סרטן צוואר הרחם. ShutterStock
סרטן צוואר הרחם/ShutterStock

רופא, רחם עליה

22.1.2021 / 0:10

לכאורה, הסיבה היחידה לתמותה מסרטן צוואר הרחם היא גילוי מאוחר, אך התמונה שעולה מהשנים האחרונות מגלה הרבה מקרים של רשלנות רפואית. בחלק מהם פוצתה המטופלת, באחרים פוצו בני משפחתה לאחר שהלכה לעולמה. עו"ד דוד פייל: "הרופאים לוקים לא אחת בקיבעון מחשבתי"

"היה לי דימום חזק מאוד ולא צפוי, כמו וריד פתוח, והגעתי לבית חולים", סיפרה טל מן בריאיון לאחר שכמעט מצאה את מותה בעקבות סרטן צוואר הרחם שהתגלה בגופה. לכאורה, לא היתה לה כל סיבה לדאגה שכן היא ביצעה באדיקות את בדיקות ה'פאפ' השגרתיות שאמורות לגלות התפתחות של תאים טרום סרטניים וכולן יצאו תקינות. אך במקרה שלה, כמו ברבים אחרים, לו הבדיקה היתה מתבצעת באופן שונה, הנגע היה מתגלה בזמן וחייה לא היו מגיעים למצב בו הם תלויים על בלימה.

למזלה של טל הרופאים הצילו את חייה. אך לא לכולן היה מזל. מאות נשים ישראליות מצאו את מותן בשנים האחרונות מסרטן צוואר הרחם. לכאורה, הסיבה היחידה לתמותה היא גילוי מאוחר של המחלה, כך לפחות חוזרים ושונים איגודי הרופאים והנוגעים בדבר, אך בפועל, נדמה כי התמונה שהם מציירים לא מדויקת ואינה משקפת את מכלול הסיבות שמביאות לתחלואה הגבוהה ולנזק הכספי האדיר שנגזר ממנה.

טל מן. ניר פקין
לה היה מזל, לרבות אחרות לא. טל מן/ניר פקין

הגורם העיקרי להיווצרות סרטן צוואר הרחם הוא נגיף הפפילומה (HPV) המועבר ביחסי מין וגורם לשינויים בתאי צוואר הרחם. התאים הנגועים הופכים לתאים קדם-סרטניים ברמת התפתחות מדורגת, כאשר גילוי מוקדם שלהם מציל חיים. בדיקה פשוטה יחסית ואפקטיבית מסייעת לאבחון הסרטן אולם חרף העליה המשמעותית שחלה בשנים האחרונות בביצועה, עדיין, במקרים רבים, אבחון שגוי מוביל להתפשטות המחלה, ששולחת גרורות לאיברים שונים ומביאים למות החולה.

כיצד זה ייתכן?

"הגיע הזמן להכיר בעובדה כי גם למערכת יש תרומה מכרעת לסטטיסטיקה הנוראית של תמותה מסרטן צוואר הרחם", מציין עו"ד דוד פייל, מבכירי עורכי הדין בישראל בתחום הרשלנות הרפואית, "זה אמנם מאוד נוח לתלות את כל האשם בהתמהמהות הנשים בביצוע הבדיקה או בהימנעותן מקבלת חיסון שמונע מהנגיף להתפשט, אך בלא מעט מקרים, דווקא התנהלות רשלנית מצד הרופא או המעבדה, היא שהובילה לכך. במרוצת השנים קבעו בתי המשפט פעם אחר פעם כי הגניקולוג וקופת החולים התרשלו באבחון וגילוי מוקדם של מחלת סרטן צוואר הרחם. לא אחת נפסק כי התנהלותם הובילה לנזקים קשים, להכרח לבצע פרוצדורות רפואיות מיותרות ואף למוות בטרם עת".

איך בדיקה פשוטה, שביצוע תקין שלה אמור בהכרח להציל חיים, הופכת לתופת עבור עשרות נשים בשנה?

אבחון לקוי

בין התסמינים לקיומה של מחלת סרטן צוואר הרחם, נכללים בין היתר דימום לא סדיר, גם לאחר קיום יחסי מין ואי נוחות במהלך קיום יחסי מין. גם דימום וסתי אצל נשים שהווסת שלהן נפסקה אמור להדליק נורה אדומה. במקרה שסימנים אלו מופיעים, על הרופא לבצע שורה של בדיקות ובהן גם את בדיקת הפאפ, זאת על מנת לשלול אפשרות לפתולוגיות אחרות. אלא שלא אחת, הרופאים לא מבצעים את הבדיקות הנדרשות כדי לשלול קיומו של סרטן צוואר הרחם. וכך, למשל, בית המשפט פסק כי בן הזוג של אישה צעירה שהלכה לעולמה יקבל פיצוי בגובה של 1,854,000 שקל בתוספת הוצאות ושכר טרחת עו"ד, לאחר שנקבע כי הרופא התרשל בכך שהסיק כי התופעות עליהן התלוננה נובעות משימוש בגלולות למניעת הריון. נקבע כי הוא לא ביצע בזמן את ההבדיקות המתאימות לאבחון מחלקת הסרטן שגבתה את חייה.

עו"ד פייל מציין כי פסק הדין האמור, כמו רבים אחרים, מציף באופן ברור את החשיבות לאבחנה המבדלת בכלל ולשלילת סרטן בפרט, גם במקרים בהם הימצאותו היא בסבירות נמוכה, עקב גילה של האישה והרקע הרפואי שלה. "הרופאים אינם ערים די הצורך למכלול הסיכונים הקשורים למאפיינים הייחודיים של המטופל, במקרה בו אילו אינם עולים בקנה אחד עם האבחנה השכיחה וזאת נוכח קיבעון מחשבתי בו לוקים חלקם".

דבריו, למצער, מקבלים משנה תוקף, פעם אחר פעם. כך, למשל, גם אירע במקרה של ד', אישה צעירה בת 29 שנהגה לבצע בדיקות פאפ באופן מסודר כבדיקת סקר לגילוי מוקדם של סרטן צוואר הרחם. ב-2009 התובעת עברה בדיקת פאפא שהוגדרה כתקינה לחלוטין, אלא שבדיעבד התגלה כי בתוצאותיה ניתן היה לראות בבירור שינוי בתאי צוואר הרחם שחייבו לשלוח אותה להמשך בירור, אך זה לא נעשה בעת ההיא. האיחור באבחון הסרטן גרם להתפשטות הגידול, לצורך בטיפולי הקרנות וכימותרפיה וכפועל יוצא, לקיצור דרסטי בתוחלת חייה של התובעת ולאובדן הסיכוי להרות. סוף דבר - התיק הסתיים בפשרה על סך 950,000 שקל.

סרטן צוואר הרחם. ShutterStock
הרופאים לא ערים לכל הסיכונים והמצב עלול להידרדר במהירות/ShutterStock

ד' נותרה בחיים, אך ב', בחורה צעירה בת 32, מצאה את מותה בנסיבות דומות. תביעה שהגישה המשפחה באמצעות עו"ד פייל הסתיימה גם היא בהסכם פשרה, הפעם בסכום של כשני מיליון שקלים.

נחמה? אין, אך האם ניתן למנוע את המוות הבא?

"החולים, כמו גם בית המשפט, מצפים מהרופאים להעלות השערות חדשות ביחס לגורמים לתלונות עקביות של מטופל לאורך זמן, בעת שהבירור לא שלל את כלל האפשרויות, כולל החמורות שביניהן", מסכם עו"ד פייל.

ביצוע רשלני של הבדיקה

באופן עקרוני, את משטח הפאפ מבצעים במהלך בדיקה גניקולוגית שגרתית אצל רופא נשים, במהלכה הרופא משתמש במפשק (ספקולום) לבדיקת צוואר הרחם. לאחר מכן הוא מבריש את האיזור באמצעות מברשת מיוחדת, באמצעותה הוא נדרש ללקט מספר תאים מכל דפנות הרחם. "בפועל", מציין עו"ד פייל, "אנו נתקלים במקרים בהם הדגימה ניטלת מצד מסוים ורק לאחר מכן מתברר כי הנגע הסרטני קיים בצד אחר. רשלנות זו מובילה לכך שדווקא התאים הבריאים נשלחים למעבדה, שמן הסתם לא מגלה שינויים טרום ממאירים בהם".

אבחון רשלני של התוצאות ע"י המעבדה

בבדיקת פאפ נלקחים תאים מהרירית המצפה את צוואר הרחם (cervix) אצל האישה, שעוברים צביעה ונבדקים מיקרוסקופית כדי לזהות מבנה או התרבות לא תקינים. אך גם בהקשר זה, מציין עו"ד פייל, אנו נתקלים במקרים בהם פענוח הבדיקה נעשה באופן לקוי והתוצאה מצביעה על תקינות התאים, אף על פי שאלו 'נגועים'.

בנוסף, אין עוררין כי דלקת בצוואר הרחם ממסכת את התמונה הקלינית ומצריכה מהמעבדה לציין כי לא ניתן לשלול קיומם של תאים סרטניים, ומכאן שקיים צורך לחזור על הבדיקה תוך מספר שבועות. אך בפועל, לעיתים, המעבדה לא פועלת על פי הפרוטוקול, והנבדקת משוחררת ללא אבחנה מדויקת. כך נראית רשלנות.

רשלנות בפענוח בדיקת המעבדה ע"י הרופא

נייר עמדה של החברה הישראלית לקולפוסקופיה ופתולוגיה של צוואר הרחם והאיגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה, מגדיר באופן מדויק לרופא המטפל כיצד עליו לפעול במקרה בו נתקבלה תשובה לא תקינה של המשטח הציטולוגי מצוואר הרחם. אלא שגם בשלב זה, לעיתים, התנהלות רשלנית מצד הרופא מובילה לגילוי מאוחר של המחלה. עו"ד פייל: " הרופא 'מפספס' וכלל לא שם לב כי תוצאת הבדיקה מחייבת המשך בירור. במקרים אחרים, זה נעשה באופן שחורג מנייר העמדה.

אישה שחלתה בסרטן צוואר הרחם נדרשת להילחם במחלה ובהיבטיה הרפואיים, אולם עליה ועל בני משפחתה לזכור כי עומדות לה ולהן זכויות במגוון מוסדות ממשלתיים ופרטיים. ריכזנו עבורכם מקצת מהזכויות המהותיות.

  • קצבת נכות כללית: ניתן להגיש תביעה לקבלת קצבת נכות כללית וועדה רפואית תקבע האם האישה זכאית לקצבה חודשית. דרגת אי-כושר מהווה תנאי לזכאות לקצבת נכות, וזו מחושבת בהתאם לאחוזי הנכות שנקבעו. לאור העובדה כי ההליך אורך זמן, קיימת חלופה בדמות מסלול מהיר שבו התביעה לקצבת נכות כללית מתבררת בתוך כ-30 ימים ממועד הגשת הטפסים.הזכאות קמה בין היתר, חולות במחלה ממארת אשר עוברות טיפול אקטיבי במחלה או שהן במצב סופני.
  • הנחות: נשים שאובחן בהן הסרטן האמור, זכאיות לקבלת מקודת זיכוי במס הכנסה, כמו גם הנחה בעמלות שהן משלמות לניהול חשבון הבנק שלהם. הזכאות כוללת גם תשלום ארנונה מופחת ובמקרים מסוים, הנפקת תג חניה ופטור מתשלום אגרת רישוי. ההנחות כוללות גם תשלום מופחת עבור חשמל, מים ונסיעה בתחבורה ציבורית.
  • גם לבני המשפחה יש זכויות: עובדים זכאים לזקוף ימי היעדרות על חשבון ימי המחלה שלהם בשל טיפול בבן משפחה קרוב. בהתאם לחוק, החל מהיום השני להיעדרותם העובדים זכאים לתשלום דמי מחלה.הורה לאדם עם מוגבלות זכאי לתשלום דמי מחלה כבר מהיום הראשון להיעדרותו.
  • שיקום מקצועי וסיוע בלימודים לאנשים עם נכות: מי שנקבעו לו לפחות 20% נכות רפואית משוקללת על-ידי ועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי, עשוי להיות זכאי לשיקום מקצועי הכולל אבחון תעסוקתי, הכנה ללימודים ועבודה, סיוע במימון לימודים והוצאות נלוות ובשילוב בעבודה. הזכאות לשיקום מקצועי אינה מותנית בזכאות לקבלת קצבה כלשהי ומי שמשולמים להם דמי שיקום במסגרת השיקום המקצועי פטורים מתשלום השתתפות עצמית עבור שירותים שונים בקופות החולים. כמו כן, בהתקיים תנאים מסוימים, ניתן להעביר את הזכאות לשיקום מקצועי אל בן/בת הזוג, אם משולמת עבורם תוספת בקצבת הנכות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully