וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריטניה: נמצאו משקאות עם חומרים מסרטנים

נמרוד הלפרן

31.3.2006 / 16:11

רשות תקני המזון הבריטית הורתה להפסיק מכירתם של ארבעה סוגי משקאות שבהם התגלה בנזן ברמה גבוהה מהמותר במי שתייה

רשות תקני המזון הבריטית (FSA) הורתה היום על הורדתם מהמדפים של ארבע סוגי משקאות קלים בבריטניה, לאחר שהתגלה בהם בנזן (benzene) - תרכובת הגורמת למחלת סרטן - ברמה גבוהה מהמותר במי שתייה לפי תקנות ארגון הבריאות העולמי (WHO).

ארבעת המשקאות שבהם מדובר הם משקה דיאט בטעם לימון הנמכר במרכולי קואופרטיב גרופ, משקה דיאט בטעם אננס ואשכוליות של רשת המרכולים ויליאם מוריסון, מותג מיץ הדובדבנים דיאט הייברי של רשת אלדיס ומותג משקה הלימון דיאט פופסטאר.

ארגוני צרכנים בבריטניה קראו בחודש שעבר לנקוט צעדים מיידים להפסקת מכירת המשקאות הקלים שבהם התגלו שרידי בנזן, משום שהמשקאות שבהם מדובר משווקים לילדים. "ההוכחות המדעיות אינן חד משמעיות לגבי השאלה אם בכלל קיימת רמה בטוחה של בנזן. מדוע רמת בנזן הנחשבת ללא בטוחה במי שתייה תיחשב לבטוחה במשקאות קלים?", אמר ריצ'רד ווטס, נציג ארגון הצרכנים הבריטי סאסטיין (Sustain), הפועל לשיפור תקני המזון בבריטניה.

שרידים של בנזן נמצאו במשקאות קלים בארה"ב ובאירופה, ברמה גבוהה עד פי שמונה מהמותר במי שתייה, לפי בדיקות של מאות סוגי משקאות קלים שערכו בחודש שעבר מינהל המזון והתרופות (FDA) בארה"ב וה-FSA בבריטניה. בעקבות גילוי הבנזן במשקאות קלים, הודיעו מדינות נוספות - בהן גרמניה, צרפת ואוסטרליה - על כוונתן לבצע בדיקות של משקאות קלים בתחומן.

העיתון "בוורג' דיילי" (Beverage Daily) דיווח ב-15 בפברואר, כי בדיקות שנערכו במעבדה עצמאית בניו יורק חשפו שרמת הבנזן במספר משקאות קלים גבוהות עד פי חמישה מהתקן המותר במי שתייה של ארגון הבריאות העולמי.

"טיימס" הלונדוני דיווח בתחילת החודש כי רמות הבנזן ב-100 מתוך 230 משקאות קלים שנבדקו בבריטניה היו גבוהות מהמותר במי שתייה בבריטניה, והגיעו במספר מקרים לרמה גבוהה פי 8 מהמותר. הן בבריטניה והן בארה"ב לא קיים תקן בטיחותי לגבי רמת הבנזן במשקאות קלים.

שרידים של בנזן שהתגלו במים מינרלים של חברת פרייה הצרפתית לפני 15 שנים, גרמו להסרתם מהמדפים של יותר מ-160 מיליון בקבוקי מים מינרלים של החברה ברחבי העולם.

חוקרים בתחום המזון מעריכים כי רמות הבנזן הגבוהות שהתגלו במשקאות קלים נוצרו בעקבות שילוב של החומרים המשמרים נתרן או בנזואט סודיום לבין חומצה אסקורבית (ויטמין סי). מחקרים שערך ה-FDA עוד בתחילת שנות ה-90, העלו כי שילוב של החומרים המשמרים הללו לבין ויטמין סי גורר תגובה כימית היוצרת בנזן. עקב כך החליטה אז תעשיית המשקאות הקלים על הפסקת השימוש בוויטמין סי במשקאות, אם כי ההחלטה לא נחשפה בפני הציבור הרחב.

עם זאת, יצרניות משקאות קלים שבו, בשנים האחרונות, להכניס ויטמין סי למשקאות, בניסיון לעודד צרכנים לצרוך את המשקאות. זאת, בטענה שמדובר במשקאות בעלי ערך בריאותי. אלא שבדיקות אשר נערכו לאחרונה משני צדי האוקיינוס האטלנטי, חשפו רמות גבוהות של בנזן במשקאות קלים, ככל הנראה בעקבות השילוב בין בנזואט סודיום לויטמין סי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully