וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כתב אישום נדיר על העלמת מס בביטקוין: "הרשויות התחילו לאכוף"

27.1.2021 / 16:03

הפרקליטות הגישה כתב אישום נגד לשם אקריש, על כך שהעלים, לכאורה, שני מיליון שקלים שנגרפו מרווחי סחר בביטקוין. פנינו לעורכי דין העוסקים בענף והתרשמנו שאם אתם סוחרים במטבע, זה הזמן לדווח: "יש לוודא את קיום החובות הרגולטוריות"

מטבע ביטקוין. ShutterStock
עד כה זה היה תחום מאוד מבוזר ומפוזר. עכשיו הרגולציה נכנסת לתמונה/ShutterStock

כתב אישום נדיר הוגש היום (רביעי) נגד לשם אקריש. אקריש בן ה-34 מואשם בכך שהשמיט הכנסה בגובה שני מיליון שקלים ממכירות של ביטקוין. על פי כתב האישום, אקריש לא דיווח על הכנסותיו לרשות המסים, לא דיווח על פתיחת עסק והשמיט מדו"ח ההכנסות את התקבולים.

מה צופן העתיד בתחום הזה?

"חישוב המס על הביטקוין הוא מורכב" מסביר עו"ד אורי גולדמן, מתמחה בדיני מיסוי ואיסור הלבנת הון המייצג במספר פרשות שבהן מעורבים נישומים שעשו עסקות במטבעות קריפטוגרפיים, "אדם צריך לשלם מס על מימוש המטבע הקריפטוגרפי. במקרה כזה, בודקים בכמה כסף הוא רכש את המטבע, בכמה הוא מכר אותו, ועל הרווח קובעים את המיסוי. קשה לייחס עלות למטבע שנמכר".

עו"ד גולדמן אומר כי "יש שני סוגי אנשים - מי שבכלל לא דיווח על עסקאותיו ותפסו אותו - ואז יש לו בעיה שיתכן בנסיבות מסוימות שהיא בעיה פלילית (אי דיווח/העלמס מס). לעומת זאת, יש אחרים שחשבו לתכנן מס מתוך הנחה שרשות המסים לא תגיע אליהם ולכן לא דקדקו במיסוי. אין אמות מידה ברורות, וכשאין אמות מידה ברורות לבטח אי אפשר להרשיע בדין פלילי הדורש 'ידיעה' ולכל היותר מדובר בהליך אזרחי. עוד יש לזכור, כי מטבע הביטקוין איננו אנונימי. מכיוון שרוכשים עושים את המסחר דרך חברות חלפנות מסודרות, יש תיעוד של העסקאות הנ"ל. רשות המסים פונה מעת לעת לחברות האלה ומקבלת מהם נתונים לגבי לקוחותיהם וכך יודעת לייצר את נתיב הכסף".

גולדמן מוסיף כי "גם הסוגיה של תפיסה וחילוט של ארנקי ביטקוין היא מורכבת, שכן המטבע הוא מבוזר וההחזקה בארנק הפיזי אינה מקבילה להימצאותו הוירטואלית של המטבע".

כתב אישום המלמד על העתיד לבוא

לטענת עו"ד ארז אבוהב, המתמחה בפלילים ובייצוג תאגידים, "מדובר בכתב אישום תקדימי שנועד לייצר סטנדרט התנהגות חדש בציבור, ומלמד כי רשויות האכיפה מחנכות את הציבור באמצעות אכיפה פלילית וענישה, במקום על ידי הסדרת רגולציה וחינוך. הצעת החוק שהציעה למסות את רווחי ההון ממטבעות דיגיטליים אושרה רק בספטמבר 2020 והנה בינואר כבר מוגש אישום תקדימי וראשוני. פעילות האכיפה מדגישה את חשיבות המטבעות הדיגיטאלים בעולם העסקי, והרשויות מנסות להתאים עצמן למציאות המערבית המתקדמת. השימוש במטבעות דיגיטאליים נחשב לבטוח מאוד מבחינת הלבנת הון או מניפולציות למיניהן מאחר שיש בהן טכנולוגיות ביטחון גבוהות.

הגשת האישום מלמדת שהרשויות החלו לראות במטבע כנכס לגיטימי שצריך לחייבו במס. כתב אישום זה מלמד על העתיד לבוא, כולל ולרבות קופת החילוטים בישראל ואישומי הלבנת ההון. לדברי עו"ד אבוהב: "טוב יעשה כל נותן שירותי מטבע באם ימנה קצין ציות ייחודי שיוודא את קיום החובות הרגולטריות בעסק שלו ואצל סוכנים מטעמו בתחום הלבנת ההון".

  • עוד באותו נושא:
  • ביטקוין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully