הממשלה תוכל לאשר תמריצים למנכ"ל חברת נ.ת.ע הממשלתית, למהנדס הראשי בחברה ולבכירים אחרים מעבר לשכר הבסיסי הקבוע להם, בהתאם להתקדמות פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן שעליו יופקדו - כך עולה מהצעת המחליטים שתוגש ביום ראשון לאישור הממשלה. מההצעה עולה עוד כי תיבחן העלאת סיווג החברה הממשלתי של נ.ת.ע, הכרוך, בין היתר, בהגדלת מצבת כוח האדם ובהעלאת השכר לעובדיה.
הצעת המחליטים נועדה להפוך את נ.ת.ע לזרוע ביצוע הפרויקט המחודש עבור המדינה, שיבוצע הפעם במימון תקציב המדינה - ולא במתווה זכייני. תקציב הפרויקט יגדל מ-8.4 ל-10.7 מיליארד שקל, והמכרזים יפורסמו במהלך 2010-2011 במטרה להביא להשלמת הפרויקט עד 2017. כמו כן, תוקם ועדת היגוי עליונה להובלת הפרויקט, שבראשה יעמוד מנכ"ל משרד התחבורה, ויהיו חברים בה נציגים ממשרדי התחבורה והאוצר, מנ.ת.ע, מעיריית תל אביב ומיתר הרשויות שבתחומן תעבור.
הממשלה היתה אמורה לאשר את ההצעה כבר לפני כחודש, ואולם העלאתה להצבעה נמנעה ברגע האחרון בהוראת היועץ המשפטי לממשלה. במהלך השבועיים האחרונים התנהל ויכוח בין משרד ראש הממשלה לבין משרד התחבורה סביב אופן בחירת מנכ"ל נ.ת.ע וכן נדונה דרישתו של מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אייל גבאי, לחיזוקה של נ.ת.ע ולהגברת הגמישות בעבודתה. בתום דיונים בין המשרדים הוחלט על עריכת כמה שינויים בהצעה המקורית.
במסגרת השינויים אושרה לנ.ת.ע האפשרות לפטורים מתקנות חובת מכרזים - באישור שר אוצר - לרבות פטורים מרכש גומלין (עבור קבלני הפרויקט וספקי הציוד) ופטור ממתן עדיפות לתוצרת ישראל או לתוצרת אזורי עדיפות לאומית. לצד זה, סוכם כי ועדת ההיגוי תאשר את רואה החשבון המלווה את נ.ת.ע ושכירת יועצים משפטיים לליווי עבודתה.
בנוסף, אמורה ההחלטה לכלול שינוי הרכב הדירקטוריון של נ.ת.ע, כך שיכלול מעתה שמונה דירקטורים: שני נציגי ציבור, שלפחות אחד מהם יהיה בעל רקע חשבונאי ומתוכם ייבחר היו"ר; שני נציגים ממשרד האוצר ושניים ממשרד התחבורה; מהנדס עיריית תל אביב ומהנדס עיר לוויין אחרת שבשטחה עובר הפרויקט. ואולם, ברגע האחרון התעוררה מחלוקת בין משרדי ראש הממשלה והאוצר לבין משרד התחבורה, המתנגד להרכב דירקטוריון זה. לפיכך לא ברור אם סעיף זה בהחלטה אמנם יופיע בהצעה שתוגש לשרי הממשלה.
תוכנית: בונוסים לזירוז הקמת הרכבת הקלה
אבי בר אלי
3.12.2010 / 10:45