גידול קנאביס ביתי. ShutterStock
גידול קנאביס ביתי/ShutterStock

כוכב "הקופים": האנשים הנורמטיביים שהפכו לחיילי פשע

עודכן לאחרונה: 13.12.2021 / 8:27

הם נקלעים למצב כלכלי קשה ואז מוצעת להם הזדמנות פז, למשל: לגדל קנאביס בדירה. נשמע פשוט, לא? חלק גדול מהקופים של העולם התחתון הם אנשים נורמטיביים ללא רקע עברייני שנקלעו למצב שבו הם מתקשים לוותר על ה"הזדמנות". המחיר שהם ישלמו עלול להיות גבוה בהרבה מהרווח

יולי 2020: בחור צעיר בן 32 מתל אביב מפוטר מעבודתו ומתקשה למצוא מעסיק חדש. ההמחאה שנתן לבעל הדירה, בה הוא מתגורר בשכירות, על סך של 6,200 שקלים - חזרה. פקידת הבנק איימה כי תצמצם לו את מסגרת האשראי באופן חד צדדי. עשרות, לא פחות, של ראיונות עבודה - אך הבחור נותר מובטל וטבעת החנק הכלכלית המשיכה להתהדק סביב צווארו.

באחד מהימים, בעודו צועד מדוכא בכיכר מילאנו בתל אביב, פגש חבר ילדות. הוא לא ידע כי הפגישה הזו, תשנה לו את החיים. לא היה לו קצה קצהו של מושג כי תוך כחודשיים ימים, מבחור נורמטיבי, נטול עבר פלילי, הוא יהפוך להיות "קוף" של ארגון פשיעה.

מעצר על אחזקת סם. ShutterStock
בתי המשפט לא ירחמו כל כך מהר/ShutterStock

"היינו חברי ילדות הכי קרובים שיש , גדלנו ביחד ברמלה. כשנפגשנו, כאילו לא נפרדנו מעולם, אז סיפרתי לו על הבעיה הכלכלית שלי והוא אמר שאולי יש לו משהו בשבילי. אחרי כשבוע, נפגשנו שוב והוא אמר שיש לו הצעה: את שכר הדירה שלי הוא יממן ותוך חצי שנה, אם הכול יעבוד כמו שצריך - גם אקבל סכום של 50 אלף שקל", הוא מספר, "החלק שלי בעסקה היה להקדיש כשלוש שעות ביום לגידול וטיפוח של צמחי קנאביס אצלי בדירה".

ואתה לא חושש?

"יש חשש, אבל מאז מצאתי עבודה נוספת, והחיים יפים. כן, אני לוקח על עצמי את הסיכון שיתפסו אותי, אבל אם זה יקרה, אני מקבל הגנה משפטית מלאה. שמע, בשביל להרוויח - צריך לקחת בחיים סיכונים".

"אסור שיעשה פדיחות כי זה ייגמר רע"

הבחור שרואיין לכתבה אינו האזרח 'הנורמטיבי' היחיד שמשתף פעולה עם ארגוני פשיעה בתעשיית הקנאביס. רחוק מכך. על פי הערכות, יש בישראל מאות רבות של 'קופים' - אנשי קש, שלא הגיעו מרקע עברייני ומצאו הזדמנות לעשות לכאורה כסף קל.

הקוף לוקח על עצמו אשמה של בכיר ממנו בהיררכיה הפלילית ומהווה כיסוי לפעילות עבריינית, תוך שהוא דואג כי מי שעומד מאחורי המיזם העסקי - פלילי, יהיה מחוץ לתמונה. בפועל, 'הקופים' מפעילים את הדירה בה מגודל הקנאביס, לעתים כדי לסגור חוב על הלוואה שנטלו ולעתים עבור משכורות "שמנות".

בין אם המניע הוא כזה ובין אם אחר, הכלל אותו כלל - התחייבות מלאה מצד מפעילי הקוף לממן עבורו הגנה משפטית, והוצאות נלוות כמו קנטינות וכיו"ב אם ייעצר או ייכלא. מבחינת ארגון הפשיעה, החשוב הוא כי נמצא מי שמוכן לקחת את הריסק, תוך הרחקת בכיריו ממעגל האש, הוא אף יוצא מנקודת הנחה שהקוף לא 'יפתח' ולא יסגיר את שם מפעילו.

וכאמור, כאשר מאפיינים את המניע של אותם אנשים לשתף פעולה, לעיתים קרובות מתברר כי מדובר על כאלו שלקחו הלוואה מהשוק האפור ואין להם יכולת להחזיר את הכסף. "מבחינת אותו לווה, זו או לחיות עם העול של החובות או לשתף פעולה ולהפוך להיות קוף, אבל לא כל לווה שהסתבך מתאים לזה", מסביר לנו גורם שמעורה היטב בתעשיית הקנאביס הלא חוקית.

לדבריו, אותו "קוף" חייב להיות כזה שאפשר לסמוך עליו שלא ידבר. "זה לא שהוא עובר ראיון עבודה, אבל הוא כן מקבל המלצות, מבררים עליו. אסור שיעשה פדיחות כי זה יכול להיגמר רע, הוא חייב להיות מישהו שיסתום את הפה בחקירות".

"אתה צריך להבין משהו נוסף, הוא מוסיף, "יש קופים שמבחינתם, זה שנתנו להם כזו אחריות, זו תעודת כבוד, כי כל חייהם רק חיפשו את קרבתם של כרישי העולם התחתון, והם מזהים בהקרבה הזאת פוטנציאל להתקדמות בארגון, מחיר שלשיטתם שווה לשלם בדרך לתהילה".

חקירה. ShutterStock
"זה לא שהוא עובר ראיון עבודה, אבל הוא כן מקבל המלצות, מבררים עליו. אסור שיעשה פאדיחות כי זה יכול להיגמר רע, הוא חייב להיות מישהו שיסתום את הפה בחקירות"/ShutterStock

כמה מרוויח קוף, אתם שואלים? לכך עוד נגיע, אולם קודם לכן, בטרם תשקלו לעשות הסבה לתחום גידול הקנאביס (או ביצוע פעילות פלילית אחרת, שעל פניה נראית "קלה"), צריך להבהיר מה הסיכון שהוא נוטל על עצמו.

עו"ד אמיר ברכה, המתמחה בתחום הפלילי ומייצג לא מעט נאשמים בתיקי 'מעבדות סמים': "מדובר בסיכון גדול מאוד לקבל מאסר. ככלל, עמדת בתי המשפט בישראל כלפי מי שגידל מעבדת סמים, הגם שזה בשביל מישהו אחר, היא שירצה עונש מאחורי סורג ובריח. רק במקרים בהם הוכח כי הנאשם עבר שיקום משמעותי, יכול ותהיה אפשרות להקל בעונש ולהעמידו על עבודות שירות, אבל מדובר במקרים מעטים".

עו"ד ברכה מבהיר כי סעיף 6 בפקודת הסמים המסוכנים קובע: "לא יגדל אדם סם מסוכן, לא ייצר אותו, לא יפיק אותו, לא יכין אותו ולא ימצה אותו מחומר אחר, אלא ברשיון מאת המנהל". אין מקום להקל ראש, הוא מציין, "מדובר על עבירה שהרשעה בה טומנת בצידה ענישה של עד 20 שנות מאסר".

את חומרת העונש, אם תהיתם, גוזרים תוך שקלול של מספר פרמטרים: ראשית, כמובן, מספר השתילים שנתפסו: ככל שמספרם גדול יותר, כך תגבר הנטייה להחמיר בעונש. בנוסף, ישנו גם ההיבט של משקל הסם על פי פקודת הסמים, השוטרים לא שוקלים רק את התפרחת עצמה ("הפרחים") אלא את כל השתיל למעט החול. כמו כן, יבחן בית המשפט את התחכום ואת עומק התכנון שקדם לביצוע העבירה ואת היקף האמצעים ששימשו לביצועה: ככל שנעשה שימוש באמצעים מתוחכמים רבים יותר, כך תוחמר הענישה.

אך בכך לא מסתכם הסיכון שנוטל על עצמו אותו קוף שכן בנוסף, במקרים רבים, ממצים איתו את הדין גם על גניבת החשמל שנדרש לצורך הפעלת המערכות השונות שנדרשות לגידול, ובכללן תאורה, מפוחים וכו'.

חשוב להבין, מוסיף עו"ד ברכה, כי על אף שמדובר 'רק' על קנאביס ולא על גידול או יצור קוקאין, העונש שהקוף עלול לחטוף אינו עניין פעוט ועלול להסתיים במעצר ממושך, לעיתים עד תום ההליכים, ובמאסר בפועל.

לאחרונה, אף הבהיר שופט בית המשפט העליון ג'ורג' קרא, כי בית המשפט עודנו רואה בחומרה רבה עבירות כדוגמת גידול קנאביס. במקרה האמור, בית המשפט נדרש לדון בערר שהגישה הפרקליטות על החלטת בית משפט מחוזי להעביר אדם שהואשם בגידול קנאביס בהיקף משמעותי, ממעצר ממשי מאחורי סורג ובריח למעצר בפיקוח אלקטרוני בבית קרוביו.

עו"ד אמיר ברכה. יחצ,
סיכון גבוה ביותר. עו"ד אמיר ברכה/יחצ

הסיכון שמוטל על אותו קוף אינו נגזר רק מחומרת הענישה, אלא גם מהסיכוי שייתפס. המציאות מלמדת כי לא עובר שבוע מבלי שהמשטרה מדווחת על פשיטה שנערכה בדירה בה נתפסה מעבדת קנאביס, ולצידה קוף שנעצר.

המשטרה מנתבת מאמצים ארגוניים לחשיפה של דירות כאלו תוך ניתוב של מאות מיליוני שקלים לצורך כך. למרות ששימוש בקנאביס הוא עבור צעירים רבים הרגל, הרי שתפיסות כאלה הן קלות יחסית לעימותים ישירים עם משפחות הפשע, ה"קופים" אינם מנוסים בהתנגות עבריינית ובמקרים רבים מפילים את עצמם בחקירות - והקופון התקשורתי שגוזרת המשטרה על "הפשיטה" הוא לעיתים קרובות גדול מאוד.

התוצאות ניכרות בשטח. לפני מספר ימים, למשל, הגיעו בלשי תחנת רמלה בסיוע לוחמי מג"ב וכלב לאיתור סמים מכלבני מרכז לחיפוש בדירה ברח' טופז בבאר יעקב, בה אותרו כמה עשרות צמחי קנאביס בשלבי התפתחות מתקדמים. על פי דיווח המשטרה "עם כניסת השוטרים לדירה, התגלתה במקום מעבדת הידרו שהכילה שתילי קנאביס במשקל של 90 ק"ג. בנוסף נתפסו אמצעים לתפעול מעבדת סמים".

במקרה אחר שאירע גם הוא לפני מספר ימים, המשטרה מדווחת כי עצרה ארבעה צעירים תושבי בני ברק בחשד לאחריות על ניהול שתי דירות לגידול לא חוקי של קנאביס, בהן אותרו מאות שתילים שלהערכת המשטרה שווים מיליוני שקלים.

על פי הדיווח, בבניין מגורים בטבריה, ברח' גוש עציון, חוברו לא פחות מחמש דירות יחד, בהן נתפסו מאות שתילי קנאביס שלטענת המשטרה מוערכים בסכום של מיליוני שקלים. המשטרה מדווחות בנוסף כי בפעילות שבוצעה בטבריה ברחוב יהודה הנשיא נתפסה מעבדת הידרו בבית ובה 100 שתילים מסוג מריחואנה כמו כן נתפס ציוד רב לגידול, ייבוש והפקת הסם ונבדק הקשר בגידול שתי המעבדות.

הסיכון קיים, אבל מה התמורה שמקבל הקוף?

"אין לזה מחירון מסודר וזה לא שהוא מתקבל כאן לעבודה בחברת הייטק, למרות שאני מכיר גם מקרים בהם קופים קבלו גם קטנוע מסוג טימקס על חשבון המעסיק, בשווי של כמעט 100 אלף שקל", מסביר לנו גורם שמכיר לעומק את הנעשה בתחום.

"לא מעט קופים, מסכימים לעיסקה הזו, תמורת כך שמוחלים להם על חובות בהיקף של עשרות אלפי שקלים ובמקרים מסוימים, גם מאות".

עוד הוא מציין כי אם אין מדובר על קיזוז חובות, הוא לעיתים קרובות יקבל כמובן מימון של שכר הדירה בה מתנהלת המעבדה וכן אחוז מסוים מהרווח "יש כאלו שנותנים 10% מהרווח ויש כאלו שהם יותר לארג'ים. בסוף, שום קוף לא נהיה מיליונר מזה , בניגוד לבעלים עצמם שחלקם גורפים סכומי עתק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully