אדם סופר שטרות של 200 שקל. ShutterStock
אדם סופר שטרות של 200 שקל/ShutterStock

תפוס אותי אם תוכל

17.2.2021 / 10:18

אם רק לפני שנה העלמת מס נעשתה בחשאי, היום היא כבר הנורמה בקרב עצמאים רבים. ברשות המסים לא מצליחים להשתלט על התופעה, אבל כל בעל מקצוע שחושב שהוא חסין עלול למצוא את עצמו מופתע, במיוחד אם הלקוחות שלו הרגיזו את השכנים

עד כמה עמוקה תופעת העלמת המס בחברה הישראלית? במרוצת השבועיים האחרונים פנינו ל-22 מורים פרטיים למתמטיקה ואנגלית, במטרה לאתר מקום פנוי ביומן העמוס שלהם לטובת חיזוק ידיעותיו של תלמיד כיתה ח'. לכולם הבהרנו כי אנו מעדיפים לשלם בביט או בכרטיס אשראי, והרי זה פלא - חרף העובדה כי לכולם ובלי יוצא מן הכלל יש חשבון ביט, 15 מהם סירבו לכך וציינו כי הם מקבלים תשלום במזומן או בהמחאה בלבד. "אנו מעדיפים מזומן, תחסוך מאיתנו את הריצה לבנק, תביא מזומן, זה כסף קטן".

מדוע הם סירבו לתשלום בביט, על אף הנוחות שכרוכה בכך? האם זו טכנופוביה שמאפיינת את קהל המורים הפרטיים, או שמא מדובר באינדיקציה לשינוי שחל בנכונות לתשלום מיסים בקרב העצמאיים בישראל? נדמה שהמשפט "רק שני דברים בטוחים, המוות ותשלום מיסים" עבר טלטול רציני. הקורונה יצרה מציאות אחרת: כזו שהפכה את תשלום המס לוולנטרי, על בסיס רצון טוב בלבד.

שטרות של שקל. ShutterStock
ביט? פייבוקס? לא ולא. זו השיטה היום/ShutterStock

"השכנה חוררה לי את הראש עם כל הלקוחות שהגיעו אליה הביתה, פתחה לי מכון יופי בדירה שלה, וכל היום תנועה כמו בתחנת רכבת. לקוח נכנס, לקוח יוצא, הסברתי לה פעם אחת יפה שזה לא מקובל עלי והיא ניסתה להשקיט אותם, אבל זה עבד לזמן קצר ואז תחנת הרכבת בבניין נפתחה שוב. אז החלטתי ללמד אותה לקח והתלוננתי עליה למס הכנסה. אפילו עשיתי תיעוד קטן של כמה לקוחות נכנסים וכמה יוצאים. אין לי מושג מה קרה עם התלונה שלי ולא יודעת מה מס הכנסה מתכוון לעשות, אבל אני מקווה שילמדו אותה לקח. אין מצב שאני יושבת בבית, מטפסת על הקירות בגלל הקורונה, וזו עושה לי קרחנה בבניין, על הראש שלי".

דבריה של ג', תושבת רמת גן, מהווים דוגמא אחת מני מאות של תלונות שהוגשו למלשינון של רשות המיסים בחודשים האחרונים, מצד שכנים ממורמרים של בעלי עסקים כמו קוסמטיקאיות, ספרים, מטפלי גוף ונפש, מסאז'יסטים וכו', שנכפה עליהם לסגור את העסק והחליטו להעביר את הפעילות אל תוך דירתם. היקפם המדויק של המידעים שזרמו השנה לרשות המיסים נשמר במחשביה והיא מסרבת לחשוף את המספר, אולם על פי הערכות של גורמים שמכירים מקרוב את התנהלותה, מדובר בהיקף עצום של תלונות שצפויות להעסיק את חוקרי מס הכנסה, וחלקן, כפי שמסרו לנו " בהחלט יסבכו כהוגן את אותם עצמאים".

קשה לאמוד במדויק את הזינוק שחל במספר הישראלים שעובדים בשחור, אך גם ברשות המיסים מודים - זו מגיפה לכל דבר. ערן יעקב, מנהל רשות המיסים, התבטא לאחרונה בנושא וציין כי "בתקופת הקורונה, העלמות המס גבוהות וחמורות יותר". אלא שהר המידע שמצטבר במלשינון מהווה ברובו מידע ראשוני, אותו רשות המיסים תתקשה לעבד.

"גם בימים כתיקונם, מתמודד אגף החקירות של מס הכנסה עם תת תקצוב של כוח אדם, מה שמקשה עליו לחקור כל תלונה שמגיעה. אין ספק כי אם המדינה לא תקצה סכומי עתק לעיבוי המחלקה, רבות מהתלונות שהוגשו תשארנה בגדר דיווח בלבד", מבהיר עו"ד דוד אפרים, מומחה למיסוי פלילי, אשר שימש בעבר מנהל מחלקת מבצעים - חקירות, בפקיד שומה חקירות תל-אביב, "אני מתקשה לראות איך הרשות מתמודדת עם היקף המידע שזרם ויזרום אליה מעבר לאיסוף המידע ע"י מחלקת המודיעין. צריך לזכור כי במהלך תקופת הקורונה חלה ירידה בהיקף פעילות השטח. אני סבור כי הרשות תפעל במספר דרכים. דרך אחת תהיה לשלוח למרבית הנישומים הודעה לפיה יש לרשות מידע או חשד נגדם, בקשות לקבלת מידע אודות הכנסות ונכסים. כנגד אחרים שעליהם יש מידע מבוסס יותר ייתכנו חקירות "ראווה" לצורך יצירת הרתעה.

בניין מס הכנסה, ירושלים. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
כולם מבינים שיש בעיה, אבל בהיעדר תקצוב אין כוח אדם ראוי/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

אלא שמה שטורד את מנוחתו של משרד האוצר, אינו רק היקפי העלמות המס שצמחו למימדים מפלצתיים במהלך השנה האחרונה ואובדן מיליארדי השקלים לבור של התשלום בשחור. עיקר האתגר הוא מול השינוי שחל בעמדת הציבור כלפי עבודה בשחור והחשש כי יהיה קשה ' לשכנע' שוב את בעלי העסקים כי תשלום מס אינו בגדר אפשרות, אלא חובה חקוקה שהפרתה טומנת בחובה סנקציות חמורות. גם ברשות המיסים מכירים בכך שההרתעה נפגעה. "בזמן שמאות רבות של עובדי מס הכנסה עוסקים כל העת בחישובי המענקים ובהעברתם למאות אלפי בעלי עסקים, האכיפה בשטח פחתה מאוד. באין תקציב מדינה מאושר, ההצעות לגייס עוד מאות עובדים לרשות לצורך ביצוע חקירות - שהיו מכניסות הרבה יותר כסף מעלות הגיוס - נותרו על הנייר בלבד", ציין יעקב בראיון ל"ידיעות אחרונות" לפני מספר שבועות.

"אם המדינה הזו חושבת שאני אפשוט את הרגל בגלל ההחלטות המטומטמות שהיא מקבלת, אז ההיפך - לא רק שלא הפסדתי כסף, אלא בחיים שלי, ואני ספר כבר 20 שנה, לא לקחתי כל כך הרבה כסף לבית. בלי רישומים, בלי קבלות, בלי שותפות עם רשות המס, הכי טוב. לא מפקיד בבנק ולא מקבל בביט או בכרטיס אשראי - רק מזומן. בינתיים ממשיך לעבוד מהבית ולא מתכוון לחזור למספרה". גם ד', מורה ליוגה מתל אביב, 'התאהבה' בפורמט העבודה החדש. "לפני הקורונה, הקפדתי להוציא קבלה על כל עבודה שאני עושה, אבל עכשיו, אחרי שסגרתי את הסטודיו, ואני מלמדת רק בבית שלי, אין לי באמת סיבה להוציא קבלות". יש לי התחייבויות. אני אם יחידנית עם משכנתא שאני צריכה לשלם. העבודה נחתכה לי בחצי, ואם אני מקזזת ממנה את המיסים זה לא משאיר לי ביד סכום שאפשר לחיות ממנו. אני מתה מפחד שיעשו לי ביקורת אבל מפחדת יותר שיזרקו אותי מהבית".

איש מבין עשרות בעלי העסקים עימם שוחחנו, אינו מרגיש רגשות אשם אלא מנסה ככל יכולתו להתמודד עם האתגר ההשרדותי. ד', בן 41 מרחובות, עבד לפני הקורונה כראש צוות אבטחה בחברת שמירה במועדונים, אולם המגפה אילצה אותו למצוא פתרון תעסוקתי והוא הפך להיות מורה לאגרוף. את התשלום הוא גובה כמובן במזומן, ואין בו שום נימה של חרטה או ייסורי מצפון: "אני עושה עכשיו מחזור יותר גדול ממה שהרווחתי כשכיר בשמירה. הורים קונים כרטיסיה של חמישה שיעורים ועל כל אחת הם משלמים לי 750 שקלים. היומן שלי מפוצץ. רשות המיסים לא יכולה לתפוס אותי. לא משתלם לה לרוץ אחריי והרי כל הכסף הולך לצריכה השוטפת. לא קונה בזה מכוניות או טס לחו"ל".

תספורת ביתית. ShutterStock
התנועה המרובה בחדר המדרגות שלכם עלולה לעלות לכם ביוקר/ShutterStock

השאננות של המורה ליוגה, כמו גם עצמאיים רבים אחרים שהתרגלו לעבוד בשחור, עלולה בהחלט להתפוצץ להם בפנים. "ברגע שמגיע מידע מבוסס לפקיד השומה באמצעות שכן נקמן שכולל, למשל, רישום מסודר של כניסת לקוחות לדירה לרבות צילומים שלהם, הדבר עשוי לסייע לו לבסס תשתית שתוביל לפסילת ספרים ואף עלול להגיע לחקירה פלילית", מוסיף עו"ד אפרים. "הוא כמובן ידרש להצליב את המידע, אך די, למשל, שאותו נישום קיבל תשלום בביט או בהמחאה, בשביל שיתאפשר לחוקר להגיע למידע מפליל ולעשות בו שימוש. כך גם בנוגע לפרסום ברשתות החברתיות : הציבור שוכח שהיד הארוכה של חוקרי הרשות מגיעה גם לשם, והחוקר בהחלט יכול לשאול את בעל העסק היכן חשבונית מס הקבלה של אותו לקוח שתייג את בעל העסק בפוסט בו הוא מוקיר לו תודה על התספורת הנפלאה, או מריחת הלק המקצועית".

"רבים מבין העצמאים שמעלימים מס חשים שהמדינה הפקירה אותם, אז הם "בוגדים" בה בחזרה. אין כאן תחושה של שותפות גורל או של ערבות הדדית", מציין ירון גינדי, יו"ר לשכת יועצי המס. לדבריו, "המדינה הביאה את בעלי העסקים למצב בו העסק שלהם קרס, שכן המענקים שהם קיבלו היו רק על השתתפות בהוצאות ולא על אובדן רווחים. ברגע שלבעל העסק אין כסף להביא אוכל לילדים, יש לו בראש רק דבר אחד - כיצד אני שורד".

לדברי גינדי, "מה שהמדינה צריכה לעשות כעת הוא לבוא לבעלי העסקים עם תוכנית שאומרת 'אני המדינה - ואני מאחוריך'. לא לפזר מיליארדים ולחלק כסף למי שלא צריך, אלא לספק בטחונות להלוואות או לתת מענקים להנעת העסק. סגרתם והרגתם את בעלי העסקים, הורדתם אותם על הברכיים. הכוח שלכם לא צריך לבוא מדיבורים אלא ממעשים".

  • עוד באותו נושא:
  • העלמת מס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully