וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחיר התואר

נופר סיני

13.10.2006 / 11:58

הדרך אל המטרה הנכספת להשגת תואר ראשון בישראל תעלה לכם כ-205-154 אלף שקל. מי מכסה? בדרך כלל ההורים

זה לא שאתם באמת מתלבטים אם ללמוד או לא: ההורים לוחצים, סבא וסבתא זרקו רמז על הירושה, וגם הלחץ החברתי עושה את שלו. "מה כבר יכול להיות", אתם משכנעים את עצמכם, "נרבוץ על הדשא בקמפוס שלוש שנים ונהנה מהסטטוס הנעים, והלא מחייב של סטודנט".

ובכן, הרביצה על הדשא אכן עשויה להתברר כאחד הדברים היותר משתלמים שתעשו למען עתידכם - גם אם הלכתם על מסלול משולב של פילוסופיה הודית עם מחול בורמזי: אקדמאים עוסקים בדרך כלל במשרות שתנאים סוציאליים ומשכורות טובות יותר בצדן.

אבל רגע לפני שאתם שוקעים בחלומות בהקיץ על הכסף שיזרום אליכם בשפע תמורת שנות הרביצה בקמפוס, רצוי לברר כמה יעלו לכם שלוש שנות התואר הראשון, או אפילו ארבע - אם תלמדו לתואר מהנדס, למשל.

מבדיקה שערך TheMarker, בעזרת יוסי אש, מומחה לכלכלת המשפחה והפרט, עולה כי תואר ראשון בן שלוש שנים יעלה כ-154 אלף שקל לסטודנט שגר בדירה שכורה, וכ-110 אלף שקל לסטודנט שגר עם הוריו; תואר מהנדס שרכישתו מתפרסת על ארבע שנים, יעלה 205 אלף שקל.

התחשיב כולל את שכר הלימוד ואת כל רכיבי המחיה של הסטודנט במהלך התואר. נוכח השונות הגדולה בין אזורים גיאוגרפיים, הסדרי דיור, עבודה, מערכות שעות ומגוון נתונים משתנים אחרים, יצאנו לבדיקה מצוידים בכמה הנחות מוצא שמרניות: לסטודנט אין כלי רכב פרטי והוא נוסע בתחבורה ציבורית, הוא גר בדירה שכורה עם שותף ועובד בעבודה סטודנטיאלית בחצי משרה. החישוב הכולל שמרני ובסיסי למדי ולמרות זאת - עדיין מדובר בסכומי כסף נכבדים.

הכנסה


מסקר מכון מעל הממוצע שנערך עבור התאחדות הסטודנטים, עולה כי 56% מהסטודנטים עובדים. בממוצע עובדים סטודנטים 21.3 שעות בשבוע בעיקר בקיץ ובסופי שבוע. בהתאם להנחות המוצא של הבדיקה, הנחנו כי הסטודנט הממוצע עובד בעבודה סטודנטיאלית ששכרה 25 שקל לשעה, במשך 10 חודשים בשנה, ובסך הכל מרוויח בממוצע כ-2,000 שקל לחודש. אגב, סקר מכון מעל הממוצע מגלה גם כי 34% מהסטודנטים כלל לא עובדים ו-9% מחפשים עבודה ולא מוצאים.

סך ההכנסה לתואר: 72 אלף שקל לתואר של שלוש שנים ו-96 אלף לתואר של ארבע שנים

מגורים



זו ההוצאה הגדולה ביותר בסל ההוצאות של הסטודנט, ובאופן מפתיע היא גם הגמישה ביותר: טווח ההוצאה על דיור רחב מאוד - ממאות שקלים לחודש לדיור במעונות ועד מאות דולרים לדירה שכורה עם שותף או שניים. ואולם, הסקר של מעל הממוצע מראה כי מחצית הסטודנטים (49%) יכולים למחוק את הסעיף הזה מחשבון ההוצאות מכיוון שהם גרים עם ההורים; 14% שוכרים דירה לבד ומשלמים בממוצע 410 דולר; 10% גרים במעונות ול-8% יש בית בבעלותם.

מרכיבי ההוצאה: מסקר שנערך עבור התאחדות הסטודנטים עולה כי גובה השכירות הממוצעת של סטודנט שמתגורר עם שותף הוא 240 דולר בחודש; חשמל, גז, מים, ארנונה, ועד בית - עולים כ-400 שקל בחודש; אוכל וקניות בסופר - כ-650 שקל לחודש. סטודנט שגר עם הוריו חוסך כ-44 אלף שקל בתקופת התואר. עם זאת, ההורים נושאים בעלויות של כ-35,000 שקל כתוצאה ממגורים של אדם נוסף בבית.

סך ההוצאה לתואר: 74,950 שקל

שכר לימוד, ספרי לימוד, מקראות וצילומים


רוב מאבקי הסטודנטים מתמקדים בגובה שכר הלימוד, אבל האמת היא שלעומת הדיור, מדובר בהוצאה קטנה יותר. שכר הלימוד באוניברסיטה, טכניון, או במכלל מסונפת לאוניברסיטה הוא 8,700 שקל לשנה בתואר ראשון. לימודים במכללות פרטיות יקרים הרבה יותר: 30-22 אלף שקל.

סך ההוצאה לתואר: 26,100 שקל לשלוש שנים; 34,800 שקל לארבע שנים


בנוסף על שכר הלימוד, צריכים הסטודנטים לשלם גם על ספרות עזר, מקראות וכמובן גם צילומים: מאמרים, חומרי עיון שאי אפשר להוציא מהספריה או סיכומי שיעור מחברים.

מרכיבי ההוצאה: ברשת אקדמון מעריכים כי סטודנט מוציא כ-150 שקל בשנה על ספרים; רוכש בממוצע כשתי מקראות בשנה ומחיר מקראה ממוצעת כ-30 שקל; ומשקיע בצילום סיכומים, מאמרים ושאר טקסטים כ-400 שקל.

סך ההוצאה לתואר: 1,120 שקל

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

תחבורה ותקשורת


מרכיבי ההוצאה על תחבורה: חופשי-חודשי של אגד או של דן עולה כ-200 שקל לחודש; נסיעות להורים בקווים בין עירוניים, נסיעות לבילויים וכו' - כ-200 שקל בחודש; אחזקת כלי רכב פרטי בשווי של עד 40 אלף שקל, מייקרת את ההוצאה החודשית ב-1200 שקל לאחר שקלול עלויות ביטוח חובה, רישוי, ירידת ערך, דלק ותיקונים במוסך.

סך ההוצאה לתואר: 14,400 שקל



ההוצאות על תקשורת מחושבות לפי עלויות חודשיות לאדם בדירה של שני שותפים.

מרכיבי ההוצאה: טלוויזיה רב ערוצית - כ-130 שקל לחודש; טלפון נייד - כ-250 שקל לחודש; טלפון קווי - כ-60 שקל לחודש; אינטרנט - כ-30 שקל לחודש.

סך ההוצאה לתואר: 16,920 שקל

ציוד



מרכיבי ההוצאה: מחשב - 3,000 שקל; ברשת אקדמון מעריכים כי הציוד ההיקפי למחשבים (מדפסת, דיו למדפסת, דיסק און-קי, ניירות למדפסת, עכברים, מקלדת, כרטיס זיכרון וכו') - עולה כ-400 שקל בשנה; ציוד משרדי (תיק, קלסרים, דפדפות, מרקרים, עטים, טיפקס) - כ-40 שקל לחודש.

סך ההוצאה לתואר: 5,640 שקל

ביגוד ובילויים


מרכיבי ההוצאה: ביגוד, הנעלה וקוסמטיקה - 200 שקל לחודש; בילויים - 200 שקל לחודש.

סך ההוצאה לתואר: 14,400 שקל

פער מימוני


"בהוצאות הסטודנטים כמעט אין גמישות: פוטנציאל ההשתכרות נמוך וקשה לחסוך בהוצאות", מסביר אש. לדבריו, הדבר מביא לפער קשיח בין הכנסות להוצאות ויוצר פער מימוני בין עלות התואר הראשון לבין הכנסותיו של הסטודנט.

סך הפער המימוני לתואר: כ-82 אלף שקל לתואר של שלוש שנים; פער מימוני זניח של כ-3,000 שקל לסטודנט שגר בבית ההורים; כ-109 אלף שקל לתואר של ארבע שנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully