השכרת רכב בדובאי. ShutterStock
השכרת רכב בדובאי/ShutterStock

קרב עקיצות

9.3.2021 / 8:15

4,500 דולר שירדו בלי סיבה מהאשראי כי "הרכב ספג פיצוץ", חלפן שהחזיר סכום נמוך מדי ובר שחייב את הכרטיס ב-2,000 שקל. לישראלים שחזרו מדובאי יש טענות כלפי המקומיים, אבל כשבחלק מהמלונות מלווים אותם בצ'ק אאוט מחשש שייקחו מזכרות, אפשר להבין שלכיעור יש שני צדדים

ינואר 2021. יריב, בחור צעיר בן 32 מלוד, רוכש מוצרים לבית באתר האינטרנט של שופרסל אך כאשר הוא מנסה לשלם עבורם מתקבל סירוב מחברת האשראי. הוא מנסה פעם נוספת, אך לשווא. הגעת לתקרה שלך, מסרה לו הנציגה, אנו רואים חיוב של 6,000 דולר שבוצע ע"י חברת השכרת רכב בדובאי. "לא עשיתי שום עסקה בעצמי בכל כך הרבה כסף. כן, שכרנו רכב, משהו ליגה, אבל החזרנו אותו במצב מעולה, כמו שקיבלנו אותו, אולי אפילו נקי יותר", הוא אומר בשיחה עם וואלה! עסקים, "אבל הם הפעילו את הערבון ששמנו להם למקרה שנחזיר להם את הרכב עם פגיעות. מאז אני בריבים איתם, עשרות מיילים, טלפונים ובינתיים, הם שחררו רק אלפיים דולר. זה שיגעון מה שקורה שם. בחיים לא הייתי מהמר שיעשו עלי עקיצה בדובאי. לא מתאים להם".

לא מתאים? ובכן, יריב אינו הישראלי היחיד שנעקץ בדובאי. רחוק מכך. במרוצת החודשים האחרונים עלו אין ספור פוסטים של ישראלים ששכרו שם רכבים ומלינים על חיובים שונים ומשונים שהושתו עליהם באמצעות חברת ההשכרה, לטענתם, על לא עוול. גם יעקב, בחור בן 29 מטבריה, מצא את עצמו מתמודד עם חיוב בסכום גבוה, על אף שלטענתו הרכב הוחזר במצב כפי שקיבל אותו לידיו. "עשינו טיול לפני החתונה, פעם אחרונה שמתפרעים כל החברים והבאנו פרארי. שמרנו עליה בשבע עיניים, עוד רגע ואני גם ישן באוטו מהפחד. הם לא אמרו מילה כשהחזרנו את הרכב, אבל אחרי שלושה שבועות אני רואה חיוב של 4,500 דולר באשראי. הרשעים הארורים האלו אומרים שירדנו ממדרכה עם הרכב והוא ספג פיצוץ במרכב התחתון. שום פיצוץ, נסענו פלטה, רק ישר. אלוהים ישלם להם בחרבות על כל מה שהם עושים. עד עכשיו לא קיבלתי חזרה את הכסף".

השכרת רכב בדובאי. ShutterStock
הישראלים שוכרים רכבי פאר בסוכנויות הלא נכונות - ומשלמים מחיר כבד/ShutterStock

"כן, יש הרבה מאוד דיווחים על ישראלים שנעקצו בדובאי, אבל אם מסתכלים על המכנה המשותף, מגלים שברובם מדובר על ישראלים שניסו לחסוך עוד כמה גרושים ושכרו רכב מסוכנות קטנה", אומר לנו מדריך טיולים ישראלי שעובד באמירויות ומכיר היטב את דובאי, "הבעיה עם הישראלים היא שהם כל הזמן עושים השלכות ומחפשים מי עוקץ אותם למרות שהאמירתים מאוד הגונים, מה שלא ניתן להגיד על הישראלים שמתנהגים לא יפה, בלשון המעטה. לא מעט מקומיים העירו לי על ההתנהגות שלהם, או כמו שאמר לי בעל מועדון בעיר 'עכשיו אני מבין למה שונאים את הישראלים בכל העולם, כי הם מתנהגים כמו חיות אדם'".

מתברר כי לא מדובר רק בחינוך לקוי של מקצת מהתיירים הישראלים שנופשים בדובאי, אלא בחוסר הפנמה בנוגע לחובת הציות לחוק ולדין המקומי. דובאי אינה תאילנד או יוון, ועל טעויות משלמים שם ביוקר. כך, למשל, במרוצת החודשים האחרונים אירעו לא מעט תאונות דרכים בהן היו מעורבים רכבים שהושכרו ע"י ישראלים, שביקשו לחסוך מספר שקלים, ורכשו פוליסה שמתירה לנהג אחד בלבד לנהוג. הניסיון לחסוך התברר כטעות טראגית. כך, למשל, לפני כחודש וחצי ריסקו חבורה של ישראלים ג'יפ מתוצרת טויוטה כאשר התברר שהנהג לא נכלל בפוליסה. התוצאה - 40 אלף דולר ששולמו על ידם. "זו רק דוגמא קטנה לניסיון לחסוך כמה שקלים ולמצוא את עצמך בתוך בור כלכלי לא קטן בכלל", מבהיר עו"ד אסף ורשה, יו"ר משותף של פורום הנזיקין בלשכת עורכי הדין, "לא מעטים גם מוותרים על רכישת ביטוח תאונות אישיות, שזו החלטה גרועה מאוד בדובאי, היות ובאופן עקרוני הפוליסה הבסיסית אינה נותנת מענה לזה".

לדברי ורשה, בחודשים האחרונים גם אירעו לא מעט תאונות בהן התברר כי הנהג הישראלי היה שיכור: "מעבר לעובדה שהדין המקומי שם רואה בזה עבירה חמורה שנושאת בצידה קנס עצום, זה מייצר בעיה של ממש ברמת הכיסוי הביטוחי. אל תנהגו שיכורים בדובאי, גם לא כוסית משקה אחד. פשוט אל".

מסיבה בדובאי. ShutterStock
"לרגע לא חשבנו שהולכים לעקוץ אותנו, זה בר רציני מאוד. שתינו בכיף והעברנו אחלה לילה, אבל ביום למחרת אני מקבלת מחברת האשראי הודעה שחייבו אותי בכרטיס באלפיים שקלים ששולמו באיזו חנות לתכשיטים"/ShutterStock

העקיצות על חשבון ישראלים לא מתרחשות רק סביב השכרת רכבים. הן קיימות, מתברר, גם בענף המסעדנות. ינואר השנה. ארבע חברות טובות מאשקלון מגיעות לבר יוקרתי בדובאי ומתבקשות למסור את כרטיס האשראי לערבון עד לתום הערב, בו ישלמו על כל המשקאות שרכשו במהלכו. "לרגע לא חשבנו שהולכים לעקוץ אותנו, זה בר רציני מאוד. שתינו בכיף והעברנו אחלה לילה, אבל ביום למחרת אני מקבלת מחברת האשראי הודעה שחייבו אותי בכרטיס באלפיים שקלים ששולמו באיזו חנות לתכשיטים. קיבלתי הלם. הגשתי תלונה במשטרה שם והתברר כי זה עובד שעקץ כבר תיירים במקומות אחרים בהם עבד. בסוף קיבלתי את הכסף אבל זה היה סיוט".

קצת לפני כן, בדצמבר, דקלה ושלוש חברות נוספות נחתו בדובאי ומיהרו להמיר 4,200 דולרים לדירהם. "הכול נעשה מאוד מהר וגם מסרו לי מסמך שמאשר שהסכום תואם למה שהוסכם עליו. ספרנו את הכסף מחוץ לצ'יינג' וגילינו כי קיים חוסר של 500 דירהם (כ-450 שקל, ד.ר.). התחלנו להתווכח איתו, אבל העובד התחיל לצעוק עלינו שאנחנו עבדנו עליו. לא רצינו להסתבך, יום ראשון שלנו במדינה זרה. אז בלענו את הצפרדע הזו והמשכנו בטיול. רק כשחזרתי לארץ הבנתי שאנחנו ממש לא היחידות שנעקצו בשיטה הזו".

העקיצות בחנויות להמרת הכספים מצטרפות לטענות נוספות מצד הישראלים שנעקצו בדובאי, גם ע"י נהגי מוניות. "עשה עלי סיבוב נהג המונית הזה" , מספר אשר, בחור בן 34 מרחובות, " נכנסנו 3 חברים למונית ונתנו לו בסוף הנסיעה שטר של 1,000 דירהם, והוא היה צריך להחזיר לנו 790 דירהם אבל במקום נתן לנו רק 700. הבעיה שספרנו את הכסף מחוץ למונית כי קיבלנו ערימה של שטרות קטנים".

סוויטה אימפריאל במלון פאלציו ורסאצ'ה דובאי. זיו ריינשטיין
למה שפשוט לא נגיע למקום היפה הזה ונתנהג יפה?/זיו ריינשטיין

לצד הטענות של הישראלים כי נעקצו במהלך השהייה בדובאי, לא מעט אמירתיים שעוסקים בתחום הנופש מתלוננים על המנטליות הישראלית ועל ההתנהגות החריגה. "לא כולם ככה, יש גם כאלו שמתנהגים יפה, אבל יש הרבה מופרעים חסרי חינוך בסיסי", אומר לנו חאמד, בעל סוכנות להשכרת רכב בדובאי, "נתחיל מזה שהם קולניים, כל הזמן צעקות, נכנסים לסוכנות ועושים כאן רעש , אבל זו לא הבעיה הכי גדולה שלהם. הבעיה הרצינית היא שהם לא יודעים איך להתנהג יפה. אתן לך דוגמא: אני אוסר על עישון ברכב אבל נתקלתי בהרבה ישראלים שעישנו לי ברכב, וגם בהרבה שאכלו בו וזיהמו אותו עם לכלוך. אף תייר מאירופה לא מתנהג ככה. 7 שנים אני בענף ופעם ראשונה שאני נתקל בהתנהגות כזו".

אולם בכך לא מסתיימות טענותיו של חאמד על התייר הישראלי. נדמה שהוא רק מתחמם: " נכון, כסף זה כסף, ובאמת שאנחנו כאן מכבדים כל תייר שמגיע, אין פוליטיקה ואין כלום, רק עסקים, אבל ככה לא מתנהגים: יש לי חבר שעובד במלון חמישה כוכבים בעיר, מספר לי על ישראלים ששותים מהמיני בר ואחרי ממלאים את הבקבוק כאילו לא שתו, או כאלו שמכניסים למזוודה שלהם את החלוקים או קולבים מהארון".

כן, האמירתיים כבר מתחילים להבין איך מתמודדים עם קהל ישראלי, וזאת, איך נאמר, לא כל כך מחמיא, כפי שמסביר מדריך הטיולים הישראלי: "אני יודע על מלונות בהם יש נוהל שבו לא מאפשרים לישראלי לצאת מהמלון לאחר הצ'ק אאוט, בטרם הגיע מנהל לחדר ובדק ששום דבר לא נגנב. אפשר להגיד על האמירתים הרבה דברים, אבל הם לומדים מהר, ולא לקח להם יותר מדי זמן להבין שהישראלים אוהבים לקחת מזכרות מהחדר".

  • עוד באותו נושא:
  • דובאי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully