וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"ל HP ישראל ו-15 בכירים הודחו מתפקידם

גליה ימיני וגיא גרימלנד

24.3.2006 / 18:24

גיל רוזנפלד הודח על ידי החברה האם הבינלאומית לאחר שחקירת החברה העלתה שהוא ו-15 הבכירים, מכרו מוצרים ב"שוק האפור"

מנכ"ל HP ישראל, גיל רוזנפלד, הודח על ידי החברה האם הבינלאומית, בעקבות חקירה ממושכת. יחד איתו הודחו 15 בכירים נוספים - בעיקר מנהלי חטיבות המכירות השונות של HP.

אמש קיבלו הבכירים מכתב לפיו הם מפוטרים לאלתר, בעקבות חקירה שערכה החברה לפיה הם מכרו מוצרים ב"שוק האפור". ראשי HP אירופה ינחתו בישראל במוצאי שבת, והם ייפגשו ביום ראשון בבוקר במלון הילטון בתל אביב עם כל המפוטרים במטרה לתת לכל אחד מהם 30 דקות של זמן שימוע לשטוח את טענותיהם. בינתיים נסגרו תיבות הדואר האלקטרוני של אותם עובדים בחברה עצמה, כשעה לאחר שקיבלו את הודעת הפיטורין.

בשבועות האחרונים בדקה ועדת בדיקה מטעם המטה העולמי את הסניף המקומי, לאחר שנוצר חשד למה שמכונה בז'רגון "יצוא אפור", כלומר - כדי לעמוד ביעדי מכירות נוקשים, משווקים של HP ישראל (וייתכן גם בחברה עצמה, אם כי אין לכך אישור רשמי), בחרו לקנות ציוד חומרה בזול - מחשבים אישיים ושרתים - ולמכור ביוקר בשווקים בינלאומיים לדילרים בינלאומיים שונים, שלא היססו לחטוף את המחירים הזולים. השוק הישראלי קונה ציוד חומרה בדולרים בעוד שבאירופה המחיר ננקב ביורו. לעתים, וייתכן שזה המקרה כאן, פער הארביטראז' בשער החליפין גרם לכך שהשתלם למשווקי HP לנהוג בדרך זו.

מנהלי המכירות ב-HP ישראל שיתפו פעולה עם המהלך הזה: ציוד של החברה הגיע לישראל, בנמל התעופה בן גוריון הוחלפו המדבקות והציוד נשלח למדינות אחרות. המכירות נרשמו כאילו נעשו בישראל, והמנהלים ב-HP ישראל אף קיבלו בונוסים על הגדלת המכירות כאן. הסיפור התגלה להנהלת HP העולמית לאחר שסניפי HP במדינות אחרות גילו שציוד של החברה נמכר במקביל להם במחירים נמוכים יותר וללא אישור. משווקים ומפיצים של HP בשוק המקומי היו ככל הנראה מעורבים גם הם בפרשיה, ולא מן הנמנע כי החברה העולמית תחליט כצעד נוסף אף לתבוע מספר משווקים על שיתוף הפעולה הזה עם אנשי המכירות של HP - אולם עדיין לא התקבלה על כך כל החלטה.

ל-TheMarker נודע, כי לפני מספר שבועות רוזנפלד נאלץ לטוס למטה החברה בארה"ב כדי להסביר את פשר המקרה. ייתכן שכבר אז ידע רוזנפלד על פיטוריו הצפויים.

מקרים דומים ארעו בעבר בסיסקו ומיקרוסופט

מקרים דומים אירעו בשנים האחרונות בסיסקו ישראל ובמיקרוסופט ישראל. במקרה הראשון הודח דודי אילן, מנהל הסניף הישראלי של סיסקו ישראל, לצד חמישה עובדים בכירים נוספים. בעקבות המקרה במיקרוסופט ישראל, פרשו יואל יסקרוביץ' (שמונה למנכ"ל טלדור שירותים מנוהלים), דורון יפה וראובן ברהם (שהיה בשליחות מחו"ל במהלך הפרשה), לצד עובדים אחרים. בזמנו פורסם בכלי התקשורת כי קבוצת חיון היתה אחד המשווקים הקשורים לפרשה.

כדי להבין כיצד הדברים עובדים, יש לזכור שברוב המקרים חברות האם מכתיבות יעדי מכירות אגרסיביים ונוקשים. כדי למדוד נתח שוק של כל חברה, נאספים נתונים מהיצרניות עצמן, אך בנוסף נספר ציוד החומרה שמיובא לארץ. הדילר המקומי קונה את מוצרי החומרה ממטה החברה במחיר X ומייבא אותם ארצה, אלא שבמקרה של "יצוא אפור" הוא לא מוכר אותם כאן, אלא "מגלגל" אותם הלאה ומוכר לדילר אחר באירופה. התוצאה: הציוד נספר במכסות היבוא, אבל לא מתקזז עם היצוא, למרות שבפועל הוא לא הגיע ללקוח ישראלי.

רוזנפלד (40) מונה בחודש מאי 2004 לתפקיד מנכ"ל החברה. בנוסף לתפקידו כמנכ"ל, שימש רוזנפלד בתפקיד מנכ"ל חטיבת פתרונות טכנולוגיים - TSG. קודם לכן שימש בתפקיד מרכזי במטה החברה באירופה והוביל את תחום מכירות המחשוב האישי ללקוחות הארגוניים הגדולים בכל מדינות האזור. לפני כן הקים וניהל את חטיבת המחשוב האישי והערוצים בחברת HP ישראל. לפני המיזוג עם קומפאק ניהל והוביל את אגף ערוצי השיווק של HP. קודם לכן הקים את חברת קומפאק בישראל וניהל אותה עד למיזוג עם דיגיטל ישראל בשנת 1997.

ב-HP ישראל עובדים כ-700 עובדים. 1,000 עובדים נוספים עובדים בחברת אינדיגו, אותה רכשה HP ב-2002 לפי שווי של 800 מיליון דולר. עובדים נוספים נמצאים במרכז הפיתוח HP Labs, הנמצא בצמוד לטכניון בחיפה. לפני מספר חודשים פיטרה החברה עשרות עובדים בסניף המקומי לאחר רה-ארגון כולל בחברה וקיצוץ של 10% במספר המשרות, תוכנית שנועדה לחסוך לחברה 1.9 מיליארד דולר.

בחודש אוגוסט הודיעה HP על רכישת סאיטקס ויז'ן תמורת 230 מיליון דולר. זוהי ההשקעה השלישית של חברת HP בתחום הדפוס הדיגיטלי בישראל. קדמו לה: רכישת אינדיגו ב-2002 והקמת מפעל הדיו של חטיבת אינדיגו בשנת 2004 בהשקעה של 100 מיליון שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully