוד לפני שבוע, להערכתי בני 25 ,שביקשו להביא לאולם שני סוסי פוני, להיכנס בסטייל ושבחנייה תמתין להם פרארי אדומה חדשה. היא אמנם הוצאה לחל"ת והוא עובד באיזה סופר, נראה לי כאחמ"ש או משהו - אבל שוב, זה הערב הכי חשוב מבחינתם והם מוכנים לשלם על כך סכום ניכר מאוד".

" יש כאן אלמנט של פיצוי. זוג שתכנן את הערב לפרטי פרטים ונאלץ לשנות את התמהיל שלו באופן דרסטי בגלל אילוצים כספיים, יתעדף את ההוצאות, בהתאם לסולם החשיבות שהוא מייחס להן", מסביר גל חרט, מנכ"ל מנכ"ל חברת דיאמונד פקטורי לעיצוב וייצור טבעות אירוסין. יש לא מעטים שרואים בטבעת אלמנט מהותי ומוכנים לשלם עבורו אלפים רבים מאוד של שקלים. בו בעת, מדגיש חרט כי גם ב-2,000 שקלים ניתן כיום לרכוש טבעת אירוסין מרשימה שעשויה זהב ומשובצת יהלומים.

"אם בעבר בחורה הייתה מתכננת את הפנטזיה שלה משנות העשרים שלה (עיין ערך מוניקה מ"חברים"), היום נשים קטנות בחטיבות הביניים בונות את לוח הפינטרס האישי שלהם ליום הגדול", אומר הפסיכיאטר אילן רבינוביץ'. אבל מהר מאוד האשליה שהצ'קים יממנו את האירוע היוקרתי נמוגה "הערב נגמר וסינדרלה הופכת ללכלוכית. הזוג נותר עם הלוואות וחובות משך חודשים ארוכים. זו התנהגות כפייתית שהפכה נחלת זוגות רבים. הם נשאבים לדרך ללא מוצא , תוך השוואה לאחרים ורצון לנגוע בפסגות. בנקל תיקרת הזכוכית נפרצת ומאותו רגע קל לאבד שליטה על ההוצאות".

האמר. ShutterStock
נשים אחד כזה, כי אם אפשר לשפוך כספים ולנקר עיניים, למה לא בעצם?/ShutterStock

ימים אלו לימדו אותנו שיעור בצניעות, אומר עו"ד יוסי הרשקוביץ, מומחה בדיני משפחה "בין השאר, קיומם של אירועים צנועים עם מיעוט משתתפים לימד את הזוגות כי השמיים לא נפלו והם מתחילים את החיים לא עול כלכלי מיותר. בשל החשש ממצב כלכלי עתידי לא בטוח ואף כניסת מי מהצדדים לחיי הנישואין עם עסק או רכוש, מומלץ להשקיע את המשאבים הנפשיים והכספיים באפיקים תועלתיים ומהותיים, כגון עריכת הסכם ממון ולא לזרוק הון על חתונה". לדבריו, מוטב לנצל את שעת הרצון ההדדית כדי להסדיר מראש את הפתרון למחלוקות העלולות להתעורר בעתיד, כתוצאה ממשבר כלכלי חמור, קריסה כלכלית של אחד מבני הזוג או פיטורים.

ההתנהלות הכלכלית חסרת האחריות של ישראלים רבים מדירה שינה מעיניו של דודי קוכמייסטר, המנכ"ל החדש של ארגון "פעמונים", שמזהיר את הציבור מפני הדרדרות לתהום: "נתקלנו כבר באין ספור מקרים בהם קרובי משפחה של זוגות נאלצו למכור נכסים בשביל לממן את הבור הכלכלי שיקיריהם נכנסו אליו בגלל ההרפתקה המסוכנת הזו. זה מסוכן מאוד, ובחלק מהמקרים, אלו מכות שלא ניתן להתאושש מהן. לשעבד את העתיד בגלל רצון עכשיו כדוגמת חתונה זו החלטה גרועה ביותר. אל תפלו למלכודת הזו".

ואם בשיעבוד של החיים אנו עוסקים, קבלו עצה נוספת: תשחררו את הפאסון של רישום סכום אסטרונומי בכתובה: "זה מסמך מחייב לכל עניין ודבר והבעל עלול למצוא את עצמו משלם את הסכום שנקוב בו. ולא פחות חשוב", מסכם הרשקוביץ', "בשל המצב זוגות רבים נוטלים הלוואות מהורי מי מהצדדים, בין היתר לצורך מימון החתונה. במקרה כזה, רצוי להגדיר בצורה מפורשת ובכתב איזה חלק מהכספים שההורים נותנים מהווה מתנה ואיזה חלק מהווה הלוואה ובאילו תנאים ובעיקר להגדיר את מועד פרעון ההלוואה, גם כדי למנוע מחלוקות עתידיות בין הצדדים וגם על מנת שלצדדים יהיה הסבר מניח את הדעת בדבר רכוש שצברו מתוך מתנות או הלוואות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully