וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הבנקים תיאמו עמלות על חשבון הציבור"

טל לוי ואורה קורן

26.4.2009 / 14:14

הממונה על ההגבלים טוענת: "התעריפונים לציבור כתובים בסינית". האם תביעת הנזיקין בדרך?

הממונה על הגבלים עסקיים רונית קן קבעה היום כי התקיימו הסדרים כובלים בין בנק הפועלים, בנק לאומי, בנק דיסקונט, בנק המזרחי והבנק הבינלאומי (להלן "הבנקים") והעבירו ביניהם מידע הנוגע לעמלות. הקביעה פורסמה בעקבות חקירת רשות ההגבלים העסקיים והליך שימוע בו ניתנה לבנקים אפשרות להביא את טענותיהם. משמעות הקביעה: הציבור יוכל להסתמך עליה במסגרת תובענות נזיקין בבית משפט.

על פי קביעת הממונה, החל מראשית שנות ה-90 ועד תחילת חקירת הרשות בעניין נהגו מומחים בתחום העמלות בחמשת הבנקים להעביר ביניהם מידע לגבי עמלות שנגבות בהווה, וכן לגבי התנהלות עתידית בעניין עמלות. מידע זה, קובעת הממונה, כלל נתונים שאינם פומביים ונלקח בחשבון בעת שהבנקים קבעו את מדיניותם בתחום העמלות. החלפת המידע איפשרה יישור קו בנושא העמלות ופגעה בהליך התחרותי בין הבנקים.

מחקירת הרשות עולה כי שני גורמים מרכזיים הדריכו את הבנקים בקביעת גובה העמלות שמשלם הציבור: מדיניות של "יישור קו" לעמלות שגובים שאר הבנקים; והמיקום היחסי של כל אחד מהם במדד יוקר העמלות שפריסם בנק ישראל.

החקירה חשפה קיומם של הסדרים כובלים בין הבנקים, במסגרתם העבירו הבנקים בינם לבין עצמם מידע הנוגע לעמלות. המידע הועבר בעיקר בשיחות טלפון בין אנשי מחלקות העמלות של הבנקים, אשר היו אמונים על המחרת וגביית העמלות.

"העמלות כתובות בסינית"

עוד עולה מדו"ח הממונה על ההגבלים העסקיים כי המידע שהועבר בין הבנקים הבהיר את מה שהיה חלקי וחסר בתעריפונים שפורסמו לשימוש הלקוחות: התעריפונים הפומביים תוארו על ידי אנשי העמלות שנחקרו ככתובים ב"סינית" ואת התעריפון כולו כ"רק מי שכותב אותו מבין". את הפערים בין המידע שבתעריפונים לבין העמלות שנגבו בפועל בחיי המעשה השלימו הבנקים בהעברות מידע שנעשו בינם לבין עצמם. המידע שהועבר סייע לבנקים במדיניות "יישור הקו" וביישום אסטרטגיית המיקום היחסי במדד יוקר העמלות שפרסם בנק ישראל.

הממונה קבעה כי "נוכח ממצאי החקירה ולאור כשלי התחרות הנמשכים במערכת הבנקאות בישראל, המאופיינת בריכוזיות גבוהה, חסמי כניסה למתחרים וחסמי מעבר לצרכנים - העברות המידע בין הבנקים הן הסדר כובל אסור לפי חוק ההגבלים העסקיים". הממונה הוסיפה כי "מדובר בקביעה אזרחית המהווה ראיה לכאורה לנקבע בה בכל הליך משפטי. משמעות הדבר היא שהציבור יוכל להשתמש בקביעה במסגרת תובענות נזק, כאשר לרשותם כלי ראייתי להוכחת עצם קיומו של ההסדר הכובל בין הבנקים. הבנקים רשאים לערור על קביעה זו, או על חלקה, לפני בית-הדין להגבלים עסקיים, תוך שלושים יום".

"הממצאים לגבי התנהלות חמשת הבנקים הגדולים מדברים בעד עצמם. הקביעה משרתת את הציבור והכלכלה בכך שהיא מסירה לראשונה את המסך מעל העברות המידע בין הבנקים בתחום העמלות ומאפשרת באופן תקדימי לכלל הלקוחות ומשקי הבית שנפגעו כתוצאה מההסדר הכובל להשתמש בקביעה במסגרת תובענות בבית המשפט", הוסיפה הממונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully